Územní samosprávy by mohly více investovat

7. 11. 2024 Obec a finance Ekonomika

Obce a kraje vykázaly za osm měsíců letošního roku příjmy ve výši 569,9 mld. Kč a jejich výdaje dosáhly 509,6 mld. Kč. Letošní rok se tak od těch předchozích nelišil. Jejich souhrnné příjmy se letos zvedly stejně rychle jako výdaje, a tak byl přebytek rozpočtu ve výši 60,4 mld. Kč stejný jako o rok dříve. Stejně jako loni se na příjmech podílel 11 %.

V období let 2013 a 2024 převyšovaly příjmy územních samosprávy jejich výdaje v průměru ročně o 38 mld. Kč, což je podstatně méně než letos. Jejich příjmy a výdaje jsou však rovněž podstatně vyšší než v první polovině daného období. Přebytek rozpočtu se na příjmech podílel v průměru ročně 10 %. Tento podíl vypovídá o tom, že desetinu disponibilních příjmů územní samospráva dlouhodobě nevyužívá, resp. ji každoročně odkládá stranou.

K meziročnímu růstu příjmů o 10,2 mld. Kč v letošním roce nejvíce přispěly nedaňové příjmy, a to částkou 11,1 mld. Kč. Tento vývoj však ovlivnila skutečnost, že Sberkbank konečně vyplatila některé obce a kraje. Podstatný vliv na letošní zpomalení příjmů měl vývoj neinvestičních dotací, které se meziročně snížily téměř o 8 mld. Kč. Daňové příjmy vykázaly shodnou dynamiku jako příjmy celkem.

Stejně jako celkové příjmy, meziročně se zvedly i běžné a kapitálové výdaje. Kapitálové výdaje se na příjmech bez neinvestičních dotací podílely 24 %, rovněž shodně jako v minulém roce. Objem investičních dotace meziročně vzrostl o 8 %, objem kapitálových výdaje pouze o 2 %.

Graf 1. Příjmy a výdaje územní samosprávy (srpen mld. Kč)
Příjmy a výdaje územní samosprávy (srpen mld. Kč)
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Kraje

Příjmy krajských samospráv se meziročně o 1 % zvýšily na 214,9 mld. Kč, zato jejich výdaje ve výši 228,5 mld. Kč byly naopak o 1 % nižší. Přebytek jejich rozpočtu se meziročně zvedl o 68 % na 13,4 mld. Kč. O meziroční růst příjmů se zasloužily především nedaňové příjmy s růstem o 78 % (vysvětlení viz výše), neinvestiční dotace poklesly o 2 %, investiční dotace dokonce o 12 %. Podíl dotací na celkových příjmech se snížil z 68 % na 66 %, podíl daňových příjmů se meziročně nezměnil (29 %). Podíl salda běžného rozpočtu na běžných příjmech (tj. úspory dosažené v rámci financování provozu) se o jeden procentní bod snížil na 11 %.

Běžné výdaje byly meziročně o 2 % vyšší, kapitálové naopak o 24 % nižší. Kapitálové výdaje se na celkových příjmech očištěných o neinvestiční dotace podílely 24 %, rok předtím to bylo 33 %. Přestože se investiční dotace meziročně snížily „jen“ o 1,1 mld. Kč, kapitálové výdaje poklesly o 6,8 mld. Kč.

Tab. 1. Příjmy a výdaje krajů za 8 měsíců (mld. Kč)
2022 2023 2024 2024–2023
Příjmy Daňové příjmy 59,2 69,4 70,6 1,2
Nedaňové příjmy 6,4 6,9 12,3 5,4
Kapitálové příjmy 0,3 0,3 0,3 0,0
Neinvestiční dotace 133,5 153,6 150,3 −3,3
Investiční dotace 5,5 9,6 8,5 −1,1
Příjmy celkem 204,9 239,8 241,9 2,1
Výdaje Výdaje běžné 181,0 202,8 206,5 3,7
Výdaje kapitálové 18,2 28,9 22,0 −6,8
Celkem 199,2 231,7 228,5 −3,2
Saldo 5,6 8,1 13,4 5,2

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Provozní saldo (rozdíl mezi běžnými příjmy a běžnými výdaji), které dosáhlo 26,6 mld. Kč, je možné, spolu s investičními dotacemi a výnosy z prodeje krajského majetku využít na financování investic. Tři uvedené zdroje dosáhly koncem srpna 35,4 mld. Kč a byly o 13,4 mld. Kč vyšší než uskutečněné kapitálové investice. Loni byl tento rozdíl „jen“ 8,1 mld. Kč. Krajská samospráva i nadále pokračovala v politice nevyužívání všech dostupných možností pro investice do jejich infrastruktury.

