Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 793 záznamů.

1. Zákaz vstupu do provozovny

Může majitel prodejny a restaurace udělit zákaz vstupu konkrétní osobě, která dělá v prodejně problémy? Tato osoba pravidelně pohoršuje a obtěžuje zákazníky, prodavačky mají z této osoby strach, občas tato osoba v obchodě něco drobného ukradne.
10. 10. 2025 Obec a finance Legislativa

2. Majetek státu a územní samospráva

Od 1. března letošního roku jsou zavedeny nárokové převody vybraného majetku státu na územní samosprávné celky a současně nárokové převody majetku těchto celků na stát. Tyto změny byly provedeny prostřednictvím zákona č. 36/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
8. 10. 2025 Obec a finance Legislativa

4. Historické právo stavby – starý institut s mimořádnou aktuálností

Institut práva stavby byl do českého právního řádu opětovně začleněn občanským zákoníkem 89/2012 Sb., kde je upraven v § 1240 a násl. Současná právní úprava přitom vědomě navazuje a místy i doslovně přebírá formulace z říšského zákona č. 86/1912 ř. z., o právu stavebním, respektive zákona 88/1947 Sb., o právu stavby. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o právní předpisy patřící už jen do historie. Nedávná judikatura Nejvyššího soudu však ukazuje, že jejich význam je dnes mimořádně aktuální.
7. 10. 2025 ePravo.cz Legislativa

5. Neudržitelnost souběžného zpoplatnění nájmu a poplatku za užívání veřejného prostranství

Otázka zpoplatnění užívání veřejného prostranství je v českém právním prostředí dlouhodobě konstantní, avšak v některých specifických situacích vyvolává sporné interpretační závěry. Jedním z takových případů je situace, kdy uživatel veřejného prostranství hradí obci nájemné na základě soukromoprávního vztahu, a přesto je povinen platit ještě místní poplatek za jeho zvláštní užívání podle zákona 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Cílem článku je přiblížit současnou právní úpravu a ustálenou judikaturu v této oblasti, poukázat na její slabá místa a nabídnout možné směry řešení, které by lépe odpovídaly principům právní jistoty a spravedlnosti.
6. 10. 2025 ePravo.cz Legislativa

6. Změny v odměňování členů zastupitelstev

Zákony o územních samosprávných celcích, tedy zákony o obcích, o krajích a také zákon o hlavním městě Praze byly novelizovány zákonem č. 57/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu.
6. 10. 2025 Obec a finance Legislativa

10. Vymáhání škody v obci

Vymáhání škody je povinností každé obce, která chce naplňovat zásadu péče řádného hospodáře. Úspěšný postup vyžaduje nejen znalost právního rámce, ale také promyšlenou organizaci procesu, od prvotního zjištění škody přes stanovení odpovědné osoby až po případné soudní vymáhání.
29. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

11. Střet zájmů a veřejná zakázka dobrovolného svazku obcí

Může se neuvolněný starosta členské obce dobrovolného svazku obcí (DSO) v rámci své podnikatelské činnosti účastnit veřejných zakázek tohoto svazku obcí? Starosta je členem nejvyššího orgánu svazku obcí a současně členem jeho kontrolního orgánu. Nedostane se do střetu zájmů? Veřejná zakázka je v rámci společného dotačního projektu členských obcí, tj. plnění z ní získají členské obce.
26. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

13. Odpovědnost obce a spolková činnost

Spolky, které v obci fungují, mají bezúplatně uložený svůj movitý majetek v obecních budovách (např. o cvičební náčiní, tábornické pomůcky atd.). Má obec za takto uložený majetek odpovědnost?
19. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

14. Co spadlo pod stůl

Poslanci ukončili svoji poslední schůzi před nadcházejícími volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Posledním bodem, který schválili, byla dohoda o partnerství mezi EU a organizací afrických a karibských států. Žádná další řádná nebo mimořádná schůze svolaná není
17. 9. 2025 Hlídač státu Legislativa

15. Úředníci samospráv – kvalifikace a výjimky

Potřebnou kvalifikaci pro vznik pracovního poměru úředníka samosprávného celku stanoví zákon o úřednících (č. 312/2002 Sb.). Mezi základní kvalifikační předpoklady patří zejména potřebné vzdělání pro výkon prací, zařazených do jednotlivých pracovních tříd.
15. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

