Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 753 záznamů.

2. Stanovisko k možnostem zařazení či nezařazení interního auditu do obecního úřadu a souvisejícího plnění povinností zaměstnavatele ze strany obce

Odbor Centrální harmonizační jednotka vydává stanovisko č. 2/2025, jehož předmětem je odpověď na otázku týkající se možnosti zařazení interního auditu uvnitř či vně úřadu obce a související otázku plnění pracovněprávních povinností obce vůči internímu auditorovi. Stanovisko v tomto ohledu řeší pracovněprávní vztah interního auditora a tajemníka obecního úřadu.
9. 6. 2025 MF ČR Legislativa

3. Respektování osobních údajů v knihovnách

Lze považovat za porušení GDPR, pokud pracovnice obecní knihovny informuje své okolí o tom, kdo a jaké knihy si půjčuje, a to v rozsahu celého jména, což je v obci s méně než 700 obyvatel poměrně konkrétní údaj?
6. 6. 2025 Obec a finance Legislativa

7. Hodnocení nabídky dodavatele veřejné zakázky

Obec rozeslala v uzavřené výzvě pěti potenciálním dodavatelům výzvu k podání nabídky na veřejnou zakázku malého rozsahu. Výzva a zadávací dokumentace nebyla nikde zveřejněna (ani na webu obce, ani na profilu zadavatele). Přesto byla podána nabídka dodavatelem, který osloven nebyl (s největší pravděpodobností mu zadávací dokumentaci poskytla nějaká z oslovených firem). Byla podána v řádném termínu a za podmínek stanovených výzvou. Musí být tato nabídka hodnocena mezi ostatními podanými? Nebo ji může zadavatel vyřadit? Pokud ano, tak jaký by měl uvést důvod vyřazení?
30. 5. 2025 Obec a finance Legislativa

8. Lze akceptovat rezignaci zastupitele k budoucímu datu?

Dotaz: Zastupitelka a zároveň místostarostka obce podala dne 13. 5. rezignaci. Napsala v ní, že ke dni 31. 5. skládá mandát. V zákoně o volbách do zastupitelstev obcí je však uvedeno, že na základě ustanovení § 55 odst. 2 písm. b) zákona o volbách do zastupitelstev obcí mandát člena zastupitelstva obce zaniká ze zákona dnem, kdy starosta obce obdrží písemnou rezignaci člena zastupitelstva obce na jeho mandát. Lze akceptovat rezignaci zastupitele k budoucímu datu?
29. 5. 2025 SMS ČR Legislativa

9. Kandidát na absurditu roku? Zástupci organizací, které zastřešují samosprávy, patří podle schváleného zákona mezi lobbisty

Sdružení místních samospráv ČR neskrývá rozčarování nad podobou zákona o lobbování, kterou po poslancích schválili rovněž senátoři. Podle zákona mají mít povinnost evidovat se do registru lobbistů a vykazovat zde své kontakty například se zákonodárci či členy vlády i zástupci organizací, které zastřešují obce a kraje. Absurdní rozměr této povinnosti podtrhuje skutečnost, že jde zároveň o povinná připomínková místa, u nichž se právě jednání se zákonodárci a zástupci ministerstev a dalších úřadů přirozeně očekává.
28. 5. 2025 SMS ČR Legislativa

10. Pravidla rozpočtového provizoria

Zastupitelstvo obce schválilo pravidla rozpočtového provizoria, kde zakázalo určitý typ výdajů – poskytování darů, dotací, příspěvků. Je v souladu se zákonem, když starosta obce takové výdaje v době rozpočtového provizoria provedl v hotovosti a pokladnou obecního úřadu ji je nechal proplatit až v době po skončení provizoria?
23. 5. 2025 Obec a finance Legislativa

11. Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí

Kamerové systémy jsou stále častějším tématem a způsobem cíleným na ochranu majetku, života, zdraví, ale i prevenci násilného či jinak závadného jednání. V poslední době se jejich použití rozšířilo také do škol a školských zařízení. Přístup škol ke kamerovým systémům je zpravidla obdobný. Chtěly by. Ale měly by? V článku vycházejícím z aktuálního doporučení a metodiky ÚOOÚ upozorňujeme na některé praktické aspekty právní úpravy, které ředitelé škol při rozhodování o pořízení kamerového systému mnohdy opomíjejí.
21. 5. 2025 ePravo.cz Legislativa

