Archiv článků (rubrika Školství)

Bylo nalezeno 187 záznamů.

1. MŠMT schválilo nový systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo a schválilo strategický rámec, který zásadně promění podporu a vedení ředitelů škol v České republice. Tento krok vychází z dlouhodobých priorit vzdělávací politiky státu a je součástí širšího úsilí o zvýšení kvality vzdělávání a rovného přístupu ke vzdělávacím příležitostem.
28. 4. 2025 MŠMT ČR Školství

2. Co čeká obce i dětské skupiny v roce 2025+?

Jaké hlavní novinky přinese obcím novela zákona o dětských skupinách? A jak to bude s dotacemi na jejich výstavbu a přestavbu? Těmito aktuálními otázkami se v posledních měsících zabývá také legislativa a zástupci SMS ČR.
14. 4. 2025 SMS ČR Školství

3. Odsunutí termínu není řešení, obce nadále nesouhlasí s převodem financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele škol

Obce stále neznají přesné vyčíslení dopadů zamýšleného převodu financování nepedagogických pracovníků na své rozpočty. Byť ministerstvo školství rozhodlo o posunutí převodu z 1. září letošního roku na 1. leden 2026, nejistota ohledně financování uklízeček, kuchařek, školníků a dalších profesí na školách trvá. Sdružení místních samospráv ČR návrh, o němž mají poslanci hlasovat v rámci 3. čtení novely školského zákona, nadále odmítá.
14. 4. 2025 SMS ČR Školství

4. Finanční gramotnost mládeže

Naučit správně hospodařit děti a mládež s penězi je nejenom zájmem rodičů, ale je to také celospolečenský cíl. Proto také stát podporuje výchovu žáků základních i středních škol v oblasti finanční gramotnosti. Obce, města a kraje jako hlavní zřizovatelé škol by se měly k podpoře více připojit, přestože výsledky dosavadní snahy se stále zlepšují.
10. 4. 2025 Obec a finance Školství

5. Debaty ministra školství se starosty o změně financování ve školství, měly přijít před rokem, říká radní Kozel

Ministr školství Mikuláš Bek navštívil Pardubický kraj, kde se setkal s řediteli škol a starosty obcí. Hlavním tématem bylo přesunutí financování nepedagogických pracovníků zajišťovaného dosud státem na zřizovatele škol. Krajský radní Josef Kozel, který se ministerského programu zúčastnil, dlouhodobě tyto nesystematické změny ve školství odmítá.
8. 4. 2025 Pardubický kraj Školství

6. Město Ostrava podporuje vzdělávání pedagogů k minimalizaci šikany na školách a práci s agresí

Aktuálně diskutované téma rostoucí agresivity dětí, šikany a násilných projevů dětí, nejen ve školách, je řešeno řadou rozlišných metod a programů. Náleží mezi ně i vzdělávací projekt Pedagogicko-psychologické poradny Ostrava-Zábřeh, který zahrnuje vzdělávání pracovníků školních poradenských pracovišť, zaměřený na rozpoznávání a zvládání zmíněných rizikových jevů v ostravských školách. V rámci strategie prevence kriminality města Ostravy byl tento projekt pro letošní rok podpořen městem částkou ve výši 447 tisíc korun.
3. 4. 2025 Ostrava Školství

7. ZUŠ jsou unikátní součástí českého vzdělávání

V České republice v současnosti funguje 539 základních uměleckých škol (ZUŠ), které navštěvuje přes čtvrt milionu žáků. ZUŠ představují unikátní systém uměleckého vzdělávání, který má nezastupitelný význam nejen pro rozvoj talentů, ale i pro celou společnost. Česká síť ZUŠ je světově unikátní jak svou dostupností, tak kvalitou vzdělávání v hudebním, výtvarném, tanečním a literárně-dramatickém oboru.
28. 3. 2025 MŠMT ČR Školství

8. Týden škol na Valašsku: příklad místního akčního plánování

Vsetín – Inspirativní příklad spolupráce místních komunit v oblasti rozvoje vzdělávání, která je realizována s podporou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci realizace projektů místního akčního plánování (OP JAK), se odehrává na Valašsku.
25. 3. 2025 MŠMT ČR Školství

9. Středočeský kraj chce opět pomoci obcím s financováním projektů zaměřených na zvýšení kapacity základních škol

tředočeský kraj chce i letos pomoci obcím s financováním projektů zaměřených na zvýšení kapacity základních škol. V rozpočtu je na to připraveno 30 milionů korun. Dotační fond je určen obcím, jejichž projekty nesplňují podmínky pro čerpání dotace ze státního rozpočtu. Rada program doporučila ke schválení krajskému zastupitelstvu.
24. 3. 2025 Středočeský kraj Školství

