Program rozvoje venkova ČR – 8. kolo příjmu žádostí startuje
Program rozvoje venkova (dále jen "PRV), financovaný z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD), přispívá v období 2007--2013 svým rozpočtem cca 94 mld. Kč k rozvoji venkovského sektoru -- podporuje konkurenceschopnost a podnikání, a to nejen v zemědělské, zpracovatelské a lesnické sféře. Jeho cílem je také zvýšení kvality života na venkově, podpora obecních investic, a v neposlední řadě budování komunikace a spolupráce mezi jednotlivými aktéry venkovského prostoru.
Podpory jsou poskytovány buďto na realizaci projektů nebo jako plošné platby za přírodní znevýhodnění nebo v rámci agroenvironmentálních opatření. Administraci projektů a výplatu dotací zajišťuje Státní zemědělský intervenční fond prostřednictvím 7 regionálních odborů.
Podrobné informace k jednotlivým podporám -- opatřením jsou k dispozici na internetových stránkách www.mze.cz nebo www.szif.cz, a to v podobě dokumentu "Pravidla pro žadatele, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotace na projekty Programu rozvoje venkova ČR na období 2007--2013".
Příjem žádostí o podporu probíhá v legislativou stanovených termínech -- v případě plošných nárokových plateb, nebo v průběhu vyhlášeného kola příjmu žádostí -- pro projektová opatření. Ministerstvo zemědělství vyhlašuje během roku tři kola příjmu, tzv. "jarní", "letní" a "podzimní", do kterých jsou rozdělena jednotlivá opatření podle zaměření. Hodnocení projektů a jejich výběr k financování z PRV probíhá na základě bodového hodnocení, přičemž bodovací kriteria (resp. preferenční kriteria) jsou vždy předem zveřejněna ve výše zmíněných Pravidlech.
Příprava osmého kola
V dosavadní realizaci programu proběhlo 7 kol příjmu žádostí s počty žádostí a finančními objemy, uvedenými v tabulce 1:
Tab. 1: Počty žádostí a finanční objemy v 1.--7. kole žádostí PRV
Program rozvoje venkova | 1.--7. kolo příjmu žádostí (9. 7. 2007--26. 6. 2009) |
---|---|
Počet zaregistrovaných projektů (ks) | 16 526 |
Částka za zaregistrované projekty (Kč) | 36 442 322 814,50 |
Počet schválených projektů (ks) | 10 071 |
Částka za schválené projekty (Kč) | 18 722 185 114 |
Úspěšnost žadatelů | 60,94 % |
Doposud bylo schváleno více než 10 tis. projektů představujících cca 19 mld. Kč. Proplaceno je prozatím cca 4 tis. projektů za téměř 4,5 mld. Kč. Úspěšnost žadatelů (zaregistrované versus schválené projekty) je cca 60 %.
Další, osmé kolo příjmu žádostí, bylo vyhlášeno na termín 6.--26. října 2009 a pokrývá následující opatření:
- I.1.2 Investice do lesů
- III.2.1 Obnova a rozvoje vesnic, občanské vybavení a služby
- III.2.2 Ochrana a rozvoj kulturního dědictví venkova
- III.1.3 Vzdělávání a informace
- IV.1.2 Realizace místní rozvojové strategie
- IV.2.1 Realizace projektů spolupráce
S vyhlášením příjmu žádostí je spojena i aktualizace Pravidel pro žadatele pro jednotlivá opatření.
Základní změny
V pravidlech pro žadatele došlo k aktualizaci podmínek, což vyplývá z projednání dotčených opatření v rámci Monitorovacího výboru PRV, složeného ze zástupců vládních a nevládních odborných organizací, zástupců MZe a SZIF. Dalším důvodem pro změnu Pravidel je doplnění o opatření Evropské komise ke zmírnění dopadů ekonomické krize v podobě navýšení stropu podpory de-minimis z 200 tis. € na 500 tis. € za období 1. 1. 2008--31. 12. 2010 v návaznosti na schválení Českého přechodného rámce (tzv. Dočasný rámec Společenství).
