(Aktuální výzvy určené pro projekty obcí)
Program rozvoje venkova vychází z dokumentů Evropské zemědělské politiky, které předurčují další zaměření na problematiku venkova v Evropě. Obsahem nového směrování je komplexní přístup k venkovskému prostoru a celkové řešení jeho potřeb. Část tohoto programu se bezprostředně dotýká i venkovských obcí.
Program rozvoje venkova sleduje čtyři hlavní osy, z nichž první se zaměřuje na zlepšení schopnosti zemědělství konkurovat, druhá podporuje zlepšování životního prostředí a krajiny, třetí osa usiluje o vyšší kvalitu života ve venkovských oblastech a čtvrtá osa, LEADER, využívá iniciativu a spolupráci místních společenství pro rozvoj venkova.
Na projekty obcí je zaměřena především III. osa Programu rozvoje venkova. Obce však mohou prostřednictvím tzv. místních akčních skupin čerpat i z Opatření IV. osy.
Aktuální výzvy pro příjem žádostí jsou vyhlášeny ministrem zemědělství a žadatelé je naleznou na webu Ministerstva zemědělství a Státního zemědělského intervenčního fondu.
Opatření III. osy Programu obnovy venkova (PRV) jsou zaměřena na tvorbu pracovních míst nebo vytváření podmínek pro hospodářský růst. Jednotlivá opatření jsou cílena na podporu budování kapacit, podporu zakládání podniků a zachování atraktivity venkovských oblastí i pro budoucí generace. Rozvojová osa se člení na tři priority a její relativní váha na finanční alokaci Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD) činí 16,93 % z celkově očekávaných 2,8 mld. € v období 2007--2013.
Kolo příjmu | Registrované žádosti | Schválené žádosti | Schválená dotace (mil.Kč) |
---|---|---|---|
1./2. kolo | 60 | 54 | 535,9 |
3. kolo | 61 | 52 | 508,4 |
Celkem | 121 | 106 | 1 044,3 |
Kolo příjmu | Registrované žádosti | Schválené žádosti | Schválená dotace (mil. Kč) |
---|---|---|---|
2. kolo | 125 | 111 | 216,4 |
3. kolo | 152 | 113 | 121,7 |
Celkem | 277 | 224 | 338,2 |
Kolo příjmu | Registrované žádosti | Schválené žádosti | Schválená dotace (mil. Kč) |
---|---|---|---|
2. kolo | 189 | 126 | 264,8 |
4. kolo | 182 | - | - |
Celkem | 371 | 126 | 264,8 |
Záměr | Registrované žádosti | Schválené žádosti | Schválená dotace (mil. Kč) |
---|---|---|---|
a) Vzhled obcí | 473 | 343 | 904,2 |
b) ČOV | 191 | 80 | 1 203,9 |
c) Územní plán | 34 | 14 | 3,6 |
Celkem | 698 | 437 | 2 111,8 |
Záměr | Registrované žádosti | Schválené žádosti | Schválená dotace (mil. Kč) |
---|---|---|---|
a) studie | 5 | 4 | 1,9 |
b) obnova | 124 | 100 | 167,1 |
c) muzea | 11 | 9 | 20,1 |
Celkem | 140 | 113 | 189,1 |
Registrované žádosti | Schválené žádosti | Schválená dotace (mil. Kč) | |
---|---|---|---|
Celkem | 62 | 57 | 43,0 |
Předmětem tohoto opatření je podpora malých obcí v oblasti základní dopravní a technické infrastruktury včetně vodohospodářské, zajištění územních plánů a zlepšení vzhledu obcí a tím zlepšení životních podmínek a zvýšení atraktivity vesnic pro bydlení, podnikání i relaxaci. Projekty jsou vybírány na základě preferenčních kritérií uvedených v Pravidlech, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotace na projekty program rozvoje venkova ČR 2007-2013 pro opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby.
Projekt musí být realizován v obci do 500 obyvatel, kromě projektů na výstavbu vodovodů, kanalizací a ČOV pro veřejnou potřebu, které jsou vymezeny pro obce do 2000 obyvatel (vodovody) a pro obce do 2000 obyvatel s kapacitou do 2000 ekvivalentních obyvatel (kanalizace, ČOV). Pro svazek obcí platí, že může zahrnovat i obce s více než 500, nebo 2000 obyvateli, ovšem příslušný projekt musí být realizován v obci, nebo obcích do 500 obyvatel, nebo 2000 obyvatel. Kapacita jednotlivých systémů kanalizací a ČOV, nebo jednoho společného systému, nesmí přesahovat limit 2000 EO.
