Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10, odst. 4 písm. b) zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO

Zprávy Ministerstva financí 2/2011 3.

25. 3. 2011 MF ČR Zprávy Ministerstva financí

Martina Smetanová – členka Výboru pro veřejný sektor KA ČR, Vladimír Remeš – Ministerstvo financí ČR

Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10, odst. 4 písm. b) zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí

Ministerstvo financí ČR

Legislativní rámec

  • Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí (dále jen " zákon o přezkoumání"), § 10 odst. 4, písm. b);
  • Auditorský standard č. 52.

Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření

Jednou z povinných náležitostí závěru zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření je podle zákona o přezkoumání i uvedení poměrových ukazatelů (tzn. podílu pohledávek a závazků na rozpočtu územního samosprávného celku a podílu zastaveného majetku na celkovém majetku územního samosprávného celku).

Tyto tři ukazatele mají sloužit pro potřeby zastupitelů územních samosprávných celků, resp. členů statutárních orgánů dobrovolných svazků obcí, při posuzování vývojových trendů některých oblastí hospodaření a uplatnění případných dotazů, námitek a návrhů opatření v procesu schvalování závěrečného účtu.

Dne 1. ledna 2010 bylo, v souladu s usnesením vlády ČR č. 561 ze dne 23. května 2007, zahájeno účtování a vykazování státu na akruálním principu. Důvodem reformy účetnictví státu byla nedostatečná vypovídací schopnost účetnictví, a to zejména v případě organizačních složek státu, územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí (dále jen "územní celek"). Účetní metody, které byly aplikovány do 31. prosince 2009 nevedly k tomu, aby účetnictví podávalo reálné informace o majetkové a finanční situaci těchto účetních jednotek.

Algoritmus pro výpočet ukazatelů

V návaznosti na reformu účetnictví a s tím související změnu účetních výkazů (viz vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, pro některé vybrané účetní jednotky, v platném znění), pozbyl algoritmus výpočtu ukazatelů vytvořený v roce 2005 na aktuálnosti. Pro jednotný výpočet ukazatelů, byl Ministerstvem financí ČR, zpracován algoritmus nový, který je uveden v příloze tohoto příspěvku.

Nově stanovený algoritmus řeší nejenom návaznost na platnou legislativu, ale zároveň i požadavek některých auditorů, kteří dlouhodobě upozorňovali na nedostatečnou vypovídací schopnost ukazatelů vypočtených podle algoritmu stanoveného v roce 2005.

Změna výpočtu algoritmu bude poprvé použita ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2010 s tím, že ukazatele z minulých let nebudou, vzhledem k odlišné metodice, srovnatelné.

Informace pro auditory

V návaznosti na aktualizaci poměrových ukazatelů (podíl pohledávek a závazků na rozpočtu územního celku a podíl zastaveného majetku na celkovém majetku územního celku) doporučuje Výbor pro veřejný sektor KA ČR auditorům, kteří provádějí přezkoumání hospodaření územních celků, aby na tuto změnu ve zprávách o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2010 reagovali.

Ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2010 je vhodné, aby auditor uvedl zejména:

  • Upozornění na rozdílný algoritmus výpočtu ukazatelů v roce 2010 ve srovnání s rokem 2009.

Toto upozornění může mít např. následující formu: "Algoritmus pro výpočet ukazatelů se v roce 2010 liší od algoritmu, který byl použit ve zprávách o výsledku přezkoumání hospodaření do roku 2009. Z tohoto důvodu jsou výsledná procenta uvedená ve zprávě o výsledku přezkoumání za rok 2010 a 2009, vzhledem k odlišné metodice, nesrovnatelná."

  • Popis rozdílů mezi hodnotami ukazatelů vypočtenými územním celkem a auditorem, pokud tyto rozdíly budou významné. Zjištěné rozdíly musí auditor, před jejich uvedením ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření, prověřit.

Tento popis může mít např. následující formu: " Při kontrole výpočtu podílu závazků na rozpočtu územního celku bylo zjištěno, že územní celek nezahrnul do tohoto výpočtu hodnotu krátkodobých úvěrů. Pokud by zůstatek krátkodobých úvěrů do výpočtu zahrnut byl, změnila by se výsledná hodnota poměru ukazatelů u podílu závazků na rozpočtu územního celku z …% na …%".

  • Informaci o významných rozdílech výsledných hodnot ukazatelů při zohlednění zjištěných chyb a nedostatků klasifikovaných podle § 10 odst. 3, písm. b) anebo c).

Tato informace může mít např. následující formu: "Při zohlednění zjištěných chyb a nedostatků (např. podhodnocení odběratelů o ….. mil. Kč) podle § 10 odst. 3, písm. c) by se výsledná hodnota poměru ukazatelů u podílu pohledávek na rozpočtu územního celku změnila z …% na …%".

Upozornění

Ukazatele (tzn. podíl pohledávek a závazků na rozpočtu územního celku a podílu zastaveného majetku na celkovém majetku územního celku) vypočte územní celek a tento výpočet předá auditorovi ke kontrole. Auditor provede nezávislý výpočet, který s výpočtem územního celku porovná.

Příloha: Algoritmus pro výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10 odst. 4 písm. b) zákona č. 420/2004 Sb.