17. Samosprávy nebudou zdaněny jako právnické osoby

Poslanci ve středu schválili senátní podobu doprovodného zákona k zákonu o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, která oproti poslanecké verzi vypustila zavedení zdanění obcí a krajů jako specifických právnických osob.
11. 9. 2025 SMS ČR Legislativa

18. Odborníci vyzývají poslance k přijetí novely zákona o obcích, spolupráce obcí a digitalizace jsou klíčem k moderní správě

Hlídač státu, Lobbio, STEM a ASWA vyzývají poslance, aby projednali a schválili novelu zákona o obcích (sněmovní tisk č. 845). Návrh otevírá cestu k digitalizaci veřejné správy a bez jeho přijetí se Česká republika připraví nejen o potřebné nástroje, ale i o více než miliardu korun z evropských fondů.
10. 9. 2025 Hlídač státu Legislativa

19. Dostane společenství obcí podporu?

Novela zákona o obcích, která je aktuálně projednávána jako sněmovní tisk č. 845, má potenciál výrazně zlepšit fungování malých obcí v Česku. Umožňuje rozšíření pravomocí pro společenství obcí, které v praxi prokazatelně snižují náklady, zvyšují kvalitu služeb a řeší problémy, s nimiž si samostatné malé obce dlouhodobě nevědí rady.
9. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

21. Jak postupovat při obsazování úřednických míst bez uchazečů s požadovaným vzděláním

Ministerstvo vnitra a Ministerstvo práce a sociálních věcí vydaly společné výkladové stanovisko k postupu, kdy se územní samosprávný celek snaží obsadit místo úředníka, ale nepřihlásí se žádný uchazeč s požadovaným vzděláním. Stanovisko vyjasňuje, jak lze v těchto případech využít výjimku podle § 3 odst. 4 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.
29. 8. 2025 SMO ČR Legislativa

24. Majetek obce a péče řádného hospodáře

Při nakládání s obecním majetkem má zastupitel obce právní odpovědnost a musí postupovat s péčí řádného hospodáře, což je základní princip, kterým se řídí nakládání s obecním majetkem. Pro zastupitele znamená nejen povinnost jednat v souladu se zákonem, ale také povinnost rozhodovat s odbornou péčí, nestranností a odpovědností vůči občanům. Každé rozhodnutí o majetku má právní i politické důsledky a vyžaduje vyvážení veřejného zájmu, hospodárnosti a dlouhodobé udržitelnosti.
27. 8. 2025 Obec a finance Legislativa

25. Dodatek smlouvy a jeho schvalování v obci

Zastupitelstvo schválilo smlouvu o dílo jako celek včetně přílohy se soupisem prací a cenami těchto prací. Nepověřilo starostu obce žádným jednáním v této věci. Nyní vznikl problém s vícepracemi. Který orgán může vícepráce odsouhlasit a uzavřít dodatek takové smlouvy? Je možné dodatek uzavřít až po vykonání takových víceprací?
22. 8. 2025 Obec a finance Legislativa

28. Prodej obecní nemovitosti

Je možné či nutné zohlednit nabídku na odkoupení obecní nemovitosti podanou ještě před vyhlášením záměru prodeje nemovitostí?
8. 8. 2025 Obec a finance Legislativa

30. Prezident podepsal novelu zákona o Státním pozemkovém úřadu

Prezident republiky Petr Pavel podepsal 17. července 2025 novelu zákona o Státním pozemkovém úřadu (SPÚ), kterou SPÚ připravil ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství. Novela přináší širší spektrum převodů pozemků na obce, zrychlení pozemkových úprav i podporu mladých zemědělců.
22. 7. 2025 SPÚ Legislativa

31. Vláda schválila Akční plán 3.0 na podporu výstavby sítí elektronických komunikací

Vláda dnes schválila Akční plán 3.0 k provedení některých opatření pro podporu plánování a výstavby sítí elektronických komunikací, který předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Cílem dokumentu je usnadnit a zrychlit výstavbu sítí elektronických komunikací na území Česka, snížit investiční náklady a odstranit administrativní bariéry. Plán nahrazuje dosavadní Akční plán 2.0 z roku 2019 a reaguje na nové evropské nařízení o gigabitové infrastruktuře.
17. 7. 2025 MPO ČR Legislativa

32. Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky

Článek je věnován problematice veřejně přístupných účelových komunikací (dále jen VPÚK), které jsou kategorií zcela specifickou, a to tím, že u nich postačí naplnění zákonných a judikaturou dovozených znaků, aby se z „pouhé cesty“ stala pozemní komunikace, kterou je oprávněna široká veřejnost bezplatně a bez omezení užívat ke své dopravě. U VPÚK tedy není třeba žádného správního aktu silničně správního úřadu; na rozdíl od ostatních kategorií pozemních komunikací (místních komunikací, silnic a dálnic).
10. 7. 2025 ePravo.cz Legislativa

33. Ústavní soud zamítl návrh ve věci změny rozpočtového určení daní z hazardních her a změny zákona o pozemních komunikacích

Skupina senátorů se návrhem domáhala zrušení vymezených částí zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Důvodem derogace má být, že jde o tzv. legislativní přílepky. Případně se navrhovatelka domáhala i zrušení zákonných ustanovení, které byly novelizovány ustanoveními zákona č. 349/2023 Sb., a to s tvrzením, že porušují zejména právo obcí na samosprávu a jejich vlastnické právo.
9. 7. 2025 Ústavní soud Legislativa

34. Návrh Pardubického kraje na zrušení části zákona o RUD pro kraje získal podporu senátorů

I přesto, že si vláda do svého programového prohlášení vepsala závazek na změnu rozpočtového určení daní pro kraje, s největší pravděpodobností k jeho naplnění do konce volebního období nedojde. Také proto již nemůže Pardubický kraj, který patří stávajícím přerozdělením mezi ty nejvíce znevýhodněné, dále čekat a připravil textaci návrhu k Ústavnímu soudu na zrušení jednoho z ustanovení zákona o rozpočtovém určení daní pro kraje a přílohy tohoto zákona.
4. 7. 2025 Pardubický kraj Legislativa

36. Proč je důležité ukotvit MASky v české legislativě?

Pokud se v nejbližších týdnech podaří schválit novelu zákona o podpoře regionálního rozvoje, budou místní akční skupiny (MAS) poprvé ukotveny v české legislativě. Tím se završí přibližně 15leté úsilí významných aktérů venkova, které MASkám přinese stabilitu.
27. 6. 2025 SMS ČR Legislativa

37. Samostatná působnost obcí – dozor a kontrola

Ministerstvo vnitra obdrží každoročně několik stovek až tisíců podnětů na přezkoumání postupů obcí. S ohledem na skutečnost, že je Ministerstvo vnitra (MV) veřejností začasté mylně vnímáno jako univerzální dozorový a kontrolní orgán nad obcemi, směřují podněty v mnoha případech do oblastí, které spadají do působnosti jiných orgánů veřejné správy.
26. 6. 2025 Obec a finance Legislativa

38. Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo

Přestože se vlastníci často snaží odstranění černé stavby zabránit kreativní argumentací v řízení o dodatečném povolení stavby, poté i v samotném řízení o nařízení odstranění a nakonec i v soudním řízení, správní orgány a soudy přistupují k nařízení odstranění staveb striktně. Pokud jsou splněny zákonné podmínky, soudy se nezabývají jinými okolnostmi a téměř vždy rozhodnutí o nařízení odstranění stavby posvětí. Téměř vždy – protože, jako z každého pravidla, i z tohoto existují výjimky.
23. 6. 2025 ePravo.cz Legislativa

39. Pracovní úraz místostarosty

Místostarosta města pracoval dvě hodiny a poté odcházel do místa bydliště řešit svoje soukromé věci. Při odchodu z pracoviště špatně šlápl na hranu schodu a následně upadl. Po tomto mu vznikla pracovní neschopnost. Jak se takový úraz bude řešit?
20. 6. 2025 Obec a finance Legislativa

40. Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů

O novele zákoníku práce, která přinesla řadu významných změn do oblasti pracovněprávních vztahů, bylo v posledních měsících napsáno již mnoho. Diskutuje se o flexibilitě pracovních poměrů, o nových možnostech rozvázání pracovního poměru, o posílení práv zaměstnanců i zaměstnavatelů. Méně pozornosti však bylo dosud věnováno tomu, že tyto změny významně dopadají i na oblast státně zaměstnanecké personalistiky, tedy na státní zaměstnance a úředníky územních samosprávných celků.
17. 6. 2025 ePravo.cz Legislativa

42. Stanovisko k možnostem zařazení či nezařazení interního auditu do obecního úřadu a souvisejícího plnění povinností zaměstnavatele ze strany obce

Odbor Centrální harmonizační jednotka vydává stanovisko č. 2/2025, jehož předmětem je odpověď na otázku týkající se možnosti zařazení interního auditu uvnitř či vně úřadu obce a související otázku plnění pracovněprávních povinností obce vůči internímu auditorovi. Stanovisko v tomto ohledu řeší pracovněprávní vztah interního auditora a tajemníka obecního úřadu.
9. 6. 2025 MF ČR Legislativa

43. Respektování osobních údajů v knihovnách

Lze považovat za porušení GDPR, pokud pracovnice obecní knihovny informuje své okolí o tom, kdo a jaké knihy si půjčuje, a to v rozsahu celého jména, což je v obci s méně než 700 obyvatel poměrně konkrétní údaj?
6. 6. 2025 Obec a finance Legislativa

47. Hodnocení nabídky dodavatele veřejné zakázky

Obec rozeslala v uzavřené výzvě pěti potenciálním dodavatelům výzvu k podání nabídky na veřejnou zakázku malého rozsahu. Výzva a zadávací dokumentace nebyla nikde zveřejněna (ani na webu obce, ani na profilu zadavatele). Přesto byla podána nabídka dodavatelem, který osloven nebyl (s největší pravděpodobností mu zadávací dokumentaci poskytla nějaká z oslovených firem). Byla podána v řádném termínu a za podmínek stanovených výzvou. Musí být tato nabídka hodnocena mezi ostatními podanými? Nebo ji může zadavatel vyřadit? Pokud ano, tak jaký by měl uvést důvod vyřazení?
30. 5. 2025 Obec a finance Legislativa

48. Lze akceptovat rezignaci zastupitele k budoucímu datu?

Dotaz: Zastupitelka a zároveň místostarostka obce podala dne 13. 5. rezignaci. Napsala v ní, že ke dni 31. 5. skládá mandát. V zákoně o volbách do zastupitelstev obcí je však uvedeno, že na základě ustanovení § 55 odst. 2 písm. b) zákona o volbách do zastupitelstev obcí mandát člena zastupitelstva obce zaniká ze zákona dnem, kdy starosta obce obdrží písemnou rezignaci člena zastupitelstva obce na jeho mandát. Lze akceptovat rezignaci zastupitele k budoucímu datu?
29. 5. 2025 SMS ČR Legislativa

49. Kandidát na absurditu roku? Zástupci organizací, které zastřešují samosprávy, patří podle schváleného zákona mezi lobbisty

Sdružení místních samospráv ČR neskrývá rozčarování nad podobou zákona o lobbování, kterou po poslancích schválili rovněž senátoři. Podle zákona mají mít povinnost evidovat se do registru lobbistů a vykazovat zde své kontakty například se zákonodárci či členy vlády i zástupci organizací, které zastřešují obce a kraje. Absurdní rozměr této povinnosti podtrhuje skutečnost, že jde zároveň o povinná připomínková místa, u nichž se právě jednání se zákonodárci a zástupci ministerstev a dalších úřadů přirozeně očekává.
28. 5. 2025 SMS ČR Legislativa

50. Pravidla rozpočtového provizoria

Zastupitelstvo obce schválilo pravidla rozpočtového provizoria, kde zakázalo určitý typ výdajů – poskytování darů, dotací, příspěvků. Je v souladu se zákonem, když starosta obce takové výdaje v době rozpočtového provizoria provedl v hotovosti a pokladnou obecního úřadu ji je nechal proplatit až v době po skončení provizoria?
23. 5. 2025 Obec a finance Legislativa
Bylo nalezeno 793 záznamů.