Graf 2. Kapitálové výdaje krajů a tři zdroje jejich financování (srpen, mld. Kč)
Kapitálové výdaje krajů a tři zdroje jejich financování (srpen, mld. Kč)
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Obce (bez Prahy)

Na rozdíl od krajských samospráv, rostly příjmy obcí (bez Prahy) pomaleji než jejich výdaje, i když rozdíl byl pouhý jeden procentní bod. Příjmy se meziročně zvedly o 3 % na 241,2 mld. Kč a výdaje o 4 % na 212,4 mld. Kč. Přebytek jejich rozpočtu ve výši 28,8 mld. Kč tak byl o 2,4 mld. Kč nižší než o rok dříve.

Stejně jako u krajů se o přírůstek příjmů ve výši 6,3 mld. Kč zasloužily ze shodných důvodů nejvíce nedaňové příjmy, a to částkou 6,5 mld. Kč. Daňové příjmy se meziročně zvedly o pouhé 1 %, zato investiční dotace o 19 %. Růst celkových příjmů srazil meziroční pokles neinvestičních dotací o 16 %. Nejrychleji rostoucí položkou byly nedaňové příjmy (22 %), následované investičními dotacemi (19 %). Podíl daňových příjmů na celkových příjmech se mírně snížil na 69 %, v případě dotací to byl rovněž pokles, a to na 14 %.

K růstu výdajů o 8,7 mld. Kč se zasloužily více výdaje běžné (+5,2 mld. Kč) než kapitálové (+3,5 mld. Kč), i když kapitálové výdaje vykázaly více než dvojnásobnou dynamiku se srovnání s výdaji běžnými. Podíl kapitálových výdajů na příjmech očištěných o neinvestiční dotace dosáhl letos 24 % a meziročně se nezměnil.

Investiční dotace se na kapitálových výdajích podílely 23 %, o dva procentní body více než před rokem. Podíl kapitálové příjmů na kapitálových výdajích se meziročně nezměnil a dosáhl 8 %.

Tab. 2 Příjmy a výdaje obcí bez Prahy za 8 měsíců (mld. Kč)
  2022 2023 2024 2024–2023
Příjmy Daňové příjmy 142,0 165,1 166,8 1,7
Nedaňové příjmy 26,0 28,9 35,4 6,5
Kapitálové příjmy 6,4 4,0 4,5 0,4
Neinvestiční dotace 20,1 26,3 22,1 −4,3
Investiční dotace 11,1 10,5 12,4 2,0
Celkem 205,7 234,8 241,2 6,3
Výdaje Výdaje běžné 135,5 153,7 158,9 5,2
Výdaje kapitálové 50,5 50,0 53,5 3,5
Celkem 186,0 203,6 212,4 8,7
Saldo 19,7 31,2 28,8 −2,4

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Obce letos mírně zlepšily využití tří zdrojů, které mají k dispozici na investice. Souhrn provozního přebytku, investičních dotací a kapitálových příjmů převýšil uskutečněné kapitálové výdaje v tomto období o 28,8 mld. Kč, loni to bylo ve stejném období více, a to o 31,2 mld. Kč. I tak je to slušná částka, o kterou mohly obce vylepšit svou infrastrukturu.

Graf 3. Kapitálové výdaje obcí (bez Prahy) a tři zdroje jejich financování (srpen, mld. Kč)
Kapitálové výdaje obcí (bez Prahy) a tři zdroje jejich financování (srpen, mld. Kč)
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Praha

Celkové příjmy Prahy dosáhly koncem srpna letošního roku 94,1 mld. Kč a byly meziročně o 2 % vyšší. Její výdaje se meziročně zvedly o 7 % na 77,3 mld. Kč. Saldo rozpočtu bylo sice nižší než ve stejném období loňského roku, i tak se však na celkových příjmech podílelo 18 %. Praha tudíž zatím letos nevyužila téměř 17 mld. Kč.

