Co čeká obce i dětské skupiny v roce 2025+?
Jaké hlavní novinky přinese obcím novela zákona o dětských skupinách? A jak to bude s dotacemi na jejich výstavbu a přestavbu? Těmito aktuálními otázkami se v posledních měsících zabývá také legislativa a zástupci SMS ČR.
Novelu zákona o dětských skupinách, která přináší několik zásadních změn, schválil Senát ve středu 26. února, nyní čeká na podpis prezidenta a následné vyhlášení ve Sbírce zákonů. Je třeba poznamenat, že původní návrh předložený do mezirezortního připomínkového řízení byl daleko ambicióznější, avšak také o mnoho méně „strukturovaný“ a projednaný.
Novinky reagují na aktuální potřeby
Díky novele je možné, aby např. vznikaly sousedské dětské skupiny o maximálně čtyřech dětech, dojde také ke změně ve financování ze zálohového na měsíční financování zpětně za uplynulý kalendářní měsíc, nově se maximální výše úhrady bude odvozovat od minimální mzdy, výpočet bude probíhat po dnech, se stanoveným stropem úhrady pro rodiče. Obě „novinky“ reagují na potřebu či problémy, které se v chodu dětských skupin projevují.
V případě sousedských dětských skupin se otevře chod skupinám na bázi komunitní sousedské výpomoci, kterou využijí lidé, jež se znají a jsou ze stejné oblasti. Alespoň tak si to předkladatel představuje. Co se týká nového způsobu financování, dětské skupiny díky němu získají větší přehled o výdajích a nedostanou se do situace, kdy mají po vyúčtování vracet peníze, které již utratily. Zároveň MPSV nebude mít problémy s případným vymáháním a zlepší si své cashflow.
Dětské skupiny změnu vítají, ale…
Přestože i dětské skupiny vítají tuto změnu, která přišla s pozměňovacím poslaneckým návrhem, v zákoně platí povinnost nahlásit rozhodná čísla do systému MPSV do 5. dne v měsíci, nicméně již není daná lhůta pro MPSV na vydání rozhodnutí a zaslání financí. Zároveň má tato změna nastat již k 1. 5. 2025 a někteří zástupci dětských skupin se obávají, zda bude systém dostatečně připraven na přechod a nedoje k obdobným problémům jako při digitalizaci stavebního řízení. Dle předkladatele by mělo vše probíhat automatizovaně a digitálně, nicméně obavy ze strany dětských skupin jsou zcela pochopitelné. Zvlášť když od 1. 7. by měla být zpuštěna reVIZE dávek. Na obranu MPSV je ovšem třeba říct, že se jedná o resort, který disponuje nejvyšší mírou digitalizace své agendy, a to v některých případech až pětkrát vyšší než ostatní resorty.
Jak je to s povinností obcí zajistit péči o tříleté děti?
Pro obce je asi nejzásadnější změna v novém ustanovení, které jim zavádí povinnost hradit rodičům náklady, pokud nejsou schopni zajistit místa pro jejich děti v dětské skupině nebo v mateřské škole. Změna je ukotvena v § 13b. Aby měl však rodič opravdu nárok na hrazení péče o dítě, které nebylo přijato do MŠ nebo DS, musí nastat mnoho podmínek a proměnných. Rodič musí využít veškeré možnosti, které mu správní řád dává, tedy odvolat se proti rozhodnutí o nepřijetí v zákonem dané lhůtě.
Kompletní článek, který připravila Jindra Tužilová (vedoucí legislativní analytička v SMS ČR), si můžete pročíst v březnovém vydání zpravodaje SMSka (archiv s předchozími vydáními).