Smlouva o vykonání přezkoumání hospodaření

Zprávy Ministerstva financí 4/2010 2.

1. 11. 2010 MF ČR Zprávy Ministerstva financí

Mgr. M. Smetanová

Ministerstvo financí zveřejnilo ve Zprávách pro finanční orgány obcí a krajů č. 4/2007 ze dne 14. září 2007 vzor smlouvy o provedení/vykonání přezkoumání hospodaření (dále jen "smlouva"). Hlavním důvodem vzniku tohoto dokumentu byla zjištění krajských úřadů o nesprávnostech a neúplnosti v kontrolovaných smlouvách, které byly uzavřeny mezi obcí a externím auditorem, popř. auditorskou společností (dále jen "auditor").

Ministerstvo financí ČR

Tento vzor smlouvy byl, jako metodická pomůcka, určen zejména statutárním zástupcům obcí (tzn. starostům nebo primátorům), jejichž úkolem bylo podepisovat smlouvu o vykonání přezkoumání hospodaření v případě, kdy se obec rozhodla zadat přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok auditorovi.

Vzhledem k tomu, že navržený vzor smlouvy neobsahoval např. všechny odkazy na příslušné právní předpisy platné pro auditory apod., vznikla na podzim roku 2008 pracovní skupina složená ze zástupců MF ČR a členů Výboru pro veřejný sektor Komory auditorů ČR, která se zavázala vypracovat takový vzor smlouvy, který by vyhovoval jak požadavkům a potřebám obcí, tak auditorů.

Uvedený příklad smlouvy obsahuje základní náležitosti, které by smlouva mezi obcí a auditorem měla obsahovat a které lze v případě potřeby upravovat např. o další dohodnuté služby sjednané, na základě smluvní dohody, mezi obcí a auditorem.

Příklad smlouvy je ukázkou možného řešení smluvního vztahu mezi obcí a auditorem. Aplikace jeho obsahu v praxi bude závislá na dané účetní jednotce, konkrétní situaci a daných okolnostech. Údaje uvedené v tomto příkladu vycházejí ze současně platné legislativy.

Mgr. Martina Smetanová, členka Výboru pro veřejný sektor KA ČR

Smlouva o vykonání přezkoumání hospodaření

Na základě § 4 odst. 7 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o přezkoumávání hospodaření), a podle § 2 písm. b) zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o auditorech), uzavírají dále uvedené smluvní strany předmětnou smlouvu takto:

Čl. I. Smluvní strany

1. Obec1 se sídlem v................................................................................

jako zadavatel přezkoumání svého hospodaření auditorovi podle § 4 odst. 1 a 7 zákona o přezkoumávání hospodaření (dále jen "zadavatel"),

jednající jménem2 ................................................................................

jako orgán oprávněný vystupovat jménem zadavatele

2. Auditor3 ................................................................................

se sídlem v ................................................................................

jako vykonavatel přezkoumání hospodaření (dále jen "vykonavatel"), jednající jménem4 ................................................................................

IČ .............................. DIČ ..............................

Čl. II. Předmět smlouvy

Předmětem smlouvy je:

  1. vykonání přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí (dále jen "územní celek") a vydání zprávy o výsledku tohoto přezkoumání za rok končící 31. prosincem 201x, jako auditorská činnost k provádění přezkoumání hospodaření ve smyslu ustanovení § 2 písm. b) zákona o auditorech, v souladu s prováděním ověřovacích zakázek v pojetí rámce mezinárodních auditorských standardů a dalších předpisů vydaných Komorou auditorů ČR pro provádění přezkoumání hospodaření. Náležitostmi smlouvy jsou podle § 4 odst. 7 zákona o přezkoumávání hospodaření předmět, hlediska přezkoumání a obsah zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření ve smyslu § 2, 3 a 10 zákona o přezkoumání hospodaření a dále lhůta předání této zprávy;
  2. vypracování přílohy ke zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření, která se stane nedílnou součástí zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření pouze v případě, že bude obsahovat detailní popis zjištěných chyb a nedostatků (včetně označení dokladů a jiných materiálů, ze kterých zjištění vycházejí) podle ustanovení § 10 odst. 2 odst. 3 písm. b) a c) zákona o přezkoumání hospodaření a upozornění na případná rizika, která lze dovodit ze zjištění podle § 10 odst. 2 písm. b) zákona o přezkoumání hospodaření a která mohou mít negativní dopad na hospodaření účetní jednotky;
  3. vydání dopisu vedení, který bude obsahovat souhrn doporučení auditora v návaznosti na provedené přezkoumání hospodaření.

