Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2011
Zprávy Ministerstva financí 1/2011 1.

I. Dotace pro obce a hl. m. Prahu ve státním rozpočtu na rok 2011 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací
Obce a hl. m. Praha obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):
- Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011).
- Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.
- Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.
Ad A) Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011)
Ve srovnání s rokem 2010 nedochází v podobě finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a k rozpočtu hl. m. Prahy k žádným změnám. Vzhledem k problematické situaci ve státním rozpočtu nebyly dotace a příspěvky v nich zahrnuté pro rok 2011 valorizovány. U příspěvku na výkon státní správy pro obce a hl. m. Prahu bylo provedeno ještě krácení koeficientem 0,824 (podrobněji vysvětleno v další části metodiky).
Celkový objem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finančního vztahu k rozpočtu hl. m. Prahy činí 10 149 814 tis. Kč, z toho obcím v jednotlivých krajích je určeno 9 183 550 tis. Kč (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) a hl. m. Praze 966 264 tis. Kč (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011).
Finanční vztahy obsahují následující účelové dotace na běžné výdaje a příspěvky:
Příspěvek na školství
Příspěvek na školství celkem | 1 488 761 tis. Kč | |
z toho: | pro obce v jednotlivých krajích | 1 346 698 tis. Kč |
pro hl. m. Prahu | 142 063 tis. Kč |
Příspěvek na školství je určen na částečnou úhradu provozních výdajů základních, mateřských, speciálních základních a mateřských škol, víceletých gymnázií (pokud v nich žáci plní povinnou školní docházku), mateřských a základních škol při zdravotnických zařízeních zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou a dále pro přípravné stupně speciálních škol zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou.
Propočtový ukazatel na dítě/žáka, který byl použit pro alokaci příspěvku na školství, činí 1401 Kč (oproti roku 2010 nebyl valorizován). Kritériem je počet žáků, který vychází z údajů převzatých z výkazů MŠMT za školní rok 2009/2010 (v době zpracování návrhu rozpočtu na rok 2011 nebyly aktuálnější údaje k dispozici). Při sestavování rozpočtu bude obec vycházet z objemu dotace rozepsané krajem na základě aktualizovaných údajů o počtech žáků (zahajovací výkazy za školní rok 2010/2011); propočtový ukazatel může být proto odlišný od propočtového ukazatele, který byl použit při zpracování návrhu rozpočtu na rok 2011 Ministerstvem financí.
V případě, že školu nebo školské zařízení zřizuje dobrovolný svazek obcí, má rovněž nárok na poskytnutí dotace v této výši. Příspěvek bude uvolněn formou mimořádné účelové dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa na základě žádosti dobrovolného svazku obcí.
Za školní rok 2009/2010 byly použity výkazy S 1-01, S 3-01, S 4-01, Z 4c-01, S 8-01, S 9-01.
Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Dotace na vybraná zdravotnická zařízení 35 645 tis. Kč
Dotace je určena pro zvláštní dětská zařízení (kojenecké ústavy, dětské domovy), zřizovaná ve smyslu vyhlášky č. 242/1991 Sb., která nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotních pojišťoven a u nichž zřizovatelskou funkci vykonává obec. Dotace na jedno místo činí 93 068 Kč a pro rok 2011 nebyla valorizována. Kapacita těchto zařízení činí 383 míst.
Dotace je zúčtovatelná a podléhá finančnímu vypořádání.
Vyúčtování bude provedeno na základě údaje z Ročního výkazu o činnosti ZZ, druh ZZ (obor): kojenecké ústavy a dětské domovy A (MZ) 1 – 01 za rok 2011 (výkaz bude přílohou finančního vypořádání), který vyjadřuje skutečnou kapacitu zařízení (ř. 32). Skutečnou kapacitou zařízení v počtu ošetřovacích dnů se rozumí součet denních stavů provozuschopných míst, tj. počet míst × 365 (366) – počet dnů vyřazení míst z provozu. Provozuschopným místem rozumíme každé místo, na které lze přijmout kojence či dítě do ošetřování. Obce provedou vyúčtování dotací za jednotlivá zařízení.
Příspěvek na výkon státní správy
Příspěvek na výkon státní správy celkem | 8 393 791 tis. Kč | |
z toho: | pro obce v jednotlivých krajích | 7 569 590 tis. Kč |
pro hl. m. Prahu | 824 201 tis. Kč |
Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy dle § 62 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. V roce 2011 je příspěvek na výkon státní správy obcím stejně jako v předchozích letech rozdělován podle metodiky zpracované Ministerstvem vnitra.
