Důležité informace pro obce a kraje
Ministerstvo financí České republiky vydalo 28. května Zprávy č. 1/2025 pro finanční orgány obcí a krajů. Zprávy obsahují tři významné informace. První se týká problematiky přípustnosti založení nadace nebo nadačního fondu územním samosprávným celkem (ÚSC). Druhá informace se zabývá výdaji, které souvisí s ověřováním digitálních občanských průkazů v průběhu voleb. Třetí zpráva odpovídá na otázku, zda samosprávný celek může vyhlásit veřejnou zakázku, resp. uzavřít smlouvu s dodavatelem, aniž by měl v rozpočtu zajištěné veškeré finanční prostředky.

Přípustnost založení nadace územní samosprávou
Některé územní samosprávné celky založily nadace nebo nadační fondy podle občanského zákoníku nebo dle zákona o nadacích a nadačních fondech. Takový postup je v rozporu se zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Tento zákon mj. upravuje konkrétní typy právnických osob, které ÚSC mohou zakládat. Územní samosprávy mohou zřizovat vlastní organizační složky, příspěvkové organizace, zakládat obchodní společnosti a podle zvláštních předpisů zakládat ústavy, školské právnické osoby, veřejné výzkumné nebo kulturní instituce. ÚSC se také může stát společníkem obchodních společností nebo obecně prospěšných společností, na jejichž činnosti se podílí svým majetkem. Na jedné straně je ÚSC ústavně garantována volnost při plnění jejich úkolů – zejména hospodářského využívání jejich majetku a zabezpečení veřejně prospěšných činností. Na straně druhé však tato volnost může být omezena zákonem. Právě zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů klade primárně důraz na hospodaření s veřejnými prostředky, zejména jeho efektivnost a transparentnost. Jeho ustanovení vytvářejí předpoklady pro veřejnou kontrolu celého procesu poskytování dotací a návratných finančních výpomocí z územních rozpočtů, a zajišťují tak transparentnost procesu poskytování peněžních prostředků z rozpočtů ÚSC. Oproti tomu proces poskytování peněžních příspěvků prostřednictvím nadací a nadačních fondů nedává možnost veřejné kontroly ani transparentnosti.
Zakládaní nadací a nadačních fondů ÚSC jako jedinými zakladateli tak de facto i de iure obchází příslušná ustanovení zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Zastupitelstva ÚSC by měla s ohledem na výše uvedené rozhodnout o zrušení nadace nebo nadačního fondu založeného v rozporu se zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. V případě, že obec nebo kraj dobrovolně nezruší takovou nadaci nebo nadační fond, do šesti měsíců ode dne zveřejnění tohoto metodického stanoviska Ministerstvo financí podá návrh na jejich zrušení u věcně a místně příslušného soudu. Resort tak v souladu se zásadou dobré správy poskytuje obcím i krajům lhůtu přiměřenou ke zrušení nadací nebo nadačních fondů založených výše uvedeným způsobem.
Výdaje související s eDoklady při volbách
Letošní směrnice Ministerstva financí k postupu obcí a krajů při financování voleb nově mezi uznatelné výdaje řadí rovněž výdaje obcí související s tzv. eDoklady. Digitální stejnopis občanského průkazu, byl zaveden v loňském roce novelou zákona o právu na digitální služby. Proto jsou od 1. ledna 2025 okrskové volební komise povinny ověřit totožnost nebo osobní údaje rovněž i prostřednictvím aplikace eDoklady. Novela směrnice tedy umožňuje z dotace na výdaje nezbytně nutné pro organizačně technické zabezpečení voleb hradit rovněž i výdaje na zajištění zařízení pro ověření eDokladu a výdaje na zajištění internetového připojení a přenosu dat, bude-li to nezbytné k provozu aplikace eDoklady.