Čl. III. Předmět přezkoumání hospodaření

Předmětem přezkoumání jsou údaje o ročním hospodaření zadavatele podle § 2 odst. 1 a odst. 2 zákona o přezkoumávání hospodaření, a to podle ustanovení jednotlivých písmen citovaného paragrafu (viz příloha A, která je nedílnou součástí této smlouvy).

Čl. IV. Hlediska přezkoumání

Předmět přezkoumání hospodaření se ověřuje z hlediska:

  1. dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků (zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů), o hospodaření s jejich majetkem (zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů), o účetnictví (zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a o odměňování (nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů);
  2. souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem;
  3. dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití;
  4. věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích.

Čl. V. Způsob, místo a čas výkonu přezkoumání

Způsob výkonu přezkoumání hospodaření se řídí příslušnými ustanoveními zákona o auditorech, auditorským standardem č. 52 a dalšími relevantními předpisy vydanými Komorou auditorů České republiky a ustanoveními § 2, 3, 10 a 17 odst. 2 zákona o přezkoumání.

Přezkoumání hospodaření se vykonává na základě dokladů předložených zadavatelem podle požadavků vykonavatele a podle ověření skutečného stavu věci. Vykonavatel požádá o předložení těchto dokladů zadavatele nejpozději 14 dnů před zahájením přezkoumání.

Místem výkonu přezkoumání hospodaření je..............................................................

Vykonavatel zahájí auditorské práce na dílčí fázi v prostorách zadavatele dne ................ 201x. Vykonavatel předloží zadavateli požadavky na základní informace nejpozději 14 dnů před tímto datem5.

Vykonavatel zahájí auditorské práce na závěrečné fázi přezkoumání hospodaření v prostorách zadavatele dne .............. 201x. Vykonavatel předloží zadavateli požadavky na základní informace nejpozději 14 dnů před tímto datem.

Zadavatel poskytne vykonavateli všechny nezbytné materiály a podklady včetně účetní závěrky k 31. prosinci 20xx, sestavené v souladu s právními předpisy České republiky, k vykonání přezkoumání hospodaření do .................201x.

Smluvní strany se mohou dohodnout na zpracování písemného zápisu z dílčího přezkoumání určeného jen pro vnitřní potřebu zadavatele.

Čl. VI. Obsah zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření

Náležitosti zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření se řídí požadavky zákona o auditorech, auditorským standardem č. 52 a dalšími relevantními předpisy vydanými Komorou auditorů České republiky a ustanovením § 10 zákona o přezkoumání (viz příloha B, která je nedílnou součástí této smlouvy).

Čl. VII. Cena za vykonání přezkoumání hospodaření a způsob jejího uhrazení

Cena za vykonání přezkoumání hospodaření je smluvně stanovena ve výši ....................... Kč, slovy ............................................. korun českých, a to (var. 1) jako celková cena nebo (var. 2) jako cena bez daně z přidané hodnoty.

Vykonavatel má právo též na úhradu nezbytných nákladů (vedlejší náklady), které účelně vynaložil k výkonu sjednaných činností včetně obstarání informací a podkladů nezbytných k přezkoumání hospodaření vymezeného v předmětu smlouvy. V souvislosti s využitím práva na úhradu má vykonavatel povinnost upozornit zadavatele předem na tuto okolnost a vyžádat si její předběžný souhlas.6

  • Způsob uhrazení ceny za vykonání přezkoumání hospodaření spočívá v poskytování plateb na základě faktur vystavených vykonavatelem v následující struktuře:záloha ve výši ............ Kč po uzavření smlouvy,
  • první dílčí faktura ve výši ............ Kč, zvýšená o DPH a vedlejší náklady po zahájení dílčí fáze přezkoumání hospodaření, tedy k ........... 201x,
  • druhá dílčí faktura ve výši ............ Kč, zvýšená o DPH a vedlejší náklady po zahájení závěrečné fáze přezkoumání hospodaření, tedy k ........... 201x,
  • třetí dílčí faktura ve výši ............ Kč, zvýšená o DPH a vedlejší náklady po odevzdání zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření zadavateli, dopisu vedení, tedy k ........... 201x,
  • konečnou fakturu ve výši ............ Kč, zvýšenou o DPH a vedlejší náklady po ověření závěrečného účtu.

