Portál stavebníka prošel aktualizací
V rámci digitalizace stavebního řízení Ministerstvo pro místní rozvoj společně s dodavateli systému odpovídá posledními úpravami především na požadavky, které na portál vznesly profesní organizace jako Česká komora architektů (ČKA) nebo Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). Vedle toho aktualizace obsahuje také úpravy a rozšíření, které spadají do plánovaného rozvoje informačního systému.
Portál stavebníka umožňuje podat žádost, nahrát dokumentaci nebo komunikovat s úřady online. Je to webová aplikace, kterou je možné spustit na běžném internetovém prohlížeči na počítači, tabletu nebo mobilu. Od spuštění portálu 1. července pokračuje nasazování dalších rozšíření zhruba v dvoutýdenních odstupech.
Hlavní změny v rámci aktualizace 23. srpna
- Žadatel má v žádosti možnost zadat osobu, která je oprávněná jednat jménem fyzické osoby podnikající.
- Systém automaticky vyplňuje data právnické osoby podle IČO.
- Jako výchozí údaj u státní příslušnosti je předvyplněno Česko.
- Do žádosti se automaticky vyplní známé údaje, pokud uživatel použije už existující záměr. To výrazně urychlí práci například, když je potřeba jednu žádost poslat více dotčeným orgánům.
- Systém uživatele informuje, že se pokusil zadat neexistující záměr.
- Portál neumožní uvést budoucí datum už vydaného povolení.
- Optimalizovali jsme našeptávač při přidávání pozemku.
- Při importu pozemků a staveb se aktualizují strukturované CSV soubory.
- Části obce se při přidání stavby výběrem z katastru nemovitostí řadí podle abecedy.
- U přidání stavby se v okně zobrazuje také typ parcely.
- Navýšili jsme datový limit pro nahrávání dokumentace z 1,7 GB na 5 GB. Místo několika set souborů je možné jich naráz poslat až 50 000.
- Systém uživatele informuje, že se do schránky zkopíroval vygenerovaný odkaz pro zpracovatele dokumentace.
- V průvodním listu dokumentace je možné vybrat novou stavbu i změnu stavby. Také je možné zobrazit jeho náhled.
- Při změně z právnické osoby je v průvodním listu možné zvolit fyzickou osobu podnikající.
- Portál umožňuje zobrazit detaily už odeslané žádosti.
- V záložce s řízeními přibyla informace o roli uživatele a možnost filtrování a vyhledávání.
Hlavní body plánovaného rozvoje na Portále stavebníka
- Září 2024
-
- Více strukturovaný BPP balíček pro dokumentaci ke složitějším projektům
- Říjen 2024
-
- Možnost výběru staveb a parcel z mapového podkladu (doplnění již v současnosti nasazeného manuálního výběru nebo importu)
- Správa záměrů – možnost vytvářet, editovat a mazat koncepty záměru před jeho odesláním na SU/DO, v případě odeslání bude možnost upravovat již odeslaný záměr (v tuto chvíli je řešeno přes funkcionalitu doplnění)
- Sdílení záměrů mezi více osobami (zastupitelnost při vyřizování, kontrola podání stavebníkem atd.) – s cílem, aby projektant/architekt/stavitel mohl editovat stejný záměr jako samotný žadatel
- Nahlížení do spisu – současné funkcionalita, která je shodná jako na Portálu dopravy, bude rozšířená o další metadata a stahování souborů
- Listopad 2024
-
- Podávání na více DO současně – v současnosti je možnost odeslání pouze na jednoho příjemce (SU/DOSS)
- Vytvoření jednotné evidence autorizovaných osob
- Listopad/prosinec 2024
-
- Možnost podání na vlastníky TIDI skrze samotný portál (vlastníci TIDI se napojí na datové rozhraní portálu) – API je připravené, nyní se čeká na integraci a přímé napojení
- Prosinec 2024
-
- Umožnění podávání z informačních systémů třetích stran přes datové rozhraní portálu – automatizace a zjednodušení pro velké stavebníky
- Možnost podání v jiných agendách (OZE, EIA atd.) – doplnění dalších formulářů (např. ERÚ)
- Možnost podání dalších nepovinných formulářů (pasportizace, zpětvzetí žádosti atd.) – dobrovolné přidání formulářů
- Q4 2024
-
- Napojení na registr zastupování – nutná součinnost s Digitální a informační agenturou