Konstrukce příspěvku se proti roku 2010 nemění. Znamená to, že u jednotlivých obcí (vyjma obcí s rozšířenou působností) se příspěvek vypočte jako jedna částka. Dílčí změnou pro rok 2011 je částečná modifikace koeficientů "B" u obcí se základní působností ve prospěch obcí s matričním úřadem. Korekce byla provedena Ministerstvem vnitra s cílem zohlednit reálné podmínky, pokud jde o rozsah působnosti obou typů obcí.
Princip propočtu u obcí s rozšířenou působností v roce 2011 se v porovnání s loňským rokem nemění. Tzn. použije se "kumulovaná" konstrukce příspěvku představující součet částek vypočtených pro každou ze správních působností. Příslušné propočtové koeficienty "A, B, C" se v porovnání s rokem 2010 nemění.
Postavení hl. m. Prahy při výkonu státní správy je specifické, neboť hl. m. Praha vykonává jak státní správu, která podle zákona přísluší obcím, tak i státní správu, jejíž výkon zajišťují kraje. Na úhradu výkonu státní správy je hl. m. Praze poskytován příspěvek dle § 31 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.
Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je stanoven jako součet příspěvku vypočteného použitím pevné sazby na 100 obyvatel hl. m. Prahy (působnost obce) a příspěvku odvozeného od počtu funkčních míst převedených na hl. m. Prahu v průběhu reformy veřejné správy a dále od rozsahu dalších delegovaných agend státní správy (působnost kraje).
Pro rok 2011 objem příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu zohledňuje meziroční nárůst počtu obyvatel (působnost obce) a aktualizaci údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ohledně počtu sociálních služeb, které příslušný krajský úřad registroval a kontroluje (působnost kraje). Aktualizace těchto údajů získaných z centrálního Registru poskytovatelů sociálních služeb je stejně jako v loňském roce klíčem pro přerozdělení částky určené na dofinancování výkonu inspekcí kvality poskytování sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Příspěvek na výkon státní správy v působnosti obcí vychází z aktualizovaných dat o počtech obyvatel dle bilance obyvatel České republiky k 1. 1. 2010. I přes meziroční nárůst počtu obyvatel a již uvedenou skutečnost, že k zásadním změnám v konstrukci příspěvku nedochází, celkový objem příspěvku na výkon státní správy proti roku 2010 výrazně klesá. Důvodem je dodatečné násobení zjištěné hodnoty příspěvku koeficientem 0,824 v závěru propočtu. Výsledný příspěvek tímto způsobem zohledňuje krácení prostředků s cílem dosáhnout úspor v rámci finančních vztahů k rozpočtům obcí a rozpočtu hl. m. Prahy v kapitole Všeobecná pokladní správa schválených usnesením vlády č. 563 ze dne 11. srpna 2010. V případě hl. m. Prahy se jedná o snížení příspěvku o cca 0,2 mld. Kč, u ostatních obcí o částku ve výši cca 1,6 mld. Kč. Oproti tomu budou obce a hl. m. Praha (dále obce) participovat v souladu s platnou úpravou rozpočtového určení daní na dodatečných daňových příjmech plynoucích z realizace opatření obsažených v programovém prohlášení vlády (např. zdanění příspěvků na stavební spoření) a z dalších opatření, která mají vliv na daňové příjmy obcí. Předpokládaný kladný efekt do rozpočtů obcí se odhaduje ve výši cca 2,4 mld. Kč ve srovnání s predikcí daňových příjmů na rok 2011, která nezohledňuje vliv zmiňovaných opatření.
Příspěvek na výkon státní správy je stanoven v tis. Kč (součást přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu). Krajské úřady jednotlivé příspěvky rozepisují na obce s přesností na celé stokoruny podle matematických zásad. Případné rozdíly promítne krajský úřad zaokrouhlením příspěvku u velkých měst (příjemců největších hodnot dotací).