Všechny faktury vystavené vykonavatelem podle této smlouvy budou splatné do 14 dnů ode dne jejich vystavení. V případě, že zadavatel řádně a včas neuhradí některou fakturu, vyhrazuje si vykonavatel právo přerušit práce až do úplného zaplacení všech splatných faktur s tím, že o dobu prodlení zadavatele s placením se prodlouží termíny pro provedení činností vykonavatelem podle této smlouvy.

Čl. VIII. Smluvní povinnosti zadavatele

Zadavatel je odpovědný za všechny předložené dokumenty a zavazuje se předložit a poskytnout pro přezkoumání hospodaření následující:

  1. uzavřenou a vyhodnocenou inventarizaci majetku a závazků k rozvahovému dni;
  2. zpracovanou účetní závěrku, kterou tvoří (rozvaha, výkaz zisku a ztráty, příloha, přehled o peněžních tocích a změnách vlastního kapitálu);
  3. finanční výkaz (výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu);
  4. po dobu platnosti smlouvy vytvořit podmínky k naplnění jejího účelu a v jejich rámci vyhovět oprávněným požadavkům vykonavatele ve smyslu § 21 odst. 2 zákona o auditorech (viz příloha C, která je nedílnou součástí této smlouvy);
  5. další materiály a podklady na základě vzájemné dohody.

Dále se zavazuje uhradit platby za poskytnutí auditorské služby na základě vystavených faktur ve lhůtě jejich splatnosti a v případě prodlení uhradit též penále ve výši...........%, slovy..................... procent, za každý den prodlení. Až do uhrazení příslušné platby se zadavatel zavazuje strpět ze strany vykonavatele přerušení výkonu auditorské služby.

Čl. IX. Smluvní povinnosti vykonavatele

Vykonavatel se zavazuje po dobu platnosti smlouvy vykonávat přezkoumání hospodaření. Podle příslušných právních předpisů a v souladu s jejími ustanoveními se vykonavatel dále zavazuje zejména:

  1. konat sjednané práce odborně, kvalitně a přesně, a za předpokladu včasného dodání odůvodněně požadovaných podkladů ukončit tyto práce v dohodnutých lhůtách;
  2. řídit se při výkonu sjednané práce příslušnými právními předpisy a auditorskými směrnicemi a standardy vydanými Komorou auditorů České republiky;
  3. postupovat tak, aby při přezkoumání byl zjištěn skutečný stav věci, zejména na základě dokladů a jiných písemností o finančním hospodaření a o hospodaření a nakládání s dlouhodobým majetkem zadavatele na základě úplných a pravdivých informací; přitom je oprávněn vyžádat si písemné pověření k přístupu k informacím vedeným o zadavateli u bank, dlužníků a věřitelů;
  4. projednat konečné znění zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření vypracované podle § 10 zákona o přezkoumávání hospodaření s oprávněnou osobou zadavatele, popř. s finančním výborem zastupitelstva zadavatele a předat ji v dohodnuté lhůtě dva stejnopisy této zprávy včetně přehledu dokladů a písemností, které byly předmětem přezkoumání;
  5. zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti s výkonem přezkoumání hospodaření; mlčenlivost se vztahuje i na osoby, které se s ním na přezkoumání podílely.

Čl. X. Termín předání zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření

Nejpozdějším termínem pro předání zprávy vykonavatele o výsledcích přezkoumání hospodaření se po dohodě smluvních stran stanovuje na ........... 201x.

Předpokladem dodržení termínu předání zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření je předání všech požadovaných podkladů nejpozději ...... dnů před smluvně sjednaným termínem předání zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření.

Čl. XI. Sankční ustanovení

V případě porušení povinnosti vykonavatele ukončit sjednané práce (čl. VIII této smlouvy) v dohodnutých lhůtách nebo v případě, že vykonavatel jednostranně odstoupí od smlouvy v období po ...........201x kalendářního roku, v němž smlouva nabyla platnosti, se vykonavatel zavazuje zaplatit smluvní pokutu zadavateli přezkoumání ve výši ............... Kč, slovy ......................................

