Musí mít obec Směrnici pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu?
Žádný právní předpis neukládá obcím povinnost mít směrnici pro zadávání zakázek malého rozsahu. Jedná se pouze o možnost, jak interně stanovit pravidla pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu (dále jako „VZMR“).
Směrnice má totiž povahu vnitřního předpisu, který je ve své podstatě závazný pouze uvnitř obce a nikoliv navenek. Nicméně dobře nastavená směrnice může při zadávání zakázek pomoci, obzvláště v situacích, kdy rozhodování zastupitelstva nebývá jednotné.
Při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, je zadavatel povinen dle zák. č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, dodržet zásady uvedené v § 6 odst. 1 až 3 (transparentnosti, přiměřenosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace), kromě toho na něj samozřejmě dopadá i povinnost účelně a hospodárně nakládat se svěřeným majetkem.
Směrnice většinou rozdělují VZMR do několika kategorií. Nejčastěji to bývají tři kategorie odstupňované podle předpokládané hodnoty zakázky. Pro ty s nejnižší finanční hodnotou bývá stanoven nejmírnější postup, kterým je zpravidla přímé zadání – uzavření smlouvy s dodavatelem. Naproti tomu VZMR s předpokládanou hodnotou blížící se podlimitním veřejným zakázkám využívají většinou zveřejnění veřejné zakázky v otevřené výzvě na profilu zadavatele. Mezi těmito způsoby zadávání se pohybují zakázky poptávané ve formě cenového marketingu či rozesílané v uzavřené výzvě. Nikde není stanoveno, jaké finanční limity pro jednotlivé kategorie by měly být nastaveny. Ministerstvo pro místní rozvoj ve svých metodických podkladech uvádí doporučené finanční limity následovně: pro dodávky a služby do 50 000 Kč (v odůvodněných případech do 250 000 Kč), do 1 000 000 Kč a do 2 000 000 a pro stavební práce do 500 000 Kč, do 3 000 000 Kč a do 6 000 000 Kč.
Bývá užitečné upravit rovněž ve směrnici i výjimky v případech naléhavých situací jako jsou havarijní stavy, živelné pohromy apod.
Kromě výše uvedeného je nutné dodat, že je-li VZMR (spolu)financována z dotačních prostředků, mohou být pravidla poskytovatele dotace přísnější než směrnice obce, tudíž bude nutné se řídit těmito pravidly. Pokud jsou však pravidla poskytovatele dotace naopak mírnější, měla by obec ideálně postupovat podle své směrnice.