Z důvodu změn správních obvodů obcí (zejména u stavebních úřadů) může při rozpisu příspěvku na výkon státní správy pro jednotlivé obce dojít k situaci, kdy potřeba finančních prostředků bude vyšší než je celková výše příspěvku v příloze č. 6 k zákonu o státním rozpočtu. Pokud toto zvýšení v součtu za rok přesáhne 1000 Kč, obec zašle Ministerstvu financí prostřednictvím krajského úřadu žádost o navýšení příspěvku na výkon státní správy podpořenou kladným vyjádřením Ministerstva vnitra. Po posouzení žádosti poskytne Ministerstvo financí dotčeným obcím z kapitoly VPS účelovou dotaci na financování výkonu státní správy. Rozdíly nižší než 1000 Kč promítne krajský úřad do výše příspěvku u velkých měst (příjemců největších hodnot dotací).
Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím 231 617 tis. Kč
V souvislosti se zánikem okresních úřadů přešly do samostatné působnosti obcí zřizovatelské funkce k vybraným organizacím. Pro rok 2011 se jedná o organizace působící v odvětví kultury (knihovny, divadla apod.). Dotace je určena na úhradu provozních výdajů těchto organizací a pro rok 2011 nebyla valorizována.
Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Ad B) Ostatní dotace poskytované z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu
Mimo finanční vztahy jsou v kapitole Všeobecná pokladní správa rozpočtovány další dotační tituly pro obce a hl. m. Prahu v celkovém objemu 1 327 827 tis. Kč. Jedná se zejména o prostředky zahrnuté v ukazateli "Další prostředky pro územní samosprávné celky" v objemu 996 627 tis. Kč a prostředky zahrnuté v ukazateli "Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem" v objemu 247 900 tis. Kč.
Významnou položkou v rámci ostatních dotací z kapitoly Všeobecná pokladní správa v ukazateli "Další prostředky pro územní samosprávné celky", která je určena pro obce a hl. m. Prahu, je stejně jako v roce 2010 položka "Dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí". Dotace je poskytována na základě § 58 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Dotace je určena pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu , pro rok 2011 nebyla valorizována a je rozpočtována v celkové výši 739 447 tis. Kč. Dotace bude příjemcům uvolňována Ministerstvem financí ve čtvrtletních částkách na základě údajů a propočtů Ministerstva práce a sociálních věcí.
Součástí ukazatele "Další prostředky pro územní samosprávné celky" zůstává položka "Navýšení příspěvku na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu". Dotace nebyla pro rok 2011 valorizována a je rozpočtována v celkové výši 212 180 tis. Kč. Obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze budou tyto finanční prostředky uvolněny ve formě účelové neinvestiční dotace na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Finanční prostředky poukáže Ministerstvo financí jednotlivým příjemcům na základě rozdělení provedeném Ministerstvem práce a sociálních věcí. Kritérium pro stanovení dotace jednotlivým příjemcům je obdobné jako v roce 2010 a je jím počet vyhodnocených žádostí o příspěvek na péči za listopad 2010 dle OK Systému a objem vyplacených dotací na příspěvky na péči za rok 2010 v poměru 60:40, se zaokrouhlením na celé stokoruny.
Ad C) Dotace poskytované z ostatních kapitol státního rozpočtu
Dotace pro obce a hl. m. Prahu z ostatních kapitol státního rozpočtu byly schváleny v celkovém objemu 39 308 097 tis. Kč. Kapitolou s největším objemem dotací určených pro obce a hl. m. Prahu zůstává od roku 2007 kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí. V navrženém objemu neinvestičních dotací v celkové výši 25 339 716 tis. Kč určených v rozpočtu této kapitoly pro obce a hl. m. Prahu jsou zahrnuty zejména příspěvek na péči, prostředky na dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky zdravotně postiženým, jejichž výplatu příjemcům budou obce a hl. m. Praha zprostředkovávat.
Objemově významné jsou rovněž neinvestiční dotace z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které jsou rozpočtovány ve výši 8 719 853 tis. Kč. Jedná se zejména o dotace na přímé náklady na vzdělávání poskytované hl. m. Praze.
Investiční dotace obcím a hl. m. Praze z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány ve výši 3 653 278 tis. Kč, z toho největší část je rozpočtována v kapitolách Ministerstva životního prostředí a Ministerstva pro místní rozvoj.