13. Anonymizace materiálů obce a GDPR

Je povinností pověřence pro ochranu osobních údajů anonymizovat materiály pro radu obce za všechny zaměstnance, kteří je předkládají? Potažmo, když úvazek na tuto činnost je v rozsahu 0,25 a k pověřenci obce je ještě pověřencem pro 11 organizací zřízených obcí.
9. 5. 2025 Obec a finance Legislativa

14. Novela zákona o pyrotechnice prošla prvním čtením ve Sněmovně

Novela zákona o pyrotechnice, kterou gesčně zpracovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem zemědělství, prošla prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Novela zakazuje prodej pyrotechniky mimo kamenné prodejny s výjimkou nejméně nebezpečné kategorie F1, upravuje on-line prodej a zpřísňuje pravidla u vyšších kategorií. Dále také posiluje pravomoci obcí při její regulaci a stanovuje minimální ochrannou vzdálenost při odpalování pyrotechnických výrobků od určitých objektů.
7. 5. 2025 MŽP ČR Legislativa

15. Pálení suchých větví

Je přípustné, aby obec za současné právní úpravy likvidovala biologicky odpad z údržby veřejné zeleně, konkrétně suché větve, pálením?
2. 5. 2025 Obec a finance Legislativa

16. Ústavní soud zamítl návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky hl. m. Prahy, kterou se vymezují podmínky provozování hazardních her na jeho území

Ministerstvo vnitra (navrhovatel) se návrhem domáhá zrušení § 3 ve spojení s přílohou č. 1 a § 4 ve spojení s přílohou č. 2 obecně závazné vyhlášky hlavního města Prahy č. 14/2020 Sb. hl. m. Prahy, kterou se vymezují podmínky provozování hazardních her na území hlavního města Prahy.
30. 4. 2025 Ústavní soud Legislativa

17. NIS2: Nové povinnosti v oblasti kybernetické bezpečnosti

Evropská směrnice NIS2 přináší přísnější požadavky na kybernetickou bezpečnost pro firmy a organizace napříč členskými státy EU. V České republice bude přenesena do zákona o kybernetické bezpečnosti a dotkne se tisíců firem, které doposud žádné povinnosti v této oblasti neměly. V tomto článku se podíváme na to, koho se směrnice týká, jaké přináší povinnosti a proč je důležité začít se připravovat včas.
30. 4. 2025 JN Analytics Legislativa

18. Stravenky a pracovní cesta

Pokud zaměstnanec absolvuje během běžné pracovní doby v jednom dni více různých pracovních cest (např. 3× po dvou hodinách), sčítají se tyto pracovní cesty a jsou považovány za pracovní cestu nad 5 hodin, nebo jsou posuzovány samostatně a nárok na stravné za pracovní cestu nevzniká? V případě, že nevznikne nárok na stravné a zaměstnanec v tento den neodpracuje na pracovišti alespoň 3 hodiny, nemá ani nárok na stravenku. Jak můžeme v tomto případě postupovat?
25. 4. 2025 Obec a finance Legislativa

19. Základní parametry poplatků za obecní systém odpadového hospodářství a za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci nelze kombinovat

Obec Hradištko vyhláškou zavedla místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství. V čl. 4 odst. 1 stanovila jeho sazbu na 1200 Kč za kalendářní rok. Následně v čl. 6 odst. 3 poskytla úlevu z tohoto poplatku ve výši 400 Kč osobě, které poplatková povinnost vznikla z důvodu přihlášení k trvalému pobytu v obci.
23. 4. 2025 Ústavní soud Legislativa

20. Zdravotní způsobilost ředitele školy

Obec je zřizovatelem základní školy. Je možné, aby zřizovatel kontroloval zdravotní způsobilost ředitele, resp. aby jej vyslal v případě podezření na zdravotní nezpůsobilost k mimořádné lékařské prohlídce? Pokud ředitel nebude zdravotně způsobilý pro přímou pedagogickou činnost, může se jednat o důvod pro odvolání ředitele?
17. 4. 2025 Obec a finance Legislativa

21. Vklad smlouvy budoucí darovací do katastru

Obec má v plánu uzavřít smlouvu o smlouvě budoucí darovací, jejímž předmětem bude darování části pozemku, kterou obec potřebuje pro záměr rekonstrukce komunikace s tím, že po dokončení rekonstrukce bude předmětná část zaměřena a uzavřena darovací smlouva. Je možné i tuto budoucí smlouvu vložit do katastru nemovitostí či se jinak pojistit, pro případ, že by náhodou vlastníci pozemek převedli na jinou osobu. Bude tak možné uzavřít darovací smlouvu?
11. 4. 2025 Obec a finance Legislativa

