Kompetenční centra DIA

26. 3. 2025 DIA Veřejná správa online

Kompetenční centra vznikla jako samostatný útvar Digitální a informační agentury (DIA) před rokem a jejich hlavním úkolem je formou odborných konzultací pomáhat úřadům státní správy s digitalizací jejich jednotlivých IT procesů a potřeb.

Digitální a informační agentura

Kompetenční centra tvoří tým kvalifikovaných IT odborníků z řad enterprise a solution architektů, analytiků, UI/UX designerů a právníků i metodiků. Tito odborníci kvalifikovaně pomáhají úřadům státní správy sdílet své zkušenosti a postupy dobré praxe. Cílovou skupinou Kompetenčních center jsou jednotlivá ministerstva, ÚOSS i kraje a jejich konzultace jsou bezplatné.

Myšlenka vytvořit Kompetenční centra vznikla na základě potřeb, kdy je ve státní správě nedostatek kvalifikovaných IT odborníků. V rámci této potřeby byl podpořen vznik této agendy, která byla zahrnuta do Informační koncepce České republiky včetně Zákona o právu na digitální služby. Odbor Kompetenčních center, který je nedílnou součástí DIA, úzce spolupracuje nejen se samotnými úřady státní správy, ale také s odbory DIA. Financování těchto center probíhá v rámci Národního plánu obnovy, kde pod grantem EU byl úspěšně vytvořen a schválen projekt ROPIM.

Kompetenční centra poskytla již desítky konzultací a jejich úspěšná praxe je pravidelně představována a prezentována na Pracovní skupině digitálních zmocněnců RVIS i na klíčových konferencích pro státní správu. V rámci roku 2025 je také připravována pracovní roadshow, která proběhne na přelomu března a dubna letošního roku po jednotlivých krajích. V rámci této akce budou na jednotlivých krajských úřadech představovány klíčové informace, které mohou úřadům pomoci v digitalizaci jejich agendy.

Aktualizovaný výběr služeb KC DIA pro rok 2025
  • Podpora moderních architektur
  • Podpora návrhu „bezpečných řešení“
  • Tvorba komplexních datových typů, schémat a standardů
  • Detailní popisy služeb v Katalogu služeb
  • Podpora implementace lokálního katalogu otevřených dat
  • Analýza a tvorba formulářů
  • Redesign digitálních služeb
  • Veřejné zakázky v oblasti ICT
  • Popis dat – konceptuální modelování
  • Identifikace nejpalčivějších problémů z pohledu občana a úředníka.
  • Konzultace a podpora v oblasti UX a UI
  • Detailní poznání a popisování dat
  • Využití AI v eGOV
  • Podpora při tvorbě agendových informačních systémů pro rejstříky
  • Adopce datových nástrojů
  • Propojený datový fond – podpora připojení
  • Podpora při zavádění federovaných katalogů služeb
  • Podpora a motivace pro sdílení dat
  • Podpora rozhodování založeného na datech (vizualizace a automatizace dat)
  • Analýza datových potřeb – datový audit, analýza provozních dat
  • Procesní a business analýza – podpora a oponentura, technické specifikace
  • Konzultace a podpora v oblasti enterprise a solution architektury.
  • Pomoc při přípravě schvalování OHA formulářů
  • Podpora přístupnosti
  • Spolupráce na tvorbě procesní analýzy a identifikace činností k digitalizaci

Další služby na webových stránkách pod záložkou „Co děláme“ v sekci Kompetenčních center.