Archiv článků (rubrika Zprávy Ministerstva financí)
S ohledem na pravděpodobné neschválení státního rozpočtu ČR na rok 2022 do
konce letošního roku, bude po první měsíce roku 2022 Česká republika hospodařit
v režimu rozpočtového provizoria v souladu se zákonem
č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších
předpisů.
Stanovisko Ministerstva financí k § 10a odst. 3 písm. f) bodu 2 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
Na základě požadavku Českého statistického úřadu poskytlo Ministerstvo financí
v letošním roce prostřednictvím krajů podle § 19 odst. 2 zákona
č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, některým obcím,
městským částem a městským obvodům, uvedeným v příloze rozhodnutí
č. j. MF-7460/2021/1201 ze dne 19. 3. 2021, neinvestiční
účelovou dotaci ze státního rozpočtu na práce spojené se
sčítáním lidu, domů a bytů v roce 2021.
Změny schváleného rozpočtu se podle § 16 zákona č. 250/2000 Sb.
provádějí rozpočtovými opatřeními, které se evidují podle časové posloupnosti.
Rozpočtová opatření schvaluje zastupitelstvo obce nebo rada obce, pokud zastupitelstvo
vymezilo rozsah rozpočtových opatření, jejichž provádění svěřilo radě
[ustanovení § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb.,
o obcích, ve znění pozdějších předpisů]. Rozpočtová opatření se
samostatně nezveřejňují.
Výpočet poměrových ukazatelů podle ustanovení § 10 odst. 4
písm. b) zákona č. 420/2004 Sb. o přezkoumávání hospodaření
územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí a jeho aktualizace
pro přezkoumání hospodaření za rok 2012
Úplné znění Směrnice Ministerstva financí č. j.
124/1 354/2002 ze dne 12. února 2002, kterou se upravuje postup obcí,
krajů a okresních úřadů při financování voleb do zastupitelstev obcí, krajů a
Parlamentu České republiky
Směrnice Ministerstva financí kterou se mění směrnice Ministerstva financí
č. j. 124/1 354/2002 ze dne 12. února 2002, kterou se upravuje
postup obcí, krajů a okresních úřadů při financování voleb do zastupitelstev
obcí, krajů a Parlamentu České republiky, ve znění pozdějších směrnic
Ministerstvo financí sděluje, že došlo k dohodě mezi zmocněnci Ministerstva
financí a Českého statistického úřadu o tom, že nebude na
základě zpřísnění kritérií pro předávání výkazu Pomocného analytického
přehledu rozšiřován počet municipálních účetních jednotek předávajících
Pomocný analytický přehled v roce 2013 (viz Poznámka pod tabulkou).
Municipálními účetními jednotkami se v tomto případě rozumí územní
samosprávné celky a jimi zřizované příspěvkové organizace.
V případě, že zaměstnancům obecního úřadu a uvolněným členům
zastupitelstva obce je poskytováno tzv. „ošatné“, ať již formou finanční
částky na nákup šatů (občanského oblečení), tj. jako peněžní příspěvek,
nebo proplacením dokladu za nákup šatů (paragonů), uvedené plnění se posoudí jako
zdanitelný příjem, který plyne poplatníkovi v souvislosti s výkonem jeho
závislé činnosti nebo funkce.
Úvodem třeba poznamenat, že tato cenová regulace se týká pouze určitého
užšího okruhu pozemků, přesněji řečeno jen určité části pozemků, které
neslouží k účelům podnikání nájemce. Nájemné z pozemků
nesloužících pro účely podnikání nájemce bylo po řadu let předmětem cenové
regulace. Výměrem MF č. 01/2012 však došlo v dané problematice
k zásadním změnám. Tím, že byla regulace uplatňována u některých
případů příliš dlouho, stala se jakýmsi zažitým automatismem. Změny od
1. 1. 2012, kdy u řady případů přestala být cenová regulace
uplatňována a naopak bylo přistoupeno k novému pojetí regulace, jsou proto
předmětem řady různých dotazů, žádostí o zaslání výkladů
k provedeným změnám atp. Využíváme proto této příležitosti s cílem
vše blíže ozřejmit.
Dotazy a odpovědi k rozšíření pravomocí obcí při regulaci loterií a jiných podobných her a nově nastaveným pravidlům pro odvod z loterií a jiných podobných her
Podle ustanovení § 23 odst. 1 písm. a) zákona
č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve
znění pozdějších předpisů, může územní samosprávný celek ve své pravomoci
k plnění svých úkolů, zejména k hospodářskému využívání svého
majetku a k zabezpečení veřejně prospěšných činností zřizovat vlastní
organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity.
Ustanovení § 16 odst. 3 zákona č. 250/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů, obsahuje taxativní výčet, co je rozpočtovým opatřením.