11. Ve školních jídelnách na Vysočině obědvá přes 100 tisíc strávníků

V Kraji Vysočina fungovalo v roce 2024 celkem 316 školních jídelen, tři vývařovny a 172 výdejen, ve kterých se stravovalo přes 78 tisíc dětí a žáků, více než 12 tisíc pracovníků škol a bezmála 13 tisíc cizích strávníků. Vyplývá to ze statistik uvedených ve Výroční zprávě o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v Kraji Vysočina za školní rok 2023/2024 a kalendářní rok 2024 zpracovaný odborem školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Kraje Vysočina.
18. 3. 2025 Kraj Vysočina Školství

12. Posun termínu financování nepedagogů – cesta zdaleka nekončí

Ministr školství Mikuláš Bek posunul převod financování nepedagogických pracovníků z 1. září 2025 na 1. leden 2026. Ač jde o krok kupředu, naše cesta k zajištění adekvátního finančního krytí a jasného mechanismu přerozdělování prostředků zdaleka nekončí.
13. 3. 2025 SMO ČR Školství

13. Prezident republiky uspořádal kulatý stůl k nerovnostem ve vzdělávání

Prezident republiky Petr Pavel uspořádal ve čtvrtek 6. března 2025 v prostorách Pražského hradu kulatý stůl ke vzdělávání, během něhož se šestnácti účastníky diskutoval o vybraných tématech vzdělávání v České republice. Jako zastřešující zadání pro tuto diskusi prezident republiky zvolil problematiku nerovností ve vzdělávání na půdorysu dat a zjištění České školní inspekce, které prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
11. 3. 2025 MŠMT ČR Školství

14. Svaz vítá rozhodnutí vlády odložit financování nepedagogů obcemi a kraji na leden 2026

Svaz měst a obcí České republiky (SMO ČR) vítá rozhodnutí vlády, které posouvá začátek financování nepedagogických pracovníků obcemi a kraji na leden 2026. Svaz téměř rok upozorňoval na neregulérnost původního návrhu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), podle něhož mělo financování přejít na obce již od září 2025, tedy uprostřed školního roku.
7. 3. 2025 SMO ČR Školství

15. Stát chce podpořit rodiny s dětmi, ale účet poslal obcím, Svaz měst a obcí ČR zvažuje ústavní stížnost

Senát Parlamentu ČR schválil novelu, která ukládá obcím povinnost vyplatit rodičům finanční příspěvek ve výši 5000 Kč za každé dítě, které ve třech letech nezískalo místo v mateřské škole, přestože splňuje věkovou podmínku. Tento krok vyvolal ostrou kritiku ze strany Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR), který nyní zvažuje podání ústavní stížnosti.
28. 2. 2025 SMO ČR Školství

16. Nepedagogičtí pracovníci jsou klíčovou součástí školních komunit, Svaz měst a obcí ČR oceňuje jejich nezastupitelnou roli

Svaz měst a obcí ČR dlouhodobě jedná s vládou o celkovém rámci financování nepedagogických pracovníků ve školách. I když se řeší především systémové nastavení a rozpočtové otázky, svaz chce jasně vyjádřit, že si nesmírně váží práce těchto zaměstnanců a plně si uvědomuje jejich nezastupitelnou roli ve školních komunitách.
27. 2. 2025 SMO ČR Školství

17. Podle predikce PedF UK hrozí českému školství nedostatek učitelů

Českému školství se v příštích letech může výrazně prohloubit problém s nedostatkem kvalifikovaných učitelů. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) si tuto situaci uvědomuje a ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy (PedF UK) podniká konkrétní kroky k jejímu řešení.
27. 2. 2025 MŠMT ČR Školství

19. Zlínský kraj navštívil ministr školství Mikuláš Bek, debatoval s řediteli škol

Aktuální stav českého školství a především nový systém financování nepedagogických pracovníků byly tématem debaty ministra resortu Mikuláše Beka s představiteli Zlínského kraje v čele s hejtmanem a předsedou Asociace krajů České republiky Radimem Holišem a zhruba stovkou ředitelů místních středních, základních i mateřských škol. Diskusi, která se konala na půdě krajského úřadu, předcházela schůzka hejtmana s ministrem.
24. 2. 2025 Zlínský kraj Školství