V případě porušení smluvní povinnosti zadavatele poskytnout vykonavateli včas odůvodněně požadované podklady (Čl. V smlouvy a ustanovením § 21 odst. 2 zákona o auditorech), které by mělo za následek nedodržení dohodnutých lhůt ukončení prací vykonavatelem, se zadavatel zavazuje zaplatit smluvní pokutu vykonavateli přezkoumání ve výši ...................... Kč, slovy ........................... .

Je-li prodlení s poskytnutím odůvodněně požadovaných podkladů delší než ............. dnů po zahájení přezkoumání, prodlužuje se lhůta pro předání zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření přiměřeně o počet těchto dnů, který není chápán jako porušení povinností vykonavatele podle odstavce prvního tohoto článku.

Čl. XII. Závěrečná ustanovení

Tato smlouva se uzavírá na období od............201x do............201x a může být ujednáním smluvních stran prodloužena.

Smlouva je uzavřena okamžikem připojení podpisu druhé smluvní strany nebo okamžikem, kdy návrh smlouvy opatřený podpisem druhé smluvní strany obdrží navrhovatel smlouvy. Uzavřením smlouvy nabývá smlouva platnosti.

Smlouva může být měněna a doplňována jen písemně a musí být potvrzena souhlasnými podpisy oprávněných orgánů smluvních stran. Tyto dodatky tvoří nedílnou součást smlouvy.

Odstoupit od smlouvy může smluvní strana, pokud druhá smluvní strana nebude plnit smluvní povinnosti, a to ani po marném uplynutí lhůty dohodnuté k dodatečnému splnění těchto povinností.

Smlouva se vyhotovuje ve třech stejnopisech, přičemž dva stejnopisy obdrží zadavatel a jeden stejnopis obdrží vykonavatel.

V..................dne...............201x

.................................................7

Funkce

Podpis9

V..................dne...............201x

.................................................8

Funkce

Podpis9

Poznámky
  1. Rámcový vzor smlouvy se použije pro všechny kategorie obcí, tj. pro obec, městys, město, statutární město, jakož i pro hlavní město Prahu, dále pro dobrovolný svazek obcí a městskou část hlavního města Prahy s tím, že se vždy uvede příslušné označení zadavatele přezkoumání hospodaření.
  2. Jméno a příjmení statutárního zástupce územního samosprávného celku nebo dobrovolného svazku obcí.
  3. Jméno a příjmení auditora a číslo a datum vydání auditorského oprávnění. Auditorská společnost uvede název své obchodní firmy, sídlo, číslo a datum vydání auditorského oprávnění, případně další náležitosti podle § 20 odst. 3 zákona o auditorech.
  4. Alternativně buď svým jménem (auditor) nebo jménem auditorské společnosti.
  5. V případě provádění jednorázového přezkoumání hospodaření, bod vymažte.
  6. Z textu uvedeného kurzívou je se smlouvě použije pouze ten, který je v daném případě opodstatněný.
  7. Jméno a příjmení jednajícího za vykonavatele.
  8. Jméno a příjmení jednajícího za zadavatele.
  9. Podpis orgánu oprávněného jednat jménem smluvní strany a otisk úředního razítka.

Příloha A

Údaje o ročním hospodaření obce podle § 2 odst. 1 a 2 zákona o přezkoumání hospodaření:

  1. plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků;
  2. finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů;
  3. náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku;
  4. peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami;
  5. finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví;
  6. hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv;
  7. vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, ke státním fondům a k dalším osobám.

Předmětem přezkoumání dále je:

  1. nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku;
  2. nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek;
  3. zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu;
  4. stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi;
  5. ručení za závazky fyzických a právnických osob;
  6. zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob;
  7. zřizování věcných břemen k majetku územního celku;
  8. účetnictví vedené územním celkem.

Příloha B

Obsahové náležitosti zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření

Podle ustanovení § 10 odst. 2 až 5 zákona o přezkoumávání hospodaření.