V písm. c) je uvedeno vázání rozpočtových výdajů.
K 1. lednu 2012 došlo k převedení agendy dávek pomoci v hmotné
nouzi, příspěvku na péči a dávek osobám se zdravotním postižením
z příslušných obcí na Úřad práce České republiky (ÚP ČR), resp. jeho
krajské pobočky. V návaznosti na přechodná ustanovení příslušných zákonů
přešly na ÚP ČR vyjmenované pohledávky a závazky. V souvislosti
s tímto přechodem Ministerstvo práce a sociálních věcí již dříve
předložilo mj. výčet pohledávek, které na ÚP ČR přecházejí. Současně
stanovilo, že v případě úhrady pohledávek, které byly na ÚP ČR
převedeny, na účet obce, je potřebné odpovídající částku převést na účet
příslušné krajské pobočky ÚP ČR. Bankovní převody na ÚP ČR se
provádějí pouze u těchto pohledávek, na které je z pohledu obce
nahlíženo jako na mylný příjem.
Metodika pro poskytování dotací ze státního rozpočtu obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2012
Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10 odst. 4 písm. b) zákona č. 420/2004 Sb. o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí a jeho aktualizace pro přezkoumání hospodaření za rok 2011
V poslední době se opakovaně objevily žádosti o vyplacení jednorázové
náhrady podle nařízení vlády č. 165/1997 Sb., o vyplacení
jednorázové náhrady ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým
režimem (dále jen „náhrada“), osobami, kterým již byla náhrada v minulosti
vyplacena.
Podle § 135 odst. 3 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů, správní delikty podle § 135,
§ 135a odst. 1 písm. b), § 135b odst. 1 písm. a) až e),
g) až i), § 135b odst. 2 a § 135c projednávají v prvním stupni
též obecní živnostenské úřady. V § 135l odst. 7 zákona
o spotřebních daních je stanoveno, že: „Pokuta je splatná do 30 dní ode
dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, jímž byla uložena. Pokuty vybírá
orgán, který je uložil. Pokuty vymáhá celní úřad. Příjem z pokut je
příjmem státního rozpočtu. Rozhodnutí o uložení pokuty lze vykonat do
5 let po uplynutí lhůty určené pro její zaplacení.“
Dodatek č. 1 k Metodice pro poskytování dotací ze státního rozpočtu obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2011
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů,
v ustanoveních § 27 a násl. stanovuje pravidla hospodaření příspěvkových
organizací zřízených územními samosprávnými celky. Žádné z těchto
ustanovení však neobsahuje povinnost zřizovatele hradit ztrátu příspěvkové
organizace, ani hradit ztrátu příspěvkové organizace z minulých let. Výše
uvedený zákon neukládá ani povinnost zřizovateli zrušit příspěvkovou organizaci,
jestliže nemá uhrazenu ztrátu z minulých let.
Podle § 30 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů ve znění pozdějších předpisů, se rezervní fond
příspěvkové organizace tvoří ze zlepšeného výsledku hospodaření příspěvkové
organizace na základě schválení jeho výše zřizovatelem po skončení roku,
sníženého o případné převody do fondu odměn. Zlepšený výsledek
hospodaření příspěvkové organizace je vytvořen tehdy, jestliže skutečné výnosy
jejího hospodaření jsou spolu s přijatým provozním příspěvkem větší než
její provozní náklady. Rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního
fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel.
Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10, odst. 4 písm. b)
zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních
samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí
Zákonem č. 179/2010 Sb. byl novelizován zákon č. 137/2006 Sb.,
o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Zákon ve svém
§ 159 odst. 4 stanovuje zmocnění pro Ministerstvo financí vydat vyhlášku
k provedení § 156 odst. 2 zákona. Předmětná ustanovení upravují
postup zadavatele veřejné zakázky, jejíž předpokládaná hodnota činí nejméně
500 mil. Kč a smlouva bude uzavírána nejméně na 5 let nebo na dobu
neurčitou. V uvedených případech bude veřejný zadavatel povinen vyžádat si
předchozí stanovisko Ministerstva financí. Vyhláška č. 392/2010 Sb.,
o stanovení náležitostí obsahu žádosti o předchozí stanovisko
Ministerstva financí v oblasti veřejných zakázek, je účinná od
27. 12. 2010.
Ve Zprávách MF číslo 1/2011 ze dne 28. ledna 2011 v bodě 4
bylo uveřejněno Metodické doporučení pro krajské úřady a Magistrát hlavního
města Prahy k vyměřování místních poplatků a aplikaci vybraných ustanovení
daňového řádu a vzory platebních výměrů. Toto doporučení se opravuje.