22. Pacht a nájem restauračního prostoru

Jaký je zásadní rozdíl mezi pachtem a nájmem? Město má restaurační prostor, ve kterém je vybavení v podobě množství stolů a židlí. Má být sepsána nájemní nebo pachtovní smlouva?
4. 4. 2025 Obec a finance Legislativa

23. Usnesení zastupitelstva obce

Usnesení zastupitelstva obce lze označit za rozhodovací akt nejvyššího orgánu obce, který vzniká toliko v rámci zasedání zastupitelstva obce (ze zákona vždy veřejného) v případě, že po předložení návrhu bude pro jeho přijetí hlasováno v zákonem vyžadovaném poměru.
2. 4. 2025 Obec a finance Legislativa

24. Kácení stromů a spoluvlastníci pozemku

Žádost o povolení kácení stromů podepsalo pouze 6 vlastníků z celkového počtu 10 vlastníků pozemku na kterém se strom nachází. Musí s žádostí na pokácení stromu souhlasit všichni vlastníci?
28. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

27. Určení termínu dovolené

Za jakých podmínek mohu zaměstnanci na konkrétní den odepřít dovolenou. Jedná se o to, že v daný den má zaměstnanec důležitou pracovní povinnost (jen těžko ho někdo zastoupí) a přijde s tím, že na tento den potřebuje nutně dovolenou.
21. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

30. Zpětné odnětí práva obcí na část poplatku za ukládání odpadu na skládky je neústavní

Na návrh skupiny 25 senátorů řešil Ústavní soud ústavnost přechodného ustanovení zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, kterým tento zákon retroaktivně odňal příjemcům (obcím a Státnímu fondu životního prostředí) právo na část poplatku, který původci odpadu platili za ukládání odpadu na skládky podle starší právní úpravy účinné před 1. 1. 2021, a který příjemcům odváděl provozovatel skládky. Navrhovateli bylo zpochybněno i retroaktivní zrušení povinnosti provozovatele skládky vytvářet finanční rezervu za část odpadů uložených podle právní úpravy platné před 1. 1. 2021.
19. 3. 2025 Ústavní soud Legislativa

31. Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí prošel druhým sněmovním čtením

Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí prošel na plénu Poslanecké sněmovny druhým čtením. V rámci tohoto čtení byly načteny dva pozměňovací návrhy Ministerstva financí – návrh předložený ministrem Zbyňkem Stanjurou rozšiřující rámce rozpočtových výdajů v příštích 8 letech o dodatečné výdaje na obranu, a návrh načtený poslancem Jiřím Havránkem umožňující budovám ve vlastnictví státu financovat investice na renovaci v rámci projektů EPC prostřednictvím dodavatelského financování.
17. 3. 2025 MF ČR Legislativa

32. Odchodné obecních strážníků

Byla již uzákoněna výplata odchodného pro strážníky obecní policie, když dosáhli důchodového věku a v jaké výši? Odchodné se vyplácí v den odchodu do důchodu a ukončení pracovního poměru s nástupem do důchodu, je to tak? Může po vyplacení odchodného strážník dále pracovat na pozici strážníka i v důchodovém věku?
14. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

33. Nové povinnosti obcí

Při převodech nemovitostí ve prospěch státu (a naopak při převodu majetku státu na obce) přináší nová legislativa významné změny v postupech převodů vlastnictví. Tyto změny zavádějí systematický přístup k nakládání s nemovitostmi, které jsou strategicky důležité pro stát, zejména v oblasti dopravní infrastruktury, veřejně prospěšných staveb a bezpečnostních zájmů.
13. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

34. Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“

Otázka, zda lze u výborů zastupitelstva obce hovořit o „funkčním období“, je právně zajímavá zejména s ohledem na skutečnost, že zákon 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), takovou terminologii explicitně neužívá. A téma délky období explicitně neřeší. Přesto lze jednoznačně dovodit, že výbory zastupitelstva obce jsou svým funkčním obdobím fakticky svázány s funkčním obdobím samotného zastupitelstva obce.
12. 3. 2025 ePravo.cz Legislativa

35. Podávání žádosti na stavební úřad

Jak má postupovat obec či jiná právnická osoba při podávání žádosti na stavební úřad, když prostřednictvím portálu stavebníka je k podání žádosti vyžadována e-identita, kterou právnická osoba nedisponuje a jednotliví zaměstnanci města (jako soukromé osoby) ji nemají, a ani nemohou použít? Je možné podat žádost v listinné podobě (přes DS), nebo je nutné podávat žádosti do portálu stavebníka např. přes e-identitu statutárního zástupce (starosty města)?
7. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