I. Podíl pohledávek na rozpočtu (A × 100)/B %

A. Vymezení pohledávek
Část A/IV (NETTO)
Dlouhodobé pohledávky, vztahující se pouze k následujícímu rozpočtovému roku – pokud výše splátek k inkasu v následujícím roce je stanovena smlouvou resp. splátkovým kalendářem.
Do komentáře je nutno uvést celkovou hodnotu dlouhodobých pohledávek.
Část B/II Krátkodobé pohledávky (NETTO) – položky
  • č. 1. č. ú. 311 – Odběratelé,
  • č. 2. č. ú. 312 – Směnky k inkasu,
  • č. 3. č. ú. 313 – Pohledávky za eskontované cenné papíry,
  • č. 4. č. ú. 314 – Krátkodobé poskytnuté zálohy,
  • č. 5. č. ú. 315 – Jiné pohledávky z hlavní činnosti,
  • č. 6. č. ú. 316 – Poskytnuté návratné finanční výpomoci krátkodobé,
  • č. 7. č. ú. 317 – Krátkodobé pohledávky z poskytnutých úvěrů,
  • č. 10. č. ú. 335 – Pohledávky za zaměstnanci,
  • č. 11. č. ú. 336 – Zúčtování s institucemi sociálního zabezpečení a zdravotního pojištění,
  • č. 13. č. ú. 342 – Jiné přímé daně,
  • č. 14. č. ú. 343 – Daň z přidané hodnoty,
  • č. 15. č. ú. 345 – Jiné daně a poplatky,
  • č. 19. č. ú. 361 – Krátkodobé pohledávky z ručení,
  • č. 20. č. ú. 363 – Pevné termínované operace a opce,
  • č. 21. č. ú. 365 – Pohledávky z finančního zajištění,
  • č. 22. č. ú. 367 – Pohledávky z vydaných dluhopisů,
  • č. 23. č. ú. 371 – Krátkodobé pohledávky z nástrojů spolufinancovaných ze zahraničí,
  • č. 24. č. ú. 373 – Poskytnuté zálohy na dotace,
  • č. 28. č. ú. 377 – Ostatní krátkodobé pohledávky.
B. Vymezení rozpočtových příjmů

Příjmy celkem po konsolidaci + zisk po zdanění z hospodářské činnosti

II. Podíl závazků na rozpočtu

(C × 100)/B %

C. Vymezení závazků
Část D/III.
Dlouhodobé závazky – pouze do výše splátek stanovených ve splátkovém kalendáři resp. smlouvě v následujícím roce. Do komentáře je nutno uvést celkovou hodnotu dlouhodobých závazků.
Část D/IV. Krátkodobé závazky – položky
  • č. 1. č. ú. 281 – Krátkodobé úvěry,
  • č. 2. č. ú. 282 – Eskontované krátkodobé dluhopisy nebo směnky
  • č. 3. č. ú. 283 – Vydané krátkodobé dluhopisy,
  • č. 4. č. ú. 289 – Jiné krátkodobé půjčky,
  • č. 5. č. ú. 321 – Dodavatelé,
  • č. 6. č. ú. 322 – Směnky k úhradě,
  • č. 8. č. ú. 324 – Krátkodobé přijaté zálohy,
  • č. 9. č. ú. 325 – Závazky z dělené správy a kaucí,
  • č. 10. č. ú. 326 – Přijaté návratné finanční výpomoci krátkodobé,
  • č. 14. č. ú. 331 – Zaměstnanci,
  • č. 16. č. ú. 336 – Zúčtování s institucemi SZ a ZP,
  • č. 18. č. ú. 342 – Jiné přímé daně,
  • č. 19. č. ú. 343 – Daň z přidané hodnoty,
  • č. 20. č. ú. 345 – Jiné daně a poplatky,
  • č. 24. č. ú. 362 – Krátkodobé závazky z ručení,
  • č. 25. č. ú. 363 – Pevné termínované operace a opce,
  • č. 27. č. ú. 366 – Závazky z finančního zajištění,
  • č. 28. č. ú. 368 – Závazky z upsaných nesplacených cenných papírů a podílů,
  • č. 29. č. ú. 372 – Krátkodobé závazky z nástrojů spolufinancovaných ze zahraničí,
  • č. 30. č. ú. 374 – Přijaté zálohy na dotace,
  • č. 34. č. ú. 378 – Ostatní krátkodobé závazky.

III. Podíl zastaveného majetku na celkovém majetku územního celku

(D × 100)/E %

D. Vymezení zastaveného majetku

Zastavený movitý a nemovitý majetek dle inventurních soupisů a analytických účtů, případně operativní evidence, doložený výpisem z LV a úvěrovými smlouvami

E. Vymezení majetku pro výpočet ukazatele

Část A. Stálá aktiva NETTO (sloupec 3)

Poznámka: Pro vymezení pohledávek, závazků a majetku jsou uvedené části a položky položkami rozvahy pro územní samosprávné celky, svazky obcí, Regionální rady regionů soudržnosti.

Seriál Zprávy Ministerstva financí 2/2011
  1. Oprava tiskové chyby, 25. 3. 2011
  2. Vzor doporučené formy žádosti o předchozí stanovisko Ministerstva financí v oblasti veřejných zakázek, 25. 3. 2011
  3. Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10, odst. 4 písm. b) zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO, 25. 3. 2011 (právě čtete)
  4. Finanční hospodaření příspěvkové organizace, 25. 3. 2011