Ze zásadních změn pro 8. kolo příjmu žádostí je nutné upozornit na možnost podání žádosti v elektronické podobě. V této souvislosti je ve všech příslušných opatřeních navrhováno nové preferenční kritérium bodově zvýhodňující žadatele, kteří podají žádost v elektronické podobě. Dále ministerstvo zemědělství i nadále pokračuje v trendu snižování administrativní zátěže žadatelů a došlo ke snížení počtu příloh předkládaných žadateli v různých fázích administrace žádostí.
Vzhledem ke skutečnosti, že od 6. kola příjmu žádostí (únor 2009) není pro obce a svazky obcí způsobilým výdajem DPH, je ve všech dotčených Pravidlech pro žadatele zakotvena definice nezpůsobilosti DPH v souladu s nařízením Rady (ES) č. 1698/2005.
I.1.2 Investice do lesů
Podpora projektů zaměřených na lesnické investice je určena mimo jiné k udržení stávajících malých lesnických provozů, zlepšení lesnické techniky a zkvalitnění lesnické infrastruktury.
Opatření je rozděleno do tří podopatření, která se odlišují svým zaměřením a rovněž strukturou žadatelů. Pro každé podopatření jsou tak nastaveny specifické podmínky pro získání podpory i zvláštní preferenční kriteria pro výběr projektů.
Příjem žádostí dosud probíhal ve dvou kolech s výsledky, které jsou zřejmé z tabulky 2.
Tab. 2: Počet projektů a finanční objemy (2. a 5. kolo) Opatření I.1.2.
I.1.2 Investice do lesů | 2. kolo | 5. kolo |
---|---|---|
(5. 11.--26. 11. 2007) | (7. 10.--27. 10. 2008) | |
Počet zaregistrovaných projektů (ks) | cca 460 | cca 720 |
Částka za zaregistrované projekty (Kč) | cca 725 mil. | cca 913 mil. |
Počet schválených projektů (ks) | cca 260 | cca 400 |
Částka za schválené projekty (Kč) | cca 338 mil. | cca 470 mil. |
Úspěšnost žadatelů | 56,90 % | 54,10 % |
Proplaceno bylo cca 250 projektů za více než 250 mil. Kč.
Aktuální změny Pravidel. V opatření I.1.2 Investice do lesů byl kromě výše uvedených společných změn zúžen rozsah způsobilých výdajů v podopatření I.1.2.1 Lesnická technika o harvestory a harvestorové uzly z důvodu nasycenosti trhu těmito zařízeními. Dále byly stanoveny minimální způsobilé výdaje na projekt ve výši 10 000 Kč.
V podopatření I.1.2.3 Lesnická infrastruktura byl především přesněji vydefinován pojem lesní cesta. Podopatření obohacené o nová preferenční kritéria zvýhodňuje návaznost lesních cest na stávající cestní síť a projekty řešící určité typy lesních cest. Z důvodu klimatických změn a následných prudkých dešťů byly pro zvýšení retenční schopnosti krajiny bodově zvýhodněny opravy nebo vybudování retenčních nádrží.
III.2.1.1 Obnova a rozvoj vesnic
Jedním z primárních cílů tohoto podopatření je zvýšit kvalitu venkovského života podporami rozvoje infrastruktury, což zahrnuje dopravní a technickou infrastrukturu a vzhled obcí, vodovody, kanalizace a ČOV pro veřejnou potřebu a územními plány.
Vzhledem k tomu, že v tomto podopatření v předchozích kolech příjmu žádostí docházelo k velkým převisům žádostí, jak je možné vidět i na níže uvedeném grafu 1, bylo navrženo, že v záměru b) se nebudou podporovat rekonstrukce vodovodů, kanalizací a čističek odpadních vod. Prioritou tohoto záměru zůstává nová výstavba. Mezi další změny patří rozšíření výčtu výdajů, které nejsou způsobilé pro spolufinancování, o bankovní poplatky, úroky z půjček, úroky z úvěru a DPH vynaložené veřejnoprávními subjekty, tedy obcemi a svazky obcí, a to bez rozdílu, zda se jedná o plátce či neplátce DPH. Aktualizována byla i regionální preferenční kritéria, jejich prostřednictvím si jednotlivé regiony soudržnosti NUTS 2 stanovují své priority.
