Archiv článků (rubrika Územní plánování)

2. Standardizace územně plánovací dokumentace

K 1. 1. 2023 nabyly účinnosti prováděcí předpisy ke stavebnímu zákonu, které zavádějí požadavky na standardizaci územně plánovacích dokumentací, zejména územních plánů. Povinnost zpracovávat vybrané části územně plánovací dokumentace, její aktualizace nebo změny a úplné znění v jednotném standardu je dána v § 20a odst. 2 zákona č. 183/2006 Sb. (stávající stavební zákon).
30. 1. 2023 ÚÚR Územní plánování

6. Kraj Vysočina chystá aktualizaci Zásad územního rozvoje, jedinou úpravou je vymezení koridoru pro VRT

Kraj Vysočina do konce letošního roku zadá zpracování v pořadí 10. aktualizace zásad územního rozvoje. Požadavek na změnu Zásad doručila Správa železnic, s. o. Do závazného dokumentu bude zapracován návrh trasy vymezený na základě studie proveditelnosti „VRT Praha–Brno–Břeclav“, která byla schválena Centrální komisí Ministerstva dopravy v lednu letošního roku. Hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek informoval, že jde o variantu, která počítá s přímým napojením nové železnice na krajskou Jihlavu.
25. 11. 2022 Kraj Vysočina Územní plánování

7. Ministerstvo průmyslu požaduje omezit práva vlastníků, dotčených obcí i veřejnosti, a nejen pokud jde o jádro

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje zrušit standardní způsob povolování stavebních záměrů, pokud se jakkoli vztahují k výrobě energie z jádra. Nově otevřené lomy, výstavba silnic, jaderné elektrárny, vedení vysokého napětí či malé jaderné reaktory), ale třeba také konečné úložiště vysoce radioaktivních odpadů mají být umisťovány do volné krajiny bez řádného projednání. Návrh přitom nerespektuje legislativu EU, kterou je Česká republika vázána. Zelený kruh proto podává v rámci dnes končícího připomínkové řízení zásadní námitky.
21. 11. 2022 Zelený kruh Územní plánování

8. Spolupráce s investory podporuje komplexní rozvoj území

Efektivní spolupráce představitelů měst a obcí s developery je dlouhodobým předmětem diskuzí obou zainteresovaných stran. Města a obce usilují o komplexní rozvoj svého území a investoři chtějí výhodně zhodnotit své prostředky. Na jedné straně volení zástupci komunální politiky a na druhé straně představitelé tvrdé podnikatelské sféry. Přestože obě strany mají stejný cíl – stavět v dané lokalitě, sladit jejich zájmy bývá paradoxně velmi náročné a zdlouhavé.
6. 9. 2022 OF 4/2022 Územní plánování

9. Nejasností kolem opravy stavebního zákona přibývá. Bude reforma územního plánování?

Namísto odkladu účinnosti nového stavebního zákona alespoň o dva roky se vláda rozhodla jít cestou rychlé novely. Ta má především zabránit megalomanské transformaci stavebních úřadů a ponechat je na místní úrovni. Vláda však v rámci novely zcela rezignovala na potřebnou reformu územního plánování. V programovém prohlášení přitom slíbila, že posílí pravomoci samospráv v oblasti územního plánování a podpoří využívání plánovacích smluv.
10. 3. 2022 Zelený kruh Územní plánování

10. Pozemkové úpravy pomáhají zlepšovat stav krajiny a snižují rizika záplav i sucha. Projednávání změn projektantům usnadňují mapové aplikace

Snížení rizika záplav, sucha a eroze půdy, ale také lepší podmínky pro další rozvoj měst a obcí i pro samotné majitele. To jsou stěžejní benefity plynoucí z komplexních pozemkových úprav, při nichž v katastru dochází k optimalizaci uspořádání pozemků a jejich zpřístupnění dle podmínek současného stavu využívání krajiny a dle požadavku jednotlivých vlastníků. Složitý a časově náročný proces plánuje nejméně třemi miliardami korun ročně podpořit nová vláda. Významně usnadnit by jej také mohlo širší využívání mapových aplikací, které zjednoduší projednávání navrhovaných změn.
23. 12. 2021 Lesensky.cz Územní plánování

11. Veřejné zájmy v územním plánování

Při přípravě územně plánovací dokumentace (ÚPD) i jejím uplatňování ve správních řízeních se střetávají nejrůznější zájmy. Nelze se vyhnout tomu, aby záměry navrhované v ÚPD nezahrnovaly soukromé pozemky, aby nebyla nějakým způsobem omezena možnost změny jejich využití, častá je obava ze znehodnocení prostředí, ve kterém se nacházejí.
15. 7. 2021 OF 2–3/2021 Územní plánování

13. Udržitelný rozvoj se nekoná. „Územní plán“ České republiky nahrává betonování

Politika územního rozvoje (PÚR), kterou se musí řídit všechny územní plány, prochází změnami[1]. Namísto s udržitelným rozvojem strategie počítá se zastaralými a prokazatelně škodlivými záměry, na žádost investorů umožňuje vést nově infrastrukturní stavby přes chráněná území, místo podpory obnovitelných zdrojů nahrává uhlobaronům a zcela ignoruje podporu výstavby dostupného bydlení nebo dává přednost neudržitelné dopravě.
14. 1. 2021 Arnika Územní plánování

