Pozměňovací návrh pomůže stanovit pozici společenství obcí v případě regionálního rozvoje i ukotvit postavení místních akčních skupin

4. 6. 2025 SMS ČR Regiony

V souvislosti s novelou zákona o obcích, která míří do třetího čtení v Poslanecké sněmovně, budou poslanci hlasovat také o pozměňovacím návrhu, jenž rozšiřuje zákon o podpoře regionálního rozvoje.

Sdružení místních samospráv ČR

Návrh poslankyně a předsedkyně Sdružení místních samospráv ČR Elišky Olšákové reaguje na praktické potřeby posílení spolupráce mezi obcemi, kraji a státem. Nově rozvíjí pozici společenství obcí v případě regionálního rozvoje, stanovuje kompetence a úkoly Ministerstva pro místní rozvoj v rámci sociálního začleňování a jasně vymezuje právní postavení místních akčních skupin.

„Společenství obcí i místní akční skupiny přispívají ke zvyšování kvality života na venkově a snižování rozdílů mezi regiony. Doposud ale chybí jasná strategie pro pozici společenství obcí v regionálním rozvoji a také jasně vymezené postavení místních akčních skupin v národní legislativě. Pozměňovací návrh toto napravuje s cílem zlepšit víceúrovňového plánování a spolupráci mezi státem, kraji, obcemi a občanskou společností v oblasti regionálního rozvoje,“ říká Eliška Olšáková, předsedkyně SMS ČR.

Pozměňovací návrh posiluje úlohu společenství obcí v oblasti regionálního rozvoje a jeho plánování. Podrobněji stanovuje také obsah strategie rozvoje společenství obcí, která obsahuje mimo jiné analýzu současného stavu a očekávaného vývoje území a stanovuje strategické cíle a priority jeho dalšího rozvoje, takzvaně „zdola“ na základě individuálních potřeb konkrétních lokalit.

Předkládaný návrh rovněž usiluje o legislativní ukotvení koordinační role MMR a jeho povinností ve vztahu k místním akčním skupinám (MAS). Ministerstvo má do budoucna stanovovat závazné standardy MAS a vést také jejich evidenci.

„Místní akční skupiny jsou velmi přínosné pro komunitně vedený rozvoj a návrh jejich existenci jasně ukotvuje v národní legislativě. Změna umožní, že MAS budou moci na svém vymezeném území působit i v případě, že by v budoucnu zanikla na evropské úrovni podpora z integrovaného nástroje CLLD,“ doplňuje Eliška Olšáková.

Návrh rovněž uvádí jako jednu z výslovných priorit rozvoje územních obvodů také spolupráci kraje s ostatními kraji, což přispěje k řešení problémů tzv. vnitřních periferií. Jde o území, která jsou rozložena především okolo správních hranic krajů a vyznačují se nižší úrovní zabezpečovaných veřejných služeb, typicky dopravní obslužnosti.

Navrhované změny mají nabýt účinnosti od 1. ledna 2028, aby byl dostatek času na jejich hladké uvedení do praxe.