Projekty týkající se výstavby vodovodů, kanalizací a ČOV budou podpořeny pouze mimo území vyžadující zvláštní ochranu (NP a CHKO, včetně jejich ochranných pásem, lokality soustavy Natura 2007) a mimo povodí vodního díla Nové Mlýny; uvedená území náležící do oblasti dotací poskytovaných z Operačního programu Životní prostředí.
Dotace je určena na vypracování studií nebo programů a na investice spojené s udržováním, obnovou a zhodnocováním nebo využitím kulturního dědictví venkova, jako například kulturních památek (s výjimkou památek UNESCO, národních kulturních památek nebo kulturních památek, již využívaných pro účely služeb cestovního ruchu -- ubytování, kongresové využití, muzea), památkově významných území, kulturních prvků vesnic a venkovské krajiny, včetně historických parků, zahrad a alejí, a dále na budování nových stálých výstavních expozic a muzeí s vazbou na místní historii, zajímavosti, kulturní a umělecké aktivity a tradiční lidovou kulturu. Pokud evidovaná památka slouží jako objekt občanské vybavenosti (např. pošta, škola, radnice), bude podpořena v rámci opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby.
Projekt musí být realizován v obci do 500 obyvatel. V rámci záměru a) je možné a účelné, aby záběr studií obnovy, využití a regenerace území, plánů péče a map zahrnoval také další přilehlé venkovské obce s počtem obyvatel do 500 s tím, že žadatelem-pořizovatelem musí být obec do 500 obyvatel. Pro svazek obcí platí, že může zahrnovat i venkovské obce s více než 500 obyvateli, ale projekt musí být realizován v obci nebo obcích s počtem obyvatel do 500.
Podpora je zaměřena na vzdělávání a informování fyzických a právnických osob, které mají vážný zájem zahájit nebo rozšířit podnikání, případně jiné působení, na venkově v rámci aktivit podporovaných v ose III (tzn. v oblastech diverzifikace činností nezemědělské povahy, zakládání a rozvoje mikropodniků, venkovského cestovního ruchu, obnovy a rozvoje vesnic, občanského vybavení a služeb a ochrany a rozvoje kulturního dědictví venkova). Příjemce dotace zajistí vzdělávání účastníkům prostřednictvím vzdělávacího subjektu. Vzdělávací subjekt a případné další subjekty podílející se na přípravě vzdělávacího projektu budou příjemcem dotace vybíráni prostřednictvím výběrového řízení. Účastníci nehradí žádné poplatky spojené obce s účastí na vzdělávací akci. Projekty jsou vybírány na základě preferenčních kritérií.
Příjemcem dotace mohou být: (a) obce, (b) svazky obcí, (c) neziskové organizace s právní subjektivitou. Žadatelem nemůže být místní akční skupina vybraná v rámci opatření IV.1.1 Programu rozvoje venkova ČR.
Místní akční skupiny, využívající principu Leaderu, nejsou protikladem k místní samosprávě, ale vhodně ji doplňují v úsilí o obnovu a rozvoj obcí a přispívají i k rozvoji zemědělství a péči o přírodu a krajinu.
Významné jsou mnohaleté zkušenosti obcí, svazků obcí a místních akčních skupin s programováním rozvoje a s přípravou a realizací projektů (POV, SAPARD, LEADER ČR, OP Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství). Pozitivním poznatkem z programů, které dosud využívaly metody Leader, je skutečnost, že místní akční skupiny si plně uvědomují nezbytnost vytváření zásobníků kvalitních projektů, v zájmu využití a náležitého zhodnocení místních specifik jako přípravy na nové programovací období EU 2007--2013 a reálné využití Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova jako nástroje Společné zemědělské politiky EU.
I přes krátkodobé zkušenosti s metodou Leader v České republice je možno uvést, že dosavadní výsledky ukázaly na její jedinečnost a mimořádný přínos pro rozvoj venkovských mikroregionů. V podmínkách České republiky, kde dosud mnohdy přetrvává způsob myšlení, orientovaný na někdejší centrální řízení s cíleným omezením místních a individuálních iniciativ, je tato nová metoda výrazným inovačním prvkem, který na místní úrovni poskytuje
dostatečný prostor pro aktivní zapojení všech venkovských subjektů do rozvoje mikroregionu, včetně přenesení odpovědnosti za výsledky této činnosti na místní úroveň. Již v průběhu prvních dvou let aplikace metody Leader v České republice lze zaznamenat živý zájem o implementaci této metody na venkově, který dále roste. Rozvojová osa zahrnuje jednu prioritu, jež se podílí 5 % na finanční alokaci EAFRD.
© 2022 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.