14. Po zásadách pro výstavbu volají i developeři. Díky nim je možné stavět ve městech rychleji a kvalitněji

Život ve městě netvoří jen rozhodnutí politiků či stavebníků, ale především jeho obyvatelé, díky kterým ožívají veřejná prostranství a kteří požadují nejen zajištění bydlení, ale také odpovídající dopravní a technickou infrastrukturu, občanskou vybavenost a veřejné služby. Na to, jak udržitelně zajišťovat příjemný život ve velkých městech i malých obcích se zaměřila online konference Developer a město pořádaná 1. prosince Národní sítí Zdravých měst ve spolupráci s Fakultou architektury ČVUT a Frank Bold Advokáty.
15. 12. 2020 Frank Bold Advokáti Územní plánování

15. Dohoda samosprávy s investorem urychlí výstavbu i občanské vybavenosti. Vedou k ní i zásady pro výstavbu

Rozvoj obcí je často oblast, která vyvolává celou řadu konfliktů mezi samosprávou a investorem i mezi samosprávou a veřejností. K součinnosti s developerem, který přichází do měst či vesnic s novým plánem výstavby, často obce přistupují s podezíravostí. Jejich vzájemný vztah však lze připravit už dopředu prostřednictvím zásad pro výstavbu tak, aby v obci vznikaly kvalitní místa pro život a současně na to příchozí i stávající obyvatelé nedoplatili.
19. 11. 2020 Frank Bold Advokáti Územní plánování

16. Program Architektura (kulturní prostředí) pro krajské volby 2020

Náš svět se skládá ze vztahů (sociálních, ekonomických a dalších) a prostředí, ve kterém se tyto vztahy odehrávají, a které pro ně tvoří podmínky. Jedno souvisí s druhým. Kvalitní prostředí udržuje a přitahuje lidi. Investice do kvalitního prostředí se slovy dneška „vyplatí“. Na úrovni státu se tématu kvalitního prostředí věnuje Politika architektury a stavební kultury přijatá v lednu 2015 Vládou ČR. Vyzdvihuje tři pilíře: péči o krajinu a sídla, péči o stavby a podporu vzdělávání, osvěty a výzkumu v této oblasti. Na komunální úrovni pak téma podporuje text vydaný ČKA ke komunálním volbám. Specifickým požadavkům menších obcí se pak věnuje materiál Architektura pro venkov.
25. 9. 2020 ČKA Územní plánování

17. Novela zákona o liniových stavbách je prokorupční a pošlapává právo na samosprávu

Poslanecká sněmovna má v nejbližších dnech hlasovat o finální verzi rozsáhlé novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Návrh v případě přijetí radikálně omezí práva vlastníků nemovitostí a samospráv, a to nejen v oblasti infrastrukturních staveb. Radikální návrhy přitom nejsou opřeny o žádné relevantní analýzy. A to i přesto, že si takovou analýzu již před dvěma lety u Ministerstva dopravy objednala Evropská komise.
18. 6. 2020 Zelený kruh Územní plánování

18. Budoucnost územního plánování leží ve 3D. Nabízí snadnější orientaci i představu o tom, co přinese nová výstavba

Brno – Územní plán je pro města a obce zcela zásadním dokumentem. Práce s ním pak zejména pro občany není zdaleka tak jednoduchá, jak by se od takového dokumentu očekávalo. Podle odborníků tak budoucnost územního plánování leží ve využití 3D technologií. Ty nabízejí snadnější orientaci, ale i lepší představu o tom, jak nová výstavba ovlivní stávající podobu místa. Jako první v Česku už novinku zkoušejí v jihočeských Rakovicích.
17. 12. 2019 Lesensky.cz Územní plánování

19. Město Brno usilovně pracuje na novém územním plánu. Díky němu by měl zpomalit růst cen nemovitostí

Stávající platný územní plán města Brna vznikl v roce 1994 a patří mezi nejstarší v České republice. Poslední úpravy v něm proběhly v roce 2011 a důsledky jeho neaktuálnosti pociťují Brňané ve svém každodenním životě. Nejvíce patrné nedostatky jsou v oblasti bydlení, kde se za posledních sedm let ceny bytů takřka zdvojnásobily.
28. 11. 2019 Lesensky.cz Územní plánování

20. Vláda chce stavět důležité stavby bez dokumentace a navzdory rozvojovým plánům obcí

Vláda bude v pondělí 25. 11. hlasovat o návrhu Ministerstva dopravy, který do již nepřehledné stavební legislativy vnáší další chaos. Nově by i větší stavby nepotřebovaly souhlas od orgánů životního prostředí či památkářů. Vybrané stavby podle zvláštního seznamu by bylo možné stavět bez standardní projektové dokumentace. Obce by navíc musely strpět výstavbu prosazovanou státem – i v rozporu s plánovaným rozvojem obce. Novela by dramaticky redukovala pravomoci samospráv i ochrany životního prostředí a dalších veřejných zájmů. Podle předsedkyně Legislativní rady vlády přitom nelze odhadnout, zda novela výstavbu opravdu urychlí.
22. 11. 2019 Zelený kruh Územní plánování

21. Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ – základní obrysy implementace

Cílem článku je seznámit čtenáře se základními principy implementace Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+, jako stěžejního strategického dokumentu v oblasti regionálního rozvoje. Implementační část je nezbytnou součástí pro řízení a následné hodnocení naplňování cílů strategie. V článku je nastíněna také otázka zdrojů financování včetně představení možných cest, jak naplňovat jednotlivé cíle strategie.
22. 10. 2019 OF 4/2019 Územní plánování

24. Jak řešit odpor veřejnosti proti výstavbě a jak může obec přispět k dojednání kompromisu

Velký stavební záměr je zřídkakdy přínosem pro všechny, daleko častěji někomu pomůže a jinému uškodí, dočasně nebo trvale, ať jde o výrobní halu přinášející užitek jedné firmě, nebo silniční obchvat sloužící všem. Zájmy jednotlivých aktérů je proto nutné vyvažovat a záměr upravovat tak, aby škodil co nejméně.
17. 1. 2019 OF 5/2018 Územní plánování

25. Územní plány a architektonické soutěže obcí

MMR vyhlásilo počátkem listopadu výzvu k předkládání žádostí o dotaci na zpracování územních plánů obcí a zcela nově výzvu na podporu architektonických a urbanistických soutěží obcí. Pro žadatele je připraveno celkem 25 milionů korun.
5. 12. 2018 OF 5/2018 Územní plánování

26. Stanovisko ČKA k situaci na úřadech územního plánování

Česká komora architektů (ČKA) reaguje na aktuální situaci na úřadech územního plánování vzniklé po novelizaci stavebního zákona. Navrhuje co nejrychlejší přijetí tří opatření. Prvním je navrácení posuzování souladu záměrů a staveb s územním plánem na obecné stavební úřady, druhým omezení obsahu závazných stanovisek a třetím metodické usměrnění zpracovatelů závazných stanovisek.
31. 7. 2018 ČKA Územní plánování

27. Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ – Aktuální stav zpracování dokumentu

V průběhu měsíce května 2018 proběhla další série jednání územních a tematických pracovních skupin. Cílem bylo projednat návrh typových opatření pro naplňování strategických a specifických cílů Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ (dále „SRR“) a identifikovat potřebný územně specifický přístup včetně možných nástrojů.
23. 7. 2018 OF 3/2018 Územní plánování

28. Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+

Řada pracovních týmů pracuje na dokumentu Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+, který ve vazbě na kohezní politiku bude pro další období zadáním nejen pro regionální politiku ČR, ale i zpracování krajských strategií a výzvou pro regiony, města i venkov.
10. 5. 2018 OF 2/2018 Územní plánování

29. Zpracování územních plánů

Obce získají od MMR dalších 20 milionů korun na zpracování územních plánů. V těchto dnech byl ukončen příjem žádostí o poskytnutí dotací. Celkem bylo podáno 173 žádostí v celkové hodnotě 38 milionů korun, což je téměř dvojnásobný převis částky, která byla pro tuto výzvu určena.
26. 2. 2018 OF 1/2018 Územní plánování

30. Kvůli nejasným pravidlům výstavby může Metropolitní plán zrušit soud

Praha – Navržený a nedávno zveřejněný Metropolitní plán chce do budoucna výstavbu v Praze regulovat co nejméně. Na pozemcích určených k zástavbě plán neřeší, zda na něm bude stát bytový dům, obchody nebo kanceláře. To má vyplynout až z jednání developerů se stavebním úřadem. Podle nevládní organizace Arnika je plán natolik vágní, že by ho mohl potkat stejný osud jako územní plán Pece pod Sněžkou. Pro Nejvyšší správní soud byl příliš obecný, a proto ho nedávno zrušil. Oba plány přitom vytvořil tentýž architekt Roman Koucký. Arnika proto zaslala otevřený dopis pražské radní pro územní rozvoj Petře Kolínské a řediteli Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřeji Boháčovi.
19. 1. 2018 Arnika Územní plánování

31. Kulatý stůl České komory architektů na téma Metropolitního plánu: Závěry a doporučení

Česká komora architektů, vědoma si svých povinností, spojených s výkonem profese, nabídla ve svém prohlášení ze dne 21. října 2016 uspořádání kulatého stolu, který by napomohl řešení situace, jež v Praze nastala v souvislosti s přípravou nového pražského územního plánu na Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Kulatý stůl se uskutečnil v pražské Kanceláři Komory dne 9. listopadu 2016 za účasti zástupců Komory, náměstkyně primátorky a určené zastupitelky pro pořízení územního plánu Petry Kolínské a dalších zástupců odborné veřejnosti a veřejné správy.
22. 11. 2016 ČKA Územní plánování