Jedná se zejména o:

  1. identifikační údaje, jimiž jsou název územního celku, jména a funkce auditorů zúčastněných na přezkoumání a přibraných osob, místo, kde se přezkoumání uskutečňovalo, období, v němž probíhalo, dále rok, za který bylo přezkoumání vykonáno, a datum vyhotovení této zprávy;
  2. popis zjištěných chyb a nedostatků včetně uvedení povinností, stanovených zvláštními právními předpisy, nebo jiných hledisek přezkoumání, které nebyly dodrženy;
  3. označení dokladů a jiných materiálů, ze kterých zjištění podle písmena b) vychází,
  4. závěr z přezkoumání;
  5. podpis auditora odpovědného za přezkoumání a datovanou doložku o převzetí zprávy představitelem územního celku stvrzenou jeho podpisem;
  6. závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření musí obsahovat vyjádření, zda při přezkoumání:
    1. nebyly zjištěny chyby a nedostatky, nebo
    2. byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků uvedených v dalším bodu, anebo
    3. byly zjištěny nedostatky, spočívající
      1. v porušení rozpočtové kázně,
      2. v neúplnosti, nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví,
      3. v pozměňování záznamů nebo dokladů v rozporu se zvláštními právními předpisy,
      4. v porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními právními předpisy,
      5. v neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání nebo při přezkoumání za předcházející roky, nebo
      6. v nevytvoření podmínek pro přezkoumání podle § 7 odst. 2 zákona o přezkoumávání hospodaření, znemožňující splnit požadavky stanovené v § 2 a 3 zákona o přezkoumávání hospodaření;
  7. upozornění na případná rizika, která lze dovodit ze zjištění podle písmene b) a která mohou mít negativní dopad na hospodaření územního celku v budoucnosti;
  8. uvedení podílu pohledávek a závazků na rozpočtu územního celku a podílu zastaveného majetku na celkovém majetku územního celku;
  9. povinnou přílohou zprávy je i stanovisko podle § 7 odst. 1 písm. f) zákona o přezkoumávání hospodaření, pokud bylo příslušnému auditorovi doručeno.

Příloha C

Oprávněné požadavky auditora

Podle ustanovení § 21 odst. 2 zákona o auditorech má auditor právo, aby mu účetní jednotka poskytla veškeré jím požadované doklady a jiné písemnosti, dále informace a vysvětlení potřebná k řádnému poskytnutí auditorských služeb.

Jedná se zejména o:

  1. předložení účetní závěrky sestavené podle českých předpisů v originálním exempláři v českém jazyce, podepsanou statutárním orgánem;
  2. předložení finančního výkazu (výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu);
  3. zajištění přístupu k účetním knihám, účetním písemnostem a dokumentům zadavatele, včetně mzdové evidence, k zápisům z jednání a usnesením volených orgánů (tj. zastupitelstva a rady územního celku), k zápisům výborů zastupitelstva a komisí rady za jakékoli časové období a v požadovaném čase, rozsahu a podrobnosti, a to současně s informacemi a vysvětleními od odpovědných pracovníků zadavatele. Vykonavatel je oprávněn si vyžádat písemné pověření o přístupu k informacím vedeným o zadavateli u bank, právníků a finančních úřadů,
  4. umožnění přístupu do veškerých prostor a k veškerému majetku zadavatele;
  5. umožnění účasti vykonavatele při inventarizaci majetku a závazků zadavatele. Zadavatel oznámí vykonavateli termíny konání těchto inventur nejméně jeden měsíc před jejich konáním, pokud není dohodnuto jinak;
  6. poskytnutí "Prohlášení vedení" na žádost vykonavatele, potvrzující důležitá ústní vysvětlení a prohlášení učiněná pracovníky zadavatele, podepsané orgánem oprávněným jednat za zadavatele;
  7. informování vykonavatele o výsledcích svého posouzení rizika vztahujícího se k možnému významnému zkreslení účetní závěrky v důsledku podvodu a o všech významných zjištěných podvodech týkajících se zadavatele, s možným dopadem na účetní závěrku, či podezřeních na takové podvody;
  8. ujištění o nezveřejnění informací ze strany zadavatele, které předtím nebyly ověřeny vykonavatelem, způsobem, který by mohl jejich uživatele uvést v omyl, že vykonavatelem ověřeny byly.
Seriál Zprávy Ministerstva financí 4/2010
  1. Oprava „Postupu kraje při zajišťování finančního vypořádání se státním rozpočtem“ čj. 12/90 504/2010-123, 1. 11. 2010
  2. Smlouva o vykonání přezkoumání hospodaření, 1. 11. 2010 (právě čtete)
  3. Směrnice Ministerstva financí o postupu krajů, hl. m. Prahy a obcí při financování výdajů spojených s přípravou a provedením sčítání lidu, domů a bytů, 1. 11. 2010