V ustanovení § 6 odst. 3 zákona č. 250/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů, se nemluví o výsledku hospodaření podnikatelské
činnosti ve smyslu rozdílu nákladů a výnosů (z účetnictví), ale o výsledku
podnikatelské činnosti, tedy rozdílu příjmů a výdajů podnikatelské činnosti.
Metodické doporučení pro krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy k vyměřování místních poplatků a aplikaci vybraných ustanovení daňového řádu a vzory platebních výměrů
Metodika pro poskytování dotací ze státního rozpočtu obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2011
Na základě dotazů k okruhu výdajů na přípravu sčítání lidu, domů a
bytů v roce 2011, které lze uhradit z prostředků státního rozpočtu
poskytnutých obcím a krajům v roce 2010 formou účelové dotace, uvádíme
vyjádření Českého statistického úřadu.
Zákonem č. 199/2010 Sb., změna zákona o daních z příjmu, byl
novelizován zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZÚFO").
Zákonem č. 199/2010 Sb., změna zákona o daních z příjmu, byl
novelizován zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZÚFO").
Směrnice Ministerstva financí čj. 12/70 384/2010 – 124 ze dne
31. 8. 2010 o postupu krajů, hl. m. Prahy a obcí při
financování výdajů spojených s přípravou a provedením sčítání lidu, domů
a bytů v roce 2011
Ministerstvo financí zveřejnilo ve Zprávách pro finanční orgány obcí a krajů
č. 4/2007 ze dne 14. září 2007 vzor smlouvy o provedení/vykonání
přezkoumání hospodaření (dále jen "smlouva"). Hlavním důvodem vzniku
tohoto dokumentu byla zjištění krajských úřadů o nesprávnostech
a neúplnosti v kontrolovaných smlouvách, které byly uzavřeny mezi obcí
a externím auditorem, popř. auditorskou společností (dále jen
"auditor").
Oprava „Postupu kraje při zajišťování finančního vypořádání se státním rozpočtem“ čj. 12/90 504/2010-123, který byl zveřejněn ve Zprávách Ministerstva financí České republiky pro finanční orgány obcí a krajů č. 3/2010
Aktualizace "Postupu kraje a obcí při zajišťování
finančního vypořádání se státním rozpočtem" čj.:
12/54 152/2005-123, uveřejněném ve Zprávách Ministerstva financí České
republiky pro finanční orgány obcí a krajů č. 4/2005.
Žádný právní předpis nestanoví, který subjekt je při koupi,
resp. prodeji, nemovitosti povinen zabezpečit zpracování znaleckého posudku na cenu
prodávané nemovitosti a uhradit cenu za jeho zpracování. Záleží na dohodě
prodávajícího a kupujícího. V některých případech se smluvní strany
dohodnou, že cenu za znalecký posudek uhradí společně (každá ½), nebo že
o cenu znaleckého posudku (uhrazenou prodávajícím) bude navýšena cena kupní,
nebo že znalecký posudek zabezpečí a cenu za jeho zpracování uhradí prodávající
či kupující. Záleží tedy pouze na smluvních stranách, jak se ohledně zajištění
znaleckého posudku a úhrady za jeho zpracování dohodnou.
Zákonem č. 477/2008 Sb., kterým byl novelizován zákon
č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve
znění pozdějších předpisů, bylo s účinností od 1. 4. 2009
umožněno, aby příspěvková organizace vlastnila majetek, pokud s tím bude
souhlasit její zřizovatel. Obecně však příspěvková organizace nabývá majetek pro
svého zřizovatele, a to podle § 27 odst. 4 zákona
č. 250/2000 Sb., ve znění zákona č. 477/2008 Sb.
Rozpočet na příslušný kalendářní rok je, ve většině
případů, schvalován zastupitelstvem územního samosprávného celku v roce,
který předchází roku, na který má být rozpočet schválen, aby mohl podle tohoto
schváleného rozpočtu územní samosprávný celek hospodařit již od 1. ledna
následujícího kalendářního roku.
Dne 16. listopadu 2010 od 9.00 hod. pořádá Státní
příspěvková organizace Institut pro místní správu Praha se sídlem Praha 1,
Dlážděná ulice č. 4 školení s názvem "Povinnosti obcí
v oblasti pohřebnictví".
Metodické sdělení k místnímu poplatku za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí podle jiného právního předpisu
V souvislosti s volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ve dnech 28.
a 29. května 2010 připomínáme, že okruh výdajů, které mohou územní
samosprávné celky uhradit z prostředků státního rozpočtu, vyplývá
z Čl. 1 odst. 3 směrnice Ministerstva financí
čj. 124/1 354/2002, ve znění směrnic čj. 124/123 009/2002 a
12/56 089/2007 – 124. Tyto směrnice byly zveřejněny ve Věstníku
vlády pro orgány krajů a orgány obcí.