Graf 1: Obnova a rozvoj vesnic
III.2.1.2 Občanské vybavení a služby
Toto podopatření je prioritně zaměřené na zajištění chybějícího občanského vybavení a služeb, na něž není možné získat mandatorní výdaje státu. V tomto podopatření nedošlo k žádným zásadním změnám, kromě již výše uvedených společných změn. Jedná se tedy o elektronické podávání žádostí, DPH a aktualizaci regionálních preferenčních kritérií.
I zde je z grafu 2 patrné, že počet zaregistrovaných projektů stále stoupá, z čehož můžeme vyvodit, že obliba Programu rozvoje venkova ČR roste a obce si uvědomují, že tento Program pro ně představuje jedinečný finanční zdroj, ze kterého mohou získat investiční prostředky. Bohužel zájem žadatelů výrazně převyšuje alokované finanční prostředky a i přes masivní překročení závazků v obou kolech příjmu žádostí je procento úspěšnosti velmi nízké.
Graf 2: Občanské vybavení a služby
III.2.2 Ochrana a rozvoj kulturního dědictví
Opatření III.2.2 by mělo umožnit především rozvoj českých a moravských vesnic v souladu s požadavky na zachování a posílení jejich charakteristického vzhledu a hodnot a zároveň zvýšení identity a pospolitosti místních obyvatel.
Vzhledem k tomu, že toto opatření je administrováno v režimu de-minimis, mezi nejpodstatnější změnu patří stanovení tzv. Dočasného rámce Společenství pro opatření státní podpory zlepšující přístup k financování za současné finanční a hospodářské krize. To znamená, že v režimu de-minimis dojde ke zvýšení možnosti čerpání podpory až do výše 500 000 € ze stávající hodnoty 200 000 €.
I v tomto opatření jsou příjemci dotace mimo jiné obce a svazky obcí, tudíž i zde dochází k úpravě ve způsobilosti DPH. Aktualizována byla stejně jako v předchozích opatřeních osy III i regionální preferenční kritéria.
Oproti předchozím dvěma opatřením je procento úspěšnosti výrazně vyšší, a to i přes skutečnost, že nebylo nutné přistoupit k rozhodnutí o výraznějším překročení závazků viz graf 3).
Graf 3: Ochrana a rozvoj kulturního dědictví
III.3.1 -- Vzdělávání a informace
V opatření III.3.1 Vzdělávání a informace byl kromě změn týkajících se způsobilosti DPH, elektronického podávání žádosti a Českého přechodného rámce formálně upraven systém definice způsobilých výdajů -- pro stanovení způsobilosti výdajů je závazná pouze kapitola č. 5 Specifických podmínek, číselník způsobilých výdajů slouží pouze pro zařazení výdajů do kódů pro účely administrace. Ostatní změny v opatření jsou formálního charakteru, související s administrací či vyšší srozumitelností pro žadatele a neměnící smysl opatření.
Proplácení DPH obcím a svazkům obcí, jejichž projekty byly schváleny v prvním až pátém kole
Již na začátku článku bylo zmíněno, že DPH je pro obce a svazky obcí od 6. kola příjmu žádostí nezpůsobilým výdajem. Pokud jde však o projekty schválené v prvním až pátém kole, zde příjemci dotace dostanou tuto část výdajů projektu proplacenou z národního dotačního programu. Jeho zavedení projedná vláda na svém zasedání 7. září 2009. V případě schválení budou následovat další administrativní kroky na úrovni Ministerstva zemědělství i Státního zemědělského intervenčního fondu a o detailních administrativních krocích budou veřejnost i příjemci dotace informováni tiskovou zprávou Ministerstva zemědělství a dopisem SZIF dotčeným příjemcům dotace.
Opakované chyby
Z dosavadních zkušeností z administrace můžeme upozornit na opakované a zcela zbytečné chyby, kterých se lze vyvarovat, pokud budou žadatelé:
- pozorně číst veškeré podmínky, povinnosti atd., které jsou kompletně stanovené v Pravidlech pro žadatele
- hlídat si administrativní termíny, zejména pak termín žádosti o proplacení
- v případě nejasností konzultovat -- ať už na regionálních odborech SZIFu nebo na Ministerstvu zemědělství