Metodika financování krajů pro rok 2011

Zprávy Ministerstva financí 1/2011 2.

31. 1. 2011 MF ČR Zprávy Ministerstva financí

Referent: Ing. Lucie Maříková

Ministerstvo financí ČR

I. Dotace pro kraje ve státním rozpočtu na rok 2011 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací

Kraje v roce 2011 obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):

  1. Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011).
  2. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.
  3. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.

Ad A) Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 2011)

Příspěvek na výkon státní správy 1 074 348 tis. Kč

V souladu s ustanovením § 29 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, obdrží kraj ze státního rozpočtu příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti. Příspěvek nebyl pro rok 2011 valorizován. K určitým změnám došlo pouze vlivem aktualizace údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ohledně počtu sociálních služeb, které příslušný krajský úřad registroval a kontroluje. Aktualizace těchto údajů získávaných z centrálního Registru poskytovatelů sociálních služeb je stejně jako v loňském roce klíčem pro přerozdělení částky určené na dofinancování výkonu inspekcí kvality poskytování sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

Uvedený objem příspěvku zahrnuje stejně jako v roce 2010 prostředky na financování výkonu přenesené působnosti vyplývající z I. i II. fáze reformy územní veřejné správy a prostředky v souvislosti s implementací soustavy Natura 2000. I pro rok 2011 jsou v souvislosti se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v příspěvku zahrnuty prostředky na zajištění inspekce kvality sociálních služeb a transferů státních dotací poskytovatelům sociálních služeb ve výši 30 000 tis. Kč. Z této částky je pro kraje určeno 24 369 tis. Kč (zbývající částka ve výši 5631 tis. Kč je určená pro hl. m. Prahu ve funkci kraje a je zahrnuta v samostatném finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy).

Podle § 97 odst. 1 tohoto platného předpisu registrované poskytovatele kontroluje ten krajský úřad, který vydal rozhodnutí o registraci (tzn. nikoli ten krajský úřad, na jehož území se služba poskytuje). Informace o počtech sociálních služeb, které má příslušný krajský úřad, předložená Ministerstvem práce a sociálních věcí, vychází z centrálního Registru poskytovatelů sociálních služeb, který tento resort spravuje. Rozdělení těchto prostředků mezi jednotlivé kraje zpracovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí.

I přes uvedenou skutečnost, že k zásadním změnám v konstrukci příspěvku nedochází, celkový objem příspěvku na výkon státní správy proti roku 2010 klesá. Důvodem je dodatečné násobení zjištěné hodnoty příspěvku koeficientem 0,91327 v závěru propočtu.

Výsledný příspěvek tímto způsobem zohledňuje krácení prostředků s cílem dosáhnout úspor v rámci finančních vztahů k rozpočtům krajů v kapitole Všeobecná pokladní správa schválených usnesením vlády č. 563 ze dne 11. srpna 2010. V případě krajů se jedná o snížení objemu příspěvku ve výši cca 0,1 mld. Kč. Kraje na rozdíl od obcí v roce 2010 neobdržely žádné prostředky za účelem odstranění disproporcí mezi výší výdajů na financování agend státní správy a příjmy na jejich krytí. Proto jim byl příspěvek krácen nižším procentem.

Kraje budou participovat v souladu s platnou úpravou rozpočtového určení daní na dodatečných daňových příjmech plynoucích z realizace opatření obsažených v programovém prohlášení vlády (např. zdanění příspěvků na stavební spoření) a z dalších opatření, která mají vliv na daňové příjmy (např. snížení slevy na dani poplatníka). Předpokládaný kladný efekt do rozpočtů krajů se odhaduje ve výši cca 1,1 mld. Kč ve srovnání s predikcí daňových příjmů na rok 2011, která nezohledňuje vliv zmiňovaných opatření.

Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.

Ad B) Ostatní dotace pro kraje v kapitole Všeobecná pokladní správa

Pro rok 2011 se jedná o dotace v celkové výši 759 153 tis. Kč. Objem 263 375 tis. Kč je zahrnut v ukazateli "Další prostředky pro územní samosprávné celky". Jde o tituly, které nelze v etapě přípravy návrhu rozpočtu rozpočtovat u konkrétních příjemců, např. prostředky na výdaje stanovené zvláštními zákony nebo dalšími právními předpisy (např. na protiradonová opatření atd.).

Hl. m. Praze přísluší podle zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, i postavení kraje. Proto má hl. m. Praha po splnění stanovených podmínek nárok na čerpání dotačních titulů, které jsou rozpočtovány pro obce a kraje.

V ukazateli "Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem" je pro kraje určena částka 495 778 tis. Kč. Jedná se o prostředky určené na majetkové vypořádání pozemků pod silnicemi II. a III. tříd (usnesení vlády č. 1059/2005).

Ad C) Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace z ostatních kapitol v předpokládané výši 76 588 230 tis. Kč jsou směrovány na financování investičních i neinvestičních akcí a budou krajům poskytnuty přímo z rozpočtů příslušných kapitol.

