Pokuty uložené obcí jako příjem státního rozpočtu
Zprávy Ministerstva financí 4/2011 1.
Podle § 135 odst. 3 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, správní delikty podle § 135, § 135a odst. 1 písm. b), § 135b odst. 1 písm. a) až e), g) až i), § 135b odst. 2 a § 135c projednávají v prvním stupni též obecní živnostenské úřady. V § 135l odst. 7 zákona o spotřebních daních je stanoveno, že: „Pokuta je splatná do 30 dní ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, jímž byla uložena. Pokuty vybírá orgán, který je uložil. Pokuty vymáhá celní úřad. Příjem z pokut je příjmem státního rozpočtu. Rozhodnutí o uložení pokuty lze vykonat do 5 let po uplynutí lhůty určené pro její zaplacení.“

S ohledem na skutečnost, že obcím v minulosti otevřené účty u České národní banky (dále jen „ČNB“) s předčíslím 3754 „Pokuty v řízení správním ŽIV.ÚŘ.“ nebyly využívány a byly na nich téměř nulové pohyby (v roce 2009 činily příjmy 1 tis. Kč, v roce 2010 činily příjmy 0,4 tis. Kč a v roce 2011 jsou nulové), požádalo Ministerstvo financí ČNB o jejich zrušení. Z tohoto důvodu doporučujeme vybírat uložené pokuty na bankovní účet toho, kdo pokutu uložil a následně převádět vybrané prostředky na příjmový účet kapitoly 398 VPS (číslo 772-5921001/0710), do jejíž působnosti patří příjmy, které mají všeobecný charakter a nepatří do okruhu působnosti určitého správce kapitoly státního rozpočtu. Jako variabilní symbol uvádět položku rozpočtové skladby 2211. Současně obec zašle Ministerstvu financí – odboru 11 avízo o platbě.
Peníze z uložených pokut nejsou příjmem rozpočtu obce. Obec by je na svém příjmovém účtu měla vést analyticky odděleně, jako účet cizích prostředků. Po obdržení peněžních prostředků z uložených pokut by obec měla neprodleně vybrané peněžní prostředky odeslat na výše uvedený účet státního rozpočtu.
- Seriál Zprávy Ministerstva financí 4/2011
-
- Pokuty uložené obcí jako příjem státního rozpočtu, 18. 11. 2011 (právě čtete)
- Refundace jednorázové náhrady podle nařízení vlády č. 165/1997 Sb., 18. 11. 2011