Kompetenční centra DIA
Kompetenční centra vznikla jako samostatný útvar Digitální a informační agentury (DIA) před rokem a jejich hlavním úkolem je formou odborných konzultací pomáhat úřadům státní správy s digitalizací jejich jednotlivých IT procesů a potřeb.

Kompetenční centra tvoří tým kvalifikovaných IT odborníků z řad enterprise a solution architektů, analytiků, UI/UX designerů a právníků i metodiků. Tito odborníci kvalifikovaně pomáhají úřadům státní správy sdílet své zkušenosti a postupy dobré praxe. Cílovou skupinou Kompetenčních center jsou jednotlivá ministerstva, ÚOSS i kraje a jejich konzultace jsou bezplatné.
Myšlenka vytvořit Kompetenční centra vznikla na základě potřeb, kdy je ve státní správě nedostatek kvalifikovaných IT odborníků. V rámci této potřeby byl podpořen vznik této agendy, která byla zahrnuta do Informační koncepce České republiky včetně Zákona o právu na digitální služby. Odbor Kompetenčních center, který je nedílnou součástí DIA, úzce spolupracuje nejen se samotnými úřady státní správy, ale také s odbory DIA. Financování těchto center probíhá v rámci Národního plánu obnovy, kde pod grantem EU byl úspěšně vytvořen a schválen projekt ROPIM.
Kompetenční centra poskytla již desítky konzultací a jejich úspěšná praxe je pravidelně představována a prezentována na Pracovní skupině digitálních zmocněnců RVIS i na klíčových konferencích pro státní správu. V rámci roku 2025 je také připravována pracovní roadshow, která proběhne na přelomu března a dubna letošního roku po jednotlivých krajích. V rámci této akce budou na jednotlivých krajských úřadech představovány klíčové informace, které mohou úřadům pomoci v digitalizaci jejich agendy.
- Aktualizovaný výběr služeb KC DIA pro rok 2025
-
- Podpora moderních architektur
- Podpora návrhu „bezpečných řešení“
- Tvorba komplexních datových typů, schémat a standardů
- Detailní popisy služeb v Katalogu služeb
- Podpora implementace lokálního katalogu otevřených dat
- Analýza a tvorba formulářů
- Redesign digitálních služeb
- Veřejné zakázky v oblasti ICT
- Popis dat – konceptuální modelování
- Identifikace nejpalčivějších problémů z pohledu občana a úředníka.
- Konzultace a podpora v oblasti UX a UI
- Detailní poznání a popisování dat
- Využití AI v eGOV
- Podpora při tvorbě agendových informačních systémů pro rejstříky
- Adopce datových nástrojů
- Propojený datový fond – podpora připojení
- Podpora při zavádění federovaných katalogů služeb
- Podpora a motivace pro sdílení dat
- Podpora rozhodování založeného na datech (vizualizace a automatizace dat)
- Analýza datových potřeb – datový audit, analýza provozních dat
- Procesní a business analýza – podpora a oponentura, technické specifikace
- Konzultace a podpora v oblasti enterprise a solution architektury.
- Pomoc při přípravě schvalování OHA formulářů
- Podpora přístupnosti
- Spolupráce na tvorbě procesní analýzy a identifikace činností k digitalizaci
Další služby na webových stránkách pod záložkou „Co děláme“ v sekci Kompetenčních center.