Kapitolou s největším objemem dotací určených pro kraje je kapitola Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, v níž je pro rok 2011 rozpočtována částka 72 927 857 tis. Kč. Tato částka zahrnuje dotace na přímé náklady pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (příp. dobrovolnými svazky obcí) a soukromými zřizovateli. Přímé náklady jsou tvořeny osobními výdaji (jedná se o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné a další související platby) a ostatními přímými neinvestičními výdaji (jedná se o učebnice, učební pomůcky apod.). Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn. že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.

II. Daňové příjmy krajů v roce 2011 a jejich alokace do území

Referent: Ing. Lucie Maříková

Predikci výnosů vybraných daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů krajů na těchto daních v roce 2011 uvádí následující tabulka:

Vybrané daňové příjmy veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů krajů na těchto daních v roce 2011 (v mld. Kč)*
Daňový příjem Predikce 2011
VR celkem z toho podíl krajů
Daň z přidané hodnoty 278,5 24,8
Daň z příjmů právnických osob 126,8 11,2
v tom: daň z příjmů právnických osob 120,6 10,8
daň z příjmů právnických osob placená obcemi a kraji 6,2 0,4
Daň z příjmů fyzických osob 151,0 13,1
v tom: daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou 19,3 1,7
daň z příjmů fyzických osob z podnikání celkem 10,6 0,6
daň z příjmů fyzických osob z podnikání – sdílená část 7,4 0,6
daň z příjmů fyzických osob z podnikání – 30 % motivace obcí 3,2  
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti celkem 121,1 10,8
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti – sdílená část 119,3 10,8
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti – 1,5 % motivace 1,8  
Celkem 556,3 49,1

*) Propočet podle § 3 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, vychází z predikce celostátního inkasa daní použité pro sestavení návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2011, vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.

Ministerstvo financí zasílá finančním úřadům informaci o stavu inkasa vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 1. a 15. dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k nárůstu inkasa, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z těchto přírůstků nároky jednotlivých krajů (procentem stanoveným každému kraji v příloze č. 1 k citovanému zákonu). Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají ČNB převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým krajům následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním inkasu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).

V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem inkasa daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích inkasa daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty krajů až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá výlučně do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby kraje při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.

Pro bližší informaci a v zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme čísla převodových účtů státního rozpočtu, z nichž jsou krajům převáděny jejich podíly, a jejich zaúčtování na příslušnou položku rozpočtové skladby:

Daňový příjem Převodový účet státního rozpočtu u ČNB Položka rozpočtové skladby
Daň z přidané hodnoty 4677 1211
Daň z příjmu právnických osob 4642 1121
Daň z příjmu fyzických osob,
v tom:
daň z příjmu fyzických osob vybíraná zvláštní sazbou 4669 1113
daň z příjmu fyzických osob z podnikání 4650 1112
daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti 4626 1111

III. Způsob převádění prostředků do rozpočtů krajů a obcí v roce 2011

Referent: Ing. Rudolf Kotrba

Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2011 je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084 ze dne 6. 11. 2002.

Způsob převádění dotací do rozpočtů obcí:

  • Obcím jsou dotace poskytovány prostřednictvím rozpočtů krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce, pokud není zákonem stanoveno jinak. Tato skutečnost vyplývá z novely zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, kde je tato povinnost krajům dána v § 19 odst. 2 a z usnesení vlády č. 1084/2002.
  • Zaúčtování dotací pro obce obsažených ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (dle přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) kraj provede ve svém účetnictví následujícím způsobem:
    • přijetí prostředků na příjmové položce 4112 a s kladným znaménkem,
    • uvolnění prostředků obcím rovněž na položce 4112 se záporným znaménkem.
  • Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí v roce 2011:
    • Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) – příjmová položka 4112,
    • Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu – příjmová položka 4111,
    • Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu – příjmová položka 4116,
    • Účelové dotace ze státních fondů – příjmová položka 4113.

Způsob převádění dotací do rozpočtů krajů:

  • Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů krajů v roce 2011:
    • Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) – příjmová položka 4112,
    • Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu – příjmová položka 4111,
    • Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu – příjmová položka 4116,
    • Účelové dotace ze státních fondů – příjmová položka 4113.
Seriál Zprávy Ministerstva financí 1/2011
  1. Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2011, 31. 1. 2011
  2. Metodika financování krajů pro rok 2011, 31. 1. 2011 (právě čtete)
  3. Metodika pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ORP a hl. m. Praze na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2011, 31. 1. 2011
  4. Metodické doporučení pro krajské úřady a Magistrát hl. m. Prahy k vyměřování místních poplatků a aplikaci vybraných ustanovení daňového řádu, 31. 1. 2011
  5. Podnikatelská činnost obce, 31. 1. 2011
  6. Informace pro obce a kraje k provedení Sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011, 31. 1. 2011