37. Převody majetku mezi státem a územní samosprávou

Dne 1. března 2025 nabyla účinnost novelizace zákona o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích (č. 219/2000 Sb.), přijatá zákonem č. 36/2025 Sb. Zákon mimo jiné zavádí do právního řádu nová ustanovení o převodech vlastnictví státu na územní samosprávné celky (ÚSC) a do legislativy obcí, krajů a hlavního města Prahy obdobná ustanovení o převodech jejich majetku na stát.
4. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

39. Novela energetického zákona a souvisejících předpisů Lex OZE 3 

Novela na úvod obsahovala sérii čtyř opatření, která měla snížit objem finančních prostředků určených na výplatu dotací na podporu výrobců OZE. Hlavním cílem opatření má být snaha o snížení deficitu státního rozpočtu. U novely energetického zákona se tak má stát pomocí úpravy objemu finančních prostředků určených na výplatu dotací na podporu výrobců OZE. V této souvislosti bylo navrženo několik úprav zákona o podporovaných obnovitelných zdrojích energie.
26. 2. 2025 ePravo.cz Legislativa

40. Daň z nemovitých věcí – metodika pro obce

Aktuálně vychází druhé, přepracované vydání metodiky, věnované problematice tvorby a vydávání obecně závazných vyhlášek obcí, a zcela nově také vydávání opatření obecné povahy v oblasti daně z nemovitých věcí.
25. 2. 2025 Obec a finance Legislativa

41. Svaz měst a obcí ČR důrazně odmítá legalizaci konopí

Svaz měst a obcí ČR (SMO ČR) ostře kritizuje část připravované novely zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, a zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, kterou dne 17. ledna 2025 projednával Ústavně právní výbor Poslanecké sněmovny jako sněmovní tisk 861. Podle Svazu jde o nebezpečný krok směrem k nekontrolovanému užívání konopí, který může mít vážné důsledky pro společnost.
21. 2. 2025 SMO ČR Legislativa

43. Účelový příspěvek základní škole

Jakým způsobem má být obcí poskytován účelový příspěvek její organizací (základní škole) určený na pořízení movitého majetku v hodnotě jednotlivé věci nad 40 tis. Kč? Může být tento příspěvek součástí příspěvku na provoz či nikoliv?
21. 2. 2025 Obec a finance Legislativa

44. Začerňování úřednických podpisů

Podpis úředníka na správním rozhodnutí je sice osobním údajem, není však důvod jej začerňovat, pokud o dokumenty někdo požádá podle informačního zákona. Vypovídá totiž o úřední činnosti funkcionáře nebo zaměstnance veřejné správy, uvedl Nejvyšší správní soud (NSS) ve svém rozsudku 1 As 300/2024 - 41.
20. 2. 2025 Obec a finance Legislativa

47. Novela zavádí praktické novinky v oblasti osobních dokladů

Dočasný občanský průkaz z důvodu konání voleb či referenda, možnost ponechání si neplatného cestovního pasu či sjednocení postupů na úseku osobních dokladů. To, i mnoho dalších novinek přináší novela zákonů o občanských průkazech a cestovních dokladech, kterou dnes schválila vláda.
10. 2. 2025 MV ČR Legislativa

48. Pohyb psů a náhrady škody

Občané si stěžují na znečistěné fasády od močících psů, kteří jsou vedeni po chodníku majitelem nebo jsou na volno. Chodník je umístěn u domů. Co lze dělat, aby se tomu zabránilo? Co sdělit poškozeným majitelům?
7. 2. 2025 Obec a finance Legislativa

49. Povinnost nájemce a drobná údržba

Obec pronajímá restauraci. Nájemce má ve smlouvě uvedeno, že je povinen hradit náklady spojené s obvyklým udržováním předmětu nájmu. Nyní přišel s žádostí o zakoupení dvou vodovodních baterií se sprchou. Dohromady cca 10 000 Kč. Kdo má platit zakoupení vodovodních baterií?
31. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

50. Rozhodování při prodeji obecních pozemků

Na obec byla podána žádost o koupi pozemku, obec nemá zájem pozemek prodat, musí být tato žádost projednána radou a následně zastupitelstvem, nebo lze žadatele informovat přímo, že obec nemá zájem pozemek prodávat. Tedy odpovědět bez projednání příslušných orgánů obce.
24. 1. 2025 Obec a finance Legislativa
Bylo nalezeno 753 záznamů.