20. Školy se snaží podpořit žáky ze znevýhodněných rodin

Řada českých základních škol má problémy s rostoucím podílem žáků se sociálním znevýhodněním. Problémy se pak projevují v podobě vysokých absencí, nízké motivace žáků nebo podprůměrným prospěchem. Školy jako řešení nabízí doučování, mimoškolní aktivity nebo pomůcky zdarma. Tímto způsobem se tak snaží studenty se sociálním znevýhodněním podpořit, aby školu navštěvovali pravidelně, cítili se v ní dobře a osvojili si požadované učivo, vyplývá z výzkumu Národního institutu SYRI, jehož cílem je mapovat systémovou podporu.
18. 2. 2025 SYRI Školství

21. Jasný nesouhlas z obcí i škol, petice proti převodu financování nepedagogických pracovníků má za týden na 1500 podpisů

Petice proti řádně neprojednanému návrhu na převod financování nepedagogických pracovníků ze státu na obce a kraje, kterou spustilo Sdružení místních samospráv ČR, nasbírala za týden už bezmála 1500 podpisů starostů, zastupitelů, ředitelů škol, pedagogů i samotných nepedagogických pracovníků.
17. 2. 2025 SMS ČR Školství

23. Karlovarský kraj využil zákonodárnou iniciativu k založení veřejné vysoké školy

Po více než dvou desítkách let diskusí udělal Karlovarský kraj první krok ke vzniku veřejné vysoké školy. Krajské zastupitelstvo totiž schválilo návrh zákona o zřízení veřejné vysoké školy v kraji Karlovarském. Tento důležitý krok přibližuje region k vytvoření instituce, která posílí vzdělávací možnosti, pomůže udržet mladé lidi v kraji a podpoří jeho další ekonomický a společenský rozvoj.
12. 2. 2025 Karlovarský kraj Školství

26. Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
24. 1. 2025 MF ČR Školství

28. Rada SMO ČR odmítá změnu financování nepedagogických pracovníků

Rada Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR) na svém jednání odmítla návrh na převod financování nepedagogických pracovníků ze státu na obce a města. Tento návrh, který by měl vstoupit v platnost od 1. září 2025, členové Rady označili za nepřipravený, překotný a postrádající jakékoliv dopadové studie či analýzy.
17. 1. 2025 SMO ČR Školství

29. MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol.
16. 1. 2025 MŠMT ČR Školství

30. MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
3. 1. 2025 MŠMT ČR Školství

31. MŠMT posiluje bezpečnost na školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představilo soubor opatření k posílení bezpečnosti na školách. Pro školy vznikly metodiky, jak předcházet bezpečnostním rizikům, zejména incidentům úmyslně způsobeným člověkem. Pro vysoké školy MŠMT uspořádalo semináře k posílení bezpečnosti a vypsalo výzvy na pořízení bezpečnostního vybavení. MŠMT tak reagovalo na loňský tragický útok na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.
20. 12. 2024 MŠMT ČR Školství

34. MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.
31. 10. 2024 MŠMT ČR Školství

35. Ukončování etnické segregace ve školství: Instituce spojují síly pro rovný přístup a kvalitní vzdělávání

Ministerstvo pro místní rozvoj se připojilo k Memorandu o spolupráci v ukončování etnické segregaci ve školství, které na jaře tohoto roku podepsali zástupci MŠMT, Národního pedagogického institutu a výzkumné organizace PAQ Research. Tato iniciativa je zásadní pro zlepšení podmínek romských žáků v takzvaných segregovaných školách tak, aby se všem dětem dostávalo rovného přístupu ke vzdělávání. Memorandum zahrnuje závazek podporovat zřizovatele a ředitele škol v jejich úsilí zvýšit kvalitu výuky pro všechny děti.
30. 10. 2024 MŠMT ČR Školství

37. Důvody odchodu kantorů se liší podle věku, plat je zásadní hlavně u mladých

Více než 13 % učitelů českých základních škol chce opustit svou profesi. Faktory vedoucí k tomuto rozhodnutí jsou ale odlišné u mladých kantorů a u jejich kolegů, kteří jsou na konci své kariéry. Zatímco u mladých hraje stěžejní roli nízký plat, u starších učitelů už rozhodují jiné faktory. Vyplývá to z analýzy Jany Strakové a Jaroslavy Simonové z Národního institutu SYRI.
17. 10. 2024 SYRI Školství

38. Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Kabinet digitalizace ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) plánují další digitální projekt – digitální evidenci studia na vysoké škole. To přinese výrazné zjednodušení ve způsobu ověřování statusu studentům, rodičům i úřadům. Díky digitalizaci potvrzení o studiu budou mít úřady i soukromé subjekty poskytující studentské výhody snadný a rychlý přístup k aktuálním údajům o studentském statusu, například pro účely daňových výměrů, zlevněné dopravě či studentského účtu v bance.
15. 10. 2024 MŠMT ČR Školství

39. Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Novelu školského zákona, která upravuje systém financování regionálních škol a umožňuje zohlednit práci škol, které vzdělávají děti ve specifických podmínkách, dnes schválila vláda. Novela také zlepší postavení školních psychologů a školní speciálních pedagogů, kteří by měli být k dispozici dětem v každé základní škole. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
3. 10. 2024 MŠMT ČR Školství

42. Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek spolu s dalšími zástupci vedení ministerstva jednal s řediteli povodněmi zasažených škol a zástupci zři zovatelů v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Přímo na místě zjišťoval aktuální situaci, možnosti podpory a společně s řediteli škol a zástupci zřizovatelů jednal o dalších krocích při obnově škol a školských zařízení.
30. 9. 2024 MŠMT ČR Školství

43. Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

O odlišnou organizaci školního roku 2024/25 v důsledku povodní dosud požádalo celkem 37 škol. Dalších 85 škol vyhlásilo minimálně dvoudenní ředitelské volno a 12 škol přešlo na distanční výuku. Později zahájí akademický rok 2024/25 i několik univerzit.
19. 9. 2024 MŠMT ČR Školství

44. Praha finančně podpoří projekty městských částí na rozšíření kapacit základních a mateřských škol

Rada hl. m. Prahy dnes odsouhlasila poskytnutí účelových investičních dotací městským částem hl. m. Prahy. Podpořeny budou zejména projekty zahrnující vznik nových kapacit v základních a mateřských školách na území metropole, kterých je na některých místech stále nedostatek. Celková výše podpory dosahuje 183,4 milionu korun. Záměr musí ještě schválit Zastupitelstvo hl. m. Prahy.
10. 9. 2024 Praha Školství

45. Kantory vyčerpává komunikace s rodiči

Obce, města a kraje jsou zřizovateli téměř čtyř tisíc základních a středních škol. Jejich povinnosti a práva zřizovatelů stanoví školský zákon. Jako zřizovatelé musí vytvářet potřebné podmínky pro vzdělávání, zajišťují stravování, platí provoz školy, pečují o majetek a zřizují školskou radu. I když vzdělávací program a pedagogický proces není v působnosti zřizovatele, je vhodné, aby i představitelé samosprávy věděli o možných problémech ve svých školách.
6. 9. 2024 SYRI Školství

47. Ministři školství a vnitra k bezpečnosti ve školách

V reakci na bezpečnostní hrozby, které se v těchto dnech objevily na českých školách, rozhodly příslušné resorty o zřízení operativní pracovní skupiny, která bude v reálném čase řešit problémy, které pro školy, rodiče i žáky v takových situacích nastanou. Ministr školství Mikuláš Bek a ministr vnitra Vít Rakušan dnes školám zaslali společný dopis.
5. 9. 2024 MŠMT ČR Školství

48. Novinky ve školním stravování

Ministerstvo školství a mládeže informuje o aktuálních informacích, které se týkají školního stravování a které míří k navrhovaným změnám spotřebního koše a úpravě (novele) vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování.
3. 9. 2024 SMO ČR Školství

49. Téměř 22 miliard korun do školství, MMR představuje výsledky IROP 2014–2020

V letech 2014–2020 podpořil Integrovaný regionální operační program (IROP) Ministerstva pro místní rozvoj celkem 1820 investičních projektů v regionálním školství 21,57 miliardy korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR). Tato rozsáhlá podpora umožnila modernizaci vzdělávací infrastruktury a zlepšení podmínek pro výuku v České republice. Se začátkem školního roku MMR představuje některé úspěšné vzdělávací projekty podpořené z IROP.
3. 9. 2024 MMR ČR Školství

50. Co čeká školy v novém školním roce

Podle odhadů MŠMT by mělo ve školním roce 2024/25 na základní školy docházet přibližně 998 tisíc žáků, z toho 579 tisíc na 1. stupeň a 419 tisíc na 2. stupeň. Do 1. ročníků základních škol by mělo nastoupit necelých 118 tisíc nových žáků. Celkově by na základní školy mělo docházet oproti loňsku asi o 2000 žáků méně. Na středních školách by se mělo v novém školním roce vzdělávat v denní formě přibližně 476 tisíc žáků, což je o téměř 18 tisíc žáků více než v předchozím školním roce.
2. 9. 2024 MŠMT ČR Školství
Bylo nalezeno 187 záznamů.