V této souvislosti je důležité upozornit, že každá obec by měla zajištovat ověřování občanů v souvislosti s eDoklady vždy primárně vlastními prostředky (vlastní telefony, PC, laptopy), a k uplatňování výdajů v souvislosti s eDoklady se uchylovat pouze tehdy, pokud zajištění vlastními prostředky skutečně není možné.
V souladu s výše uvedenou novelou směrnice je tedy možné za uznatelné považovat níže uvedené výdaje, a to v následujícím rozsahu:
- zajištění internetového připojení a přenosu dat vlastními prostředky či prostřednictvím externího dodavatele, bude-li to nezbytné k provozu webové nebo mobilní aplikace pro ověření digitálního stejnopisu občanského průkazu, a není-li internetové připojení ve volební místnosti k dispozici;
- nákup datové SIM karty s tím, že z dotace bude možné proplatit maximálně 200 Kč včetně DPH na jeden volební okrsek za každé jednotlivé volby, nemůže-li obec zajistit přenos dat vlastními prostředky (např. prostřednictvím již existující wifi sítě) či prostřednictvím externího dodavatele;
- nákup nebo pronájem mobilního telefonu, bude-li to nezbytné k provozu mobilní aplikace pro ověření digitálního stejnopisu občanského průkazu a nemůže-li obec využít vlastní mobilní zařízení; a to v maximální výši 2000 Kč včetně DPH na nákup mobilního telefonu pro jeden volební okrsek nejvýše jednou za 4 roky, nebo v maximální výši 250 Kč včetně DPH na nájem mobilního telefonu pro jeden volební okrsek za každé jednotlivé volby.
V důsledku výše uvedené novely směrnice Ministerstva financí jsou tedy nově jako uznatelné považovány i výdaje související s ověřováním digitálního stejnopisu občanského průkazu (eDoklady), ale pouze v rozsahu nezbytně nutném. K uplatňování výdajů v souvislosti s eDoklady by se proto měly obce uchylovat pouze tehdy, pokud zajištění ověřování digitálního stejnopisu vlastními prostředky skutečně není možné.
Uzavření smlouvy, aniž jsou zajištěny finanční prostředky
Je možné vyhlásit veřejnou zakázku, resp. je možné uzavřít smlouvu s dodavatelem, aniž by měl územní samosprávný celek v rozpočtu zajištěné veškeré finanční prostředky? Tento postup je možný a není v rozporu s platnými právními předpisy.
Zákon o finanční kontrole upravuje povinnost provádět předběžnou řídící kontrolu u všech plánovaných a připravovaných finančních operací. Proto podléhá jak vyhlášení veřejné zakázky, tak i smlouva s vybraným dodavatelem, jakožto finanční operace, schvalovacímu postupu řídící kontroly. V rámci předběžné řídící kontroly před vznikem závazku postupuje příkazce operace a správce rozpočtu v souladu se zákonem o finanční kontrole (§ 26).
Příkazce operace je povinen podle prováděcí vyhlášky ověřit, zda je připravovaná finanční operace nezbytná k zajištění stanovených úkolů a schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy, zda je v souladu s právními předpisy, principy účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti, zda jsou ošetřena příslušná rizika související s finanční operací a zda je doložena věcně správnými a úplnými podklady.
V rámci schvalovacího postupu předběžné řídící kontroly před vznikem závazku dále povinně vystupuje správce rozpočtu, který kromě jiného ověřuje, zda je finanční operace v souladu se schválenými veřejnými výdaji, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky. Toto ověření však v žádném případě neznamená, že má územní samosprávný celek do rozpočtu na příslušný rok zařadit do výdajů celkový objem víceleté akce (rozpočet se zpracovává na kalendářní rok a obsahuje předpokládané příjmy a výdaje toho roku). Zahrnutí výdajů do rozpočtu na příslušný rok, jejichž realizace se v daném roce nepředpokládá, je tak v rozporu se zákonem.
Schvalovacím postupem příkazce operace a správce rozpočtu tak není stanovena povinnost rezervování či alokování finanční částky v rozpočtu územního samosprávného celku.