Porovnávat hospodaření obcí a státu má své limity

31. 3. 2025 Obec a finance Ekonomika

Otázka, zda obce hospodaří lépe než stát, se opakovaně objevuje v odborné i veřejné debatě. Tento zájem není překvapivý – zatímco státní rozpočet se dlouhodobě potýká se strukturálním deficitem a vysokou zadlužeností, řada obcí dokáže hospodařit vyrovnaně a často s přebytkem.

Přestože stát a obce plní rozdílné funkce, což jejich přímé srovnání komplikuje, existují oblasti, ve kterých obce vykazují výrazné přednosti a mohou být inspirací pro efektivnější správu veřejných financí na státní úrovni.

Kontakt s realitou

Jedním z klíčových faktorů, který výrazně ovlivňuje hospodaření obcí, je jejich blízký vztah k obyvatelstvu. Starostové, radní i zastupitelé jsou nedílnou součástí místní komunity, znají konkrétní problémy, potřeby a priority svých obyvatel a zároveň si uvědomují, že jejich rozhodování má přímý a rychlý dopad na každodenní život místní populace. Tento přímý kontakt s realitou a zpětná vazba od občanů vytvářejí tlak na rozhodování založené na odpovědnosti a hospodárnosti. Zastupitelé na obecní úrovni si jsou vědomi, že za své kroky nesou politickou i osobní odpovědnost a že jejich rozhodnutí budou místními obyvateli hodnocena téměř okamžitě. Tento tlak na odpovědnost je zásadní rozdíl oproti státní úrovni, kde rozhodování často podléhá složitým hierarchickým strukturám a jeho dopady nejsou vždy bezprostředně viditelné.

Kontrola veřejnosti

Transparentnost je dalším důležitým faktorem, který výrazně přispívá k efektivnímu hospodaření obcí. Rozhodovací procesy na obecní úrovni bývají přehlednější a snadněji kontrolovatelné veřejností. Občané mají možnost účastnit se veřejných projednávání, sledovat rozpočty a výdaje prostřednictvím webových stránek obcí, a dokonce přímo komunikovat se svými zastupiteli. V menších obcích je navíc běžnou praxí, že obyvatelé znají své zástupce osobně a neváhají se jich přímo ptát, jak jsou veřejné prostředky spravovány a do čeho jsou investovány. Tento typ přímé zpětné vazby je nesmírně efektivní a často mnohem účinnější než formální kontrolní mechanismy na státní úrovni, kde je dohled nad finančními toky komplikován rozsáhlou administrativní strukturou. Transparentní a otevřené procesy vedou nejen k větší důvěře obyvatel v práci obce, ale zároveň brání nehospodárným rozhodnutím a plýtvání prostředky, což jsou problémy, na které je státní správa náchylnější. Ve velkých městech se však tato výhoda transparentnosti ztrácí.

Rozvážné plánování investic

Další významnou předností obcí je jejich schopnost plánovat investice promyšleně a s ohledem na dlouhodobou udržitelnost. Pokud se obce rozhodnou zadlužit, obvykle tak činí za účelem realizace konkrétních projektů, které mají přímý dopad na kvalitu života jejich obyvatel. Mezi takové projekty často patří rekonstrukce škol, opravy infrastruktury, výstavba mateřských školek nebo zavedení moderních technologií v energetice a odpadovém hospodářství. Tyto investice bývají navíc financovány kombinací různých zdrojů, vlastními prostředky, dotacemi z národních nebo evropských programů a případně i účelovými úvěry. Tento přístup obce chrání před nadměrným zadlužením, ale také je nutí pečlivě plánovat a hledat co nejefektivnější využití dostupných zdrojů. Rozhodování o investicích na obecní úrovni navíc nebývá zatíženo složitými a zdlouhavými administrativními procesy, které jsou typické pro státní správu, což umožňuje realizaci projektů v kratším čase a s menšími náklady.

Stát nese odlišný druh odpovědnosti

Je však nutné přiznat, že stát nese zcela odlišný druh odpovědnosti a čelí specifickým výzvám, které hospodaření obcí nezahrnuje. Státní rozpočet musí zajistit financování klíčových oblastí, jako jsou sociální dávky a důchody, zdravotnictví, obrana, vysoké školství nebo výzkum a vývoj. Tyto oblasti jsou nejen extrémně finančně náročné, ale také vyžadují kontinuální a dlouhodobé financování, které musí být odolné vůči ekonomickým výkyvům a krizím. Navíc stát plní i roli „pojistky“ v případě, že místní samosprávy nebo kraje nejsou schopny vyřešit určité problémy samostatně. Státní úroveň rovněž čelí mezinárodním závazkům, politickým tlakům a nutnosti reagovat na globální krize, což výrazně komplikuje snahu o udržení rozpočtové kázně.

Inspirace pro státní správu

Přesto lze na zkušenostech obcí nalézt inspiraci pro efektivnější správu státních financí. Klíčem k úspěchu na obecní úrovni není pouze technická stránka hospodaření, ale především přístup, který staví občana do středu zájmu. Obce chápou rozpočet primárně jako nástroj pro poskytování služeb komunitě, nikoli jako prostředek politické moci. Tento přístup se odráží nejen v efektivnějším využívání veřejných prostředků, ale také ve vyšší míře důvěry obyvatel ve své představitele.

Zkušenosti mnoha úspěšných obcí rovněž ukazují, že i s omezenými zdroji lze dosáhnout kvalitních výsledků, pokud je rozhodování motivováno odpovědností vůči místní komunitě a je založeno na dlouhodobém plánování. Tento princip by mohl být inspirací pro státní úroveň, která by mohla těžit z větší otevřenosti, efektivity a orientace na skutečné potřeby občanů. Obce také dokládají, že transparentnost a možnost veřejné kontroly jsou klíčovými faktory, které přispívají k efektivnímu a odpovědnému nakládání s financemi. Právě v této oblasti by stát mohl více využít moderní technologie a otevřenější komunikaci s veřejností, aby posílil důvěru občanů a zlepšil efektivitu svého rozhodování.

Závěrem

Je zřejmé, že srovnávání hospodaření obcí a státu má své limity, a přestože obce vynikají ve specifických oblastech, státní úroveň čelí mnohem komplexnějším výzvám. Nicméně příklady z obecní praxe ukazují, že důraz na odpovědnost, transparentnost, blízkost občanům a promyšlené plánování může přinést pozitivní výsledky i ve složitějších podmínkách. Pokud by se stát více inspiroval obecními principy, mohl by nejen zlepšit efektivitu svého hospodaření, ale také posílit důvěru veřejnosti v transparentnost a účelnost svých rozhodnutí. Tento přístup by mohl být klíčem k udržitelné a odpovědné správě veřejných financí na všech úrovních.

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M., vedoucí odboru ekonomiky, statutární město Chomutov