II. Daňové příjmy obcí v roce 2011 a jejich alokace do území
Referent: Ing. Lucie Maříková
Predikci výnosů daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů obcí na těchto daních uvádíme v následující tabulce:
Vybrané daňové příjmy veřejných rozpočtů a podíl obcí na těchto daních v roce 2011 (v mld. Kč)*
Daňový příjem | Predikce 2011 | ||
---|---|---|---|
VR celkem | Z toho podíl obcí | ||
Daň z přidané hodnoty | 278,5 | 59,6 | |
Daň z příjmů právnických osob | 126,8 | 31,6 | |
v tom: | daň z příjmů právnických osob | 120,6 | 25,8 |
daň z příjmů právnických osob placená obcemi a kraji | 6,2 | 5,8 | |
Daň z příjmů fyzických osob | 151,0 | 36,4 | |
v tom: | daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou | 19,3 | 4,1 |
daň z příjmů fyzických osob z podnikání celkem | 10,6 | 4,6 | |
daň z příjmů fyzických osob z podnikání – sdílená část | 7,4 | 1,4 | |
daň z příjmů fyzických osob z podnikání – 30 % motivace obcí | 3,2 | 3,2 | |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti celkem | 121,1 | 27,7 | |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti – sdílená část | 119,3 | 25,9 | |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti – 1,5 % motivace | 1,8 | 1,8 | |
Daň z nemovitostí | 9,7 | 9,7 | |
Místní a správní poplatky | 7,4 | 7,4 | |
Poplatky za znečištění a využívání životního prostředí | 7,5 | 6,2 | |
Celkem | 580,9 | 150,9 |
*) Propočet podle § 4 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, vychází z predikce celostátního inkasa daní použité pro sestavení návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2011, vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.
Podíl jednotlivých obcí na příslušné části celostátního hrubého výnosu daní je stanoven vyhláškou Ministerstva financí č. 245/2010 Sb. ze dne 19. srpna 2010. Základem pro stanovení procentního podílu každé obce na sdílených daních je počet obyvatel obce k 1. lednu 2010 dle bilance počtu obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem, výměra katastrálních území obcí k 1. lednu 2010 podle údajů Českého úřadu zeměměřického a katastrálního a počty zaměstnanců k 1. prosinci 2009.
Ministerstvo financí zasílá finančním úřadům informaci o stavu inkasa vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 1. a 15. dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k nárůstu inkasa, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z přírůstků inkasa nároky jednotlivých obcí. Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají ČNB převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým obcím následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním inkasu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč ).
V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem inkasa daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích inkasa daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty obcí až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá výlučně do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby obce při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.
Pro bližší informaci a v zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme čísla převodových účtů státního rozpočtu, z nichž jsou obcím převáděny jejich podíly, a jejich zaúčtování na příslušnou položku rozpočtové skladby:
Daňový příjem | Převodový účet státního rozpočtu u ČNB | Položka rozpočtové skladby | |
---|---|---|---|
Daň z přidané hodnoty | 1679 | 1211 | |
Daň z příjmu právnických osob | 641 | 1121 | |
Daň z příjmu fyzických osob, v tom: | daň z příjmu fyzických osob vybíraná zvláštní sazbou | 1660 | 1113 |
daň z příjmu fyzických osob z podnikání – sdílená část | 1652 | 1112 | |
daň z příjmu fyzických osob z podnikání – 30% motivace obcí | 1628 | 1112 | |
daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti – sdílená část | 2612 | 1111 | |
daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti – 1,5% motivace | 4634 | 1111 | |
Daň z nemovitosti | 633 | 1511 |
III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí, krajů a hl. m. Prahy v roce 2011
Referent: Ing. Rudolf Kotrba
- Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2011 je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084 ze dne 6. 11. 2002.
- Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu
(státních fondů) do rozpočtu hl. m. Prahy v roce 2011:
- Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) – příjmová položka 4112,
- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu – příjmová položka 4111,
- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu – příjmová položka 4116,
- Účelové dotace ze státních fondů – příjmová položka 4113.
- Seriál Zprávy Ministerstva financí 1/2011
-
- Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2011, 31. 1. 2011 (právě čtete)
- Metodika financování krajů pro rok 2011, 31. 1. 2011
- Metodika pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ORP a hl. m. Praze na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2011, 31. 1. 2011
- Metodické doporučení pro krajské úřady a Magistrát hl. m. Prahy k vyměřování místních poplatků a aplikaci vybraných ustanovení daňového řádu, 31. 1. 2011
- Podnikatelská činnost obce, 31. 1. 2011
- Informace pro obce a kraje k provedení Sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011, 31. 1. 2011