Nová metodika plánování bezpečné infrastruktury pro cyklisty

Česko směřuje k síti kvalitních a bezpečných cyklotras – MMR podporuje jejich budování, modernizaci i přeznačení

4. 6. 2025 MMR ČR Doprava

Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Partnerstvím pro městskou mobilitu a dalšími partnery představilo novou metodiku pro plánování bezpečné dopravní infrastruktury pro cyklisty. Dokument vznikl jako součást širší iniciativy Cyklovize 2030 – je jednotným návodem pro samosprávy, který propojuje strategické plánování, územní rozvoj, značení cyklotras i jejich financování.

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR

Jádrem projektu je mapový portál, který zachycuje současný stav cyklotras i možný další rozvoj. V současném programovém období evropských fondů míří na infrastrukturu cyklodopravy 6,6 miliardy korun. Další více než 3 miliardy jdou na související terminály pro přestup na veřejnou dopravu nebo parkovací systémy. MMR také podporuje značení a přeznačení cyklotras – zahrnovala to mimo jiné letošní dotace 11,7 milionu korun pro Klub českých turistů.

„V Česku máme na 5300 kilometrů dálkových cyklotras a 5000 kilometrů cyklostezek, tento systém včetně značení ale z velké části stále odpovídá počátku tisíciletí, kdy se hledělo hlavně na jeho turistickou funkci. To už dnes nestačí. Naší ambicí je propojit všechny obce s rozšířenou působností bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty. Nová metodika přináší konkrétní kroky, jak ji postupně vytvořit. Pomůže identifikovat problémová místa, navrhnout vhodná řešení a efektivně využívat dostupné finanční zdroje,“ uvedl ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek. Metodiku připravilo Partnerství pro městskou mobilitu ve spolupráci s partnery z resortů, krajů, měst i odborné veřejnosti. MMR spolupracovalo především na čtvrté kapitole metodiky, která se vztahuje k územnímu plánování.

Co přináší metodika v praxi?

  • Podporu tvorby bezpečné dopravní sítě namísto izolovaných úseků cyklostezek.
  • Důraz na provázanost s veřejnou dopravou a každodenní využití.
  • Podporu malým obcím, které často nemají prostředky ani kapacity na výstavbu infrastruktury.
  • Praktický návod, jak postupovat při plánování, včetně příkladů z praxe.
  • Zajištění údržby a značení cyklotras, včetně návrhů na jejich optimalizaci.
  • Důraz na děti a začínající cyklisty, kteří potřebují samostatné a bezpečné trasy.

Mapový portál jako srdce plánování

Jedním z klíčových výstupů projektu Cyklovize 2030 je veřejně dostupný mapový portál, ve kterém se zaznamenávají cyklotrasy, cyklostezky, jejich značení a stav. Tento nástroj umožňuje efektivní plánování a koordinaci výstavby, nabízí přehled o problematických úsecích, napojení na veřejnou dopravu a podklady pro úpravy značení tras. Data s identifikovanými problémy a záměry budou na portál směřovat přímo z jednotlivých krajů. Ministerstvo pro místní rozvoj je následně zohlední v rámci svých územně analytických podkladů (ÚAP), které jsou klíčové pro územně plánovací činnosti a další rozvoj sítě cyklotras. „V Česku zatím chyběl jednotný zdroj dat o cyklostezkách, trasách, jejich značení i dalším plánovaném rozvoji. Mapový portál Cyklovize 2030 jim dá jednotnou strukturu a zveřejní je na jednom místě pro celé území,“ uvedl národní koordinátor cyklistické dopravy Jaroslav Martinek. Součástí portálu jsou také souhrnné informace o možnostech finanční podpory cyklotras z veřejných zdrojů.

Cílem je propojená a bezpečná síť

Metodika klade důraz na dlouhodobou udržitelnost, strategické plánování a především na bezpečnost všech účastníků dopravy. Apeluje na vzájemnou spolupráci obcí, měst, krajů i státu a podporuje použití principů takzvané Good Governance v transparentním, koordinovaném a cílevědomém plánování dopravní infrastruktury. Vzniknout by měla síť cyklistických komunikací, která nebude rozdrobená, ale prováže české regiony do jednoho celku. „Cyklodoprava není pro mě okrajové téma, ale jeden z pilířů moderní udržitelné mobility, která zvyšuje kvalitu života ve městech i na venkově. Tato metodika společně s mapovým portálem Cyklovize 2030 dává městům a obcím do rukou praktický nástroj, který jim pomůže bezpečně a efektivně investovat do budoucnosti,“ doplnil Kulhánek.

Financování ze státních i evropských zdrojů

V programovém období 2014–2020 podpořil Integrovaný regionální operační program 370 km cyklostezek za 2,8 miliardy korun – nejčastěji se jednalo o budování nových úseků. V aktuálním období 2021–2027 je k dispozici více než dvojnásobek této částky (6,6 miliardy korun). V už podpořených projektech se počítá s výstavbou, modernizací a rekonstrukcí komunikací pro cyklisty v délce 269 kilometrů. Z toho 65 kilometrů už bylo dokončeno.

MMR navíc dlouhodobě podporuje značení cyklotras prostřednictvím národních dotací pro neziskové organizace (např. Klub českých turistů, 11,7 milionu korun v letošním roce) a cykloturistiku zaměřenou na rodiny s dětmi. Agentura CzechTourism a portál Kudy z nudy jsou také součástí kampaně Tipy naší mámy na kole, která se zaměřuje na bezpečné a krátké trasy vhodné pro rodiny děti. Finální soubor doporučených tras zveřejní Cyklovize 2030 do konce roku.

Uzavřené výzvy Alokace výzvy (příspěvek EU v Kč) Naplněnost výzvy projekty v pozitivním stavu Počet podpořených projektů Objem podpořených projektů (příspěvek EU v Kč)
35. výzva IROP – Infrastruktura pro cyklistickou dopravu – SC 6.1 (MIRR) 844565705 94,10 % 88 1 699 650 223,15
36. výzva IROP – Infrastruktura pro cyklistckou dopravu – SC 6.1 (PR) 1 209 159 462,00 102,80 % 73 1 038 307 128,15
Otevřené výzvy Alokace výzvy (příspěvek EU v Kč) Naplněnost výzvy projekty v pozitivnim stavu Počet podpořených projektů Objem podpořených projektů (přispěvek EU v Kč)
66. výzva IROP – Infrastruktura pro cyklistickou dopravu – SC 6.1 (ITI) 1 730 031 400,75 37,10 % 27 582 995 588,27
60. výzva ROP – Doprava – SC 5.1 (CLLD) 1 947 641 837,00 43,40 % 355 755 064 802,43

Ministerstvo pro místní rozvoj bude usilovat o to, aby podpora infrastruktury pro cyklistickou dopravu byla jedním z pilířů podpory multimodální osobní dopravy v rámci unijní kohezní politiky i v programovém období po roce 2027.

Další informace