Obce se obávají, že konzervace železnic povede k jejich faktickému rušení a snížení dopravní obslužnosti venkova
Poslanci v úterý večer schválili novelu zákona o drahách včetně institutu přerušení provozuschopnosti dráhy, který navrhovala ze zákona v pozměňovacím návrhu vypustit senátorka Hana Žáková.
Sdružení místních samospráv ČR se obává, že tzv. konzervace železničních tratí bude v praxi pouze zjednodušeným způsobem, jak regionální tratě bez náhrady zrušit. Pokud novela zákona v této podobě skutečně vstoupí po podpisu prezidenta v platnost, bude řadě obcí hrozit snížení dopravní obslužnosti.
„Konzervace tratí zásadním způsobem ovlivní budoucí podobu železniční sítě na celém území České republiky. Ukotvení tohoto institutu v zákoně, navíc s možností univerzálního uplatnění, znamená v kombinaci se zcela nerovnými podmínkami pro snadné zrušení a složité obnovení provozu hrozbu pro výrazný počet železničních tratí,“ říká Eliška Olšáková, předsedkyně Sdružení místních samospráv ČR.
Novela zákona ve schválené podobě umožňuje nejen zrušení provozu, ale především likvidaci tratě, a to oproti již dnes zakotvenému institutu velmi snadno. O konzervaci na rozdíl od zrušení tratě rozhoduje pouze Drážní úřad, a to bez zásahu sdružení dopravců, bez rozhodování Ministerstva dopravy, bez projednání na vládě. Dotčené obce se o záměru Drážního úřadu dozví až jako účastníci správního řízení. V této chvíli se tak obce dostávají do výrazně nerovného a nevýhodného postavení, kdy již zachování provozu v podstatě není možné.
Zpětné obnovení provozu je na druhou stranu mnohonásobně složitější. Podléhá rozhodnutí vlády, je podmíněno až devíti administrativními kroky, ale především je v praxi výrazně nákladnější než proklamované úspory. Pokud totiž na místě, kde vedla trať, budou moci vznikat stavby a bude moci dojít i ke změně územních plánů, pak lze předpokládat, že obnovení tratě bude zásadně limitováno.
„Jsme přesvědčeni, že nově navrhovaný institut přerušení provozuschopnosti dráhy je ve své podstatě způsob, jak dráhu zrušit výrazně rychlejším a administrativně jednodušším způsobem, aniž by dotčené obce měly reálný čas na reakci,“ dodává Václav Venhauer, místopředseda SMS ČR a předseda pracovní skupiny pro dopravu.