O přírůstek příjmů ve výši 1,5 mld. Kč se nejvíce zasloužily daňové příjmy (+1,9 mld. Kč). Kapitálové příjmy přispěly částkou 0,4 mld. Kč a investiční dotace pak 0,2 mld. Kč. Pokles vykázaly nejen neinvestiční dotace (o 0,2 mld. Kč), ale i nedaňové příjmy (o 0,9 mld. Kč). Daňové příjmy se na celkových příjmech podílely 67 %, dotace tvořily čtvrtinu celkových příjmů Prahy.

meziroční růst výdajů Prahy se zasloužily výhradně kapitálové výdaje. Ty se meziročně zvedly o více než 50 %. Objem běžných výdajů se naproti tomu mírně snížil. Z celkových příjmů po odpočtu neinvestičních dotací věnovala Praha na investice 22 %, o sedm procentních bodů více než o rok dříve.

Úspory v rámci financování provozu (přebytek běžného rozpočtu) byly letos o 3 % vyšší než o rok dříve. Provozní saldo se na běžných příjmech více podílelo než třetinou, téměř shodně jako před rokem. Teoreticky umožnilo financovat polovinu kapitálových výdajů. Investiční dotace přispěly k financování kapitálových výdajů 5 %, příjmy z prodeje majetku pak 3 %,

Tab. 3. Příjmy a výdaje Prahy za 8 měsíců (mld. Kč)
  2022 2023 2024 2024–2023
Příjmy Daňové příjmy 53,2 61,5 63,4 1,9
Nedaňové příjmy 4,3 7,9 7,0 −0,9
Kapitálové příjmy 0,2 0,1 0,5 0,4
Neinvestiční dotace 20,7 22,6 22,5 −0,2
Investiční dotace 0,6 0,5 0,7 0,2
Příjmy celkem 79,0 92,6 94,1 1,5
Výdaje Výdaje běžné 54,5 61,7 61,5 −0,1
Výdaje kapitálové 9,9 10,4 15,7 5,4
Výdaje celkem 64,4 72,1 77,3 5,2
Saldo 14,6 20,6 16,8 −3,8

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Souhrn provozního přebytku, investičních dotací a kapitálových příjmů (tři zdroje bezproblémového financování investic) převýšil objem uskutečněných kapitálových výdajů téměř o 17 mld. Kč. Jinak řečeno, o 17 mld. Kč mohly být kapitálové výdaje vyšší. Převis je nižší, než jaký byl v e stejném období roku 2023. Praha tak využila tyto tři zdroje o něco lépe než před rokem.

Graf 4. Kapitálové výdaje Prahy a tři zdroje jejich financování (srpen, mld. Kč)
Kapitálové výdaje Prahy a tři zdroje jejich financování (srpen, mld. Kč)
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

V období od ledna do konce srpna letošního roku se meziročně nejrychleji zvýšily příjmy ostatním obcím (o 3 %), poté Praze (o 2 %) a nejnižší dynamiku vykázaly příjmy krajských rozpočtů (1 %). Všechny tři segmenty dosáhly přebytek rozpočtu. Nejvyšší podíl na příjmech měl přebytek rozpočtu v Praze (nevyužila 18 % svých příjmů), potom v ostatních obcích (12 %) a nakonec v krajích (6 %).

Velmi rozdílná byla dynamika kapitálových výdajů. Praha je meziročně zvedla o 52 %, ostatní obce o 7 %, kraje naopak jejich objem snížily o 24 %. Přitom z celkových příjmů po odpočtu neinvestičních dotací vydaly na investice ostatní obce a kraje 24 %, Praha „jen“ 22 %. Ostatní obce uskutečnily kapitálové výdaje vyšší než Praha a kraje dohromady.

Obce získaly vyšší objem investičních dotací než v souhrnu Praha a kraje. Zatímco krajům pokryly investiční dotace 38 % objemu jejich kapitálových výdajů, ostatním obcím 23 %, v Praze to bylo jen 5 %. Provozní přebytek tvoří rozdíl mezi běžnými příjmy a běžnými výdaji. Jde o peníze, které lze využít mj. na investice. Kapitálové výdaje byly nižší než provozní přebytek o 17 % v krajských rozpočtech, o 18 % v rozpočtech ostatních obcí, avšak o 50 % v rozpočtu Prahy. Všechny tři segmenty mohly tudíž uskutečnit větší objem investic, nejvíce to platí pro Prahu, a to navzdory značnému letošnímu přírůstu jejích kapitálových výdajů.

Ing. Věra Kameníčková, CSc., CRIF, a. s.