Rozsah údajů obsažených v návrhu zveřejněného závěrečného účtu obce
Zprávy Ministerstva financí 3/2010 3.
Rozpočet na příslušný kalendářní rok je, ve většině případů, schvalován zastupitelstvem územního samosprávného celku v roce, který předchází roku, na který má být rozpočet schválen, aby mohl podle tohoto schváleného rozpočtu územní samosprávný celek hospodařit již od 1. ledna následujícího kalendářního roku.

Podle ustanovení § 11 odst. 3 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v dikci platné v období schvalování rozpočtu obce, musel být návrh rozpočtu vhodným způsobem zveřejněn nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v zastupitelstvu územního samosprávného celku. Připomínky k návrhu rozpočtu mohli občané uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně na zasedání zastupitelstva. To tedy znamená, že podle tohoto ustanovení obec pravděpodobně zveřejnila na své úřední desce úplné znění návrhu svého rozpočtu na rok 2009.
Dnem 1. 4. 2009 nabyl účinnosti zákon č. 477/2008 Sb., kterým bylo mimo jiné novelizováno ustanovení § 11 odst. 3 zákona č. 250/2000 Sb., upravující povinnost zveřejnění návrhu rozpočtu, a ustanovení § 17 odst. 6 zákona č. 250/2000 Sb., upravující povinnost zveřejnění návrhu závěrečného účtu. V době zveřejnění návrhu závěrečného účtu obce (10.–29 .6. 2010) se obec řídila novelizovaným ustanovením § 17 odst. 6, podle kterého musí být návrh závěrečného účtu nejméně po dobu 15 dnů přede dnem jeho projednání v zastupitelstvu územního samosprávného celku zveřejněn vhodným způsobem a ve vhodném rozsahu na úřední desce a v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Zákon č. 250/2000 Sb., ve znění zákona č. 477/2008 Sb., nespecifikuje pojem "vhodný rozsah". Záleží tedy na rozhodnutí zastupitelstva obce, jaký rozsah zveřejnění návrhu závěrečného účtu zvolí. Pokud tedy obec zveřejnila návrh svého rozpočtu v plném rozsahu a návrh svého závěrečného účtu ve vhodném rozsahu je pochopitelné, že rozsah údajů ve zveřejněných dokumentech se liší.
S úplným zněním návrhu závěrečného účtu a zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření se mohli občané obce před jejich projednáváním seznámit na obecním úřadě, a dále, podle ustanovení § 16 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), se mohli k těmto dokumentům vyjádřit při jejich projednávání na jednání zastupitelstva obce.
V případě, že obec postupovala při zveřejnění návrhu závěrečného účtu v souladu s § 17 odst. 6 zákona č. 250/2000 Sb., ve znění zákona č. 477/2008 Sb., nedopustila se porušení zákona.
- Seriál Zprávy Ministerstva financí 3/2010
-
- Metodické sdělení k místnímu poplatku za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení, 1. 9. 2010
- Pozvánka na školení „Povinnosti obcí v oblasti pohřebnictví“, 1. 9. 2010
- Rozsah údajů obsažených v návrhu zveřejněného závěrečného účtu obce, 1. 9. 2010 (právě čtete)
- Nabývání darů příspěvkovou organizací pro svého zřizovatele, 1. 9. 2010
- Náklady na pořízení odhadu, 1. 9. 2010
- Postup kraje a obcí při zajišťování finančního vypořádání se státním rozpočtem, 1. 9. 2010