Vláda České republiky 16. března 2015 schválila nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev (dále též „novela“), a to s účinností od 1. 4. 2015. Nařízení vyšlo ve Sbírce zákonů pod č. 52 v částce 26.
Novela se přímo dotýká zastupitelstev měst a obcí, hlavního města Prahy, městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst a městských částí hlavního města Prahy a krajů.
Novela zvyšuje odměny za výkon funkce:
Předmětná novela mění s účinností od 1. 4. 2015 stávající nařízení vlády pouze v přílohách (č. 1, č. 2 a č. 3), které stanoví jednotlivé kalkulační prvky (pevné složky a příplatky za počet obyvatel) pro výpočet konkrétní výše měsíční odměny. Částky uvedené v těchto přílohách byly zvýšeny o 3,5 %. S ohledem na zaokrouhlování a složený výpočet odměn může finální zvýšení kolem hodnoty 3,5 % oscilovat. Současně došlo také k drobným upřesňujícím formulačním změnám v legendách příslušných tabulek.
Všechny obce byly o přijetí novely informovány a bylo jim rozesláno související metodické doporučení.
Uvolnění členové zastupitelstva mají právní nárok na odměnu zakotven v příslušném zákoně (o obcích, o krajích, o hlavním městě Praze). Měsíční odměnu za výkon příslušné funkce je nutno jim poskytovat ve výši, kterou stanoví právě platné nařízení vlády, a to bez možnosti jakéhokoliv „odchýlení“.
S účinností od 1. 4. 2015 (tj. poprvé za měsíc duben 2015) bude poskytována všem uvolněným členům zastupitelstva nová, zvýšená měsíční odměna. Zastupitelstva nepřijímají žádná usnesení, ke změně dochází automaticky ze zákona.
Výše odměn se vypočte podle novelizované přílohy nařízení vlády a podle funkce zastávané uvolněným členem zastupitelstva (zastává-li více funkcí podle funkce, za níž náleží nejvyšší odměna).
Neuvolnění členové zastupitelstva nemají ze zákona právní nárok na poskytování měsíční odměny za výkon funkce. Nařízení vlády stanoví maximální výši měsíční odměny, kterou je možné neuvolněnému členovi zastupitelstva v jedné příslušné funkci poskytnout, avšak až poté, co zastupitelstvo schválí konkrétní výši měsíční odměny (v rozpětí nula až dané maximum dle nařízení) za výkon této funkce. Zastupitelstvo současně rozhodne, od kdy bude schválená výše měsíční odměny poskytována.
Vykonává-li neuvolněný člen zastupitelstva obce více funkcí, lze mu poskytnout měsíční odměnu až do výše souhrnu odměn za jednotlivé (samostatné) funkce, ale o tom musí taktéž rozhodnout zastupitelstvo obce [s odvoláním na ustanovení § 77 odst. 3 písm. b) zákona o obcích].
Pro neuvolněné členy zastupitelstva představuje novela jen zvýšení maximální částky měsíční odměny, kterou jim lze poskytnout na základě rozhodnutí zastupitelstva (buď dřívějšího a dosud platného usnesení zastupitelstva nebo na základě nového usnesení zastupitelstva). Další postup se bude odvíjet od dikce stávajícího usnesení.
Stávající usnesení zastupitelstva stanoví výši měsíčních odměn pro jednotlivé neuvolněné funkce nebo jmenovitě pro jednotlivé neuvolněné členy zastupitelstva konkrétní částkou (byť i částkou na úrovni maxima dle právní úpravy platné do 31. 3. 2015):
Další postup závisí na vůli obce:
Zastupitelstvo mělo záměr stanovit odměny jako maximální i pro budoucí možné situace navýšení maximálních částek v nařízení vlády č. 37/2003 Sb. a tuto svou vůli vyjádřilo svým usnesením, ze kterého je možno tuto skutečnost dovodit
Dikce těchto usnesení mohou mít různou podobu, nicméně z usnesení by měla výše uvedená skutečnost a záměr vyplývat. Častým příkladem takovýchto usnesení je stanovení odměny pro jednotlivé neuvolněné funkce obecně s odvoláním na nařízení vlády „ve znění pozdějších předpisů“, tj. vždy v právě „platném znění“.
Příklad usnesení: Zastupitelstvo obce stanovuje měsíční odměnu za výkon funkce neuvolněného místostarosty obce a neuvolněného předsedy kontrolního nebo finančního výboru v maximální částce dle přílohy č. 1 nařízení vlády č. 37/2003 Sb., v platném znění/ve znění pozdějších předpisů).
Bylo-li tedy cílem zastupitelstva stanovit odměny v maximální výši i pro případ změny nařízení vlády č. 37/2003 Sb., je dle našeho názoru takto formulované usnesení adekvátní.
Dalším příkladem může být, že v usnesení je stanoveno: „ … v maximální výši dle přílohy č. 1 nařízení vlády č. 37/2003 Sb. i v případě budoucí změny nařízení vlády č. 37/2003 Sb.“ apod.
Obdobně může být výše odměny stanovena i jako určitý podíl z maximální možné částky.
Příklad: Zastupitelstvo obce stanovuje měsíční odměnu za výkon funkce neuvolněného místostarosty ve výši 80 % maximální možné výše dle přílohy č. 1 nařízení vlády č. 37/2003 Sb., v platném znění/ve znění pozdějších předpisů.
V těchto případech bude i neuvolněným členům zastupitelstva náležet od 1. 4. 2015 (tj. poprvé ve výplatě za měsíc duben) měsíční odměna ve zvýšené výši bez nutnosti přijímat další usnesení.
Pokud z předmětného usnesení nevyplývá možnost automaticky navýšit odměny neuvolněným členům zastupitelstev, je třeba v případě, že zastupitelstvo chce navyšovat odměny, přijmout nové usnesení. Nové usnesení je možno doporučit i v případě pochybností výkladu stávajícího usnesení.
V případě souběhu více funkcí, lze neuvolněnému členu zastupitelstva obce poskytnout měsíční odměnu až do výše souhrnu odměn za jednotlivé funkce.
Zastává-li tedy člen zastupitelstva obce více funkcí, je nutné, aby zastupitelstvo nejprve stanovilo odměny za výkon jednotlivých funkcí a poté samostatně určilo, zda, v jakých případech a jakým způsobem se budou odměny kumulovat. Ke sčítání odměn nedochází automaticky.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly MV ČR poskytuje obcím uvedenou metodikou potřebnou pomoc, aby po přijetí novely postupovaly při výplatách odměn svým neuvolněným členům v souladu s právní úpravou. Ve složitých a specifických případech odbor poskytuje individuální metodickou pomoc. Není v kapacitních možnostech odboru „kontrolovat“ správnost výpočtu odměn v jednotlivých případech a v jednotlivých obcích.
Zpracováno podle podkladů Odboru veřejné správy, dozoru a kontroly MV ČR.
© 2022 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.