Poslanci otevřeli dveře pro korupci, zvedli ruku pro vyšší limity a nulovou transparentnost v malých veřejných zakázkách

24. 1. 2025 Oživení Veřejné zakázky

Zvýšení transparentnosti veřejných zakázek se nekoná. Sněmovnou prošlo pouhé zvýšení limitů zakázek malého rozsahu o 50 % bez nutnosti cokoli zveřejňovat navíc. Jde o největší pro-korupční opatření této sněmovny. Podle odhadů Datlab institutu se tak mimo zákonnou regulaci dostane přibližně jedna třetina všech veřejných zakázek.

Oživení

Poslanci a poslankyně rozhodovali o navyšování limitů veřejných zakázek malého rozsahu a současně mohli podpořit i zvýšení jejich transparentnosti. Výsledek kombinace dvou hlasování dopadl nejhůř, jak pro protikorupční snažení mohl: sněmovna podpořila navýšení limitů, pod kterými bude transparentnost čistě dobrovolná. V následujících letech tak zřejmě můžeme očekávat více skandálů spojených s veřejnými zakázkami.

„Starosta, ředitel městské nebo státní firmy budou nově moci zadat zakázku za 8,9 mil. Kč bez DPH třeba vlastnímu příbuznému a neporuší tím vůbec nic. Prostor pro korupci se u zakázek o polovinu zvýšil,“ říká Šárka Zveřina Trunkátová, předsedkyně Oživení

Aktuální limity jsou v zákoně o zadávání veřejných zakázek nastaveny na 2 mil. Kč bez DPH u dodávek a služeb a 6 mil. Kč bez DPH u stavebních prací. Jde o čistě českou úpravu, EU nám žádný takový limit nediktuje. Ve sněmovně byl již delší dobu tlak na navýšení těchto limitů, neboť povinnosti, které musí zadavatelé splnit při zadávání zakázek pod a nad limity splnit, jsou enormně rozdílné. V zásadě platí, že to, co je pod limitem, na to žádná pravidla nejsou nebo si je určuje každý zadavatel sám. Zakázky nad limitem („zakázky podle zákona“) jsou svázány lhůtami, pravidly a především hrozbou přezkumu před ÚOHS.

Ve spolupráci MMR, předsedkyně Sdružení místních samospráv Elišky Olšákové (STAN) a nevládních organizací vznikl návrh, který při navýšení limitů počítal i se základní transparentností zakázek od 1 milionu korun výše. Tato základní pravidla nekladla před zadavatele žádné procesní překážky, pouze dávala za povinnost označit zpětně, jakým způsobem zadavatel vybral svého dodavatele.

Úprava veřejných zakázek
Úprava veřejných zakázek

„Že s návrhem přišla předsedkyně organizace zastupující nejmenší obce v ČR jen dokresluje, že návrh nepřinášel žádné administrativní zbytečnosti, se kterými by si ani nejmenší obce neporadily. Transparentnost přitom chrání veřejné výdaje lépe a levněji, než formalizované postupy podle zákona,“ říká Jiří Skuhrovec z Datlab institutu, který na přípravě návrhu spolupracoval.

Pozměňovací poslankyně Olšákové, ke které se postupně přidali poslanci Michálek (Piráti) a Teleky (KDU), však narazil už v hospodářském výboru. Výbor namísto opatření pro férovou hospodářskou soutěž, navrhl pouhé zvýšení limitů bez dalšího. A takto návrh prošel nakonec i sněmovnou, kde se proti němu postavila z vládní koalice ODS a KDU a z opozice i ANO a SPD.

„V hospodářském výboru se nevedla téměř žádná věcná debata, poslanci v zásadě převzali názor ÚOHS, který odmítá zavádění vymahatelných pravidel, jejichž dodržování by musel kontrolovat. Současný výsledek je pro ÚOHS nejlepší možný, protože mu ubyde zhruba třetina případů, které řeší v agendě veřejných zakázek,“ uvádí Věnek Bonuš, právník Lobbio.

Zakázky malého rozsahu zůstanou založené na dobrovolném zveřejňování informací. Zatímco dnes zveřejňuje u zakázek od milionu korun dobrovolně informace asi polovina zadavatelů, druhá polovina nezveřejňuje téměř nic – jak ukazuje např. Výroční zpráva MMR 2022. Lze očekávat, že transparentní zadavatelé zůstanou transparentními i pod novými limity. Naopak ti netransparentní budou mít jen daleko větší prostor si zakázky přidělovat podle libovolných pravidel.