Metodika financování krajů pro rok 2011
Zprávy Ministerstva financí 1/2011 2.

I. Dotace pro kraje ve státním rozpočtu na rok 2011 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací
Kraje v roce 2011 obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):
- Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011).
- Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.
- Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.
Ad A) Příspěvek na výkon státní správy v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 2011)
Příspěvek na výkon státní správy 1 074 348 tis. Kč
V souladu s ustanovením § 29 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, obdrží kraj ze státního rozpočtu příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti. Příspěvek nebyl pro rok 2011 valorizován. K určitým změnám došlo pouze vlivem aktualizace údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ohledně počtu sociálních služeb, které příslušný krajský úřad registroval a kontroluje. Aktualizace těchto údajů získávaných z centrálního Registru poskytovatelů sociálních služeb je stejně jako v loňském roce klíčem pro přerozdělení částky určené na dofinancování výkonu inspekcí kvality poskytování sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Uvedený objem příspěvku zahrnuje stejně jako v roce 2010 prostředky na financování výkonu přenesené působnosti vyplývající z I. i II. fáze reformy územní veřejné správy a prostředky v souvislosti s implementací soustavy Natura 2000. I pro rok 2011 jsou v souvislosti se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v příspěvku zahrnuty prostředky na zajištění inspekce kvality sociálních služeb a transferů státních dotací poskytovatelům sociálních služeb ve výši 30 000 tis. Kč. Z této částky je pro kraje určeno 24 369 tis. Kč (zbývající částka ve výši 5631 tis. Kč je určená pro hl. m. Prahu ve funkci kraje a je zahrnuta v samostatném finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy).
Podle § 97 odst. 1 tohoto platného předpisu registrované poskytovatele kontroluje ten krajský úřad, který vydal rozhodnutí o registraci (tzn. nikoli ten krajský úřad, na jehož území se služba poskytuje). Informace o počtech sociálních služeb, které má příslušný krajský úřad, předložená Ministerstvem práce a sociálních věcí, vychází z centrálního Registru poskytovatelů sociálních služeb, který tento resort spravuje. Rozdělení těchto prostředků mezi jednotlivé kraje zpracovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí.
I přes uvedenou skutečnost, že k zásadním změnám v konstrukci příspěvku nedochází, celkový objem příspěvku na výkon státní správy proti roku 2010 klesá. Důvodem je dodatečné násobení zjištěné hodnoty příspěvku koeficientem 0,91327 v závěru propočtu.
Výsledný příspěvek tímto způsobem zohledňuje krácení prostředků s cílem dosáhnout úspor v rámci finančních vztahů k rozpočtům krajů v kapitole Všeobecná pokladní správa schválených usnesením vlády č. 563 ze dne 11. srpna 2010. V případě krajů se jedná o snížení objemu příspěvku ve výši cca 0,1 mld. Kč. Kraje na rozdíl od obcí v roce 2010 neobdržely žádné prostředky za účelem odstranění disproporcí mezi výší výdajů na financování agend státní správy a příjmy na jejich krytí. Proto jim byl příspěvek krácen nižším procentem.
Kraje budou participovat v souladu s platnou úpravou rozpočtového určení daní na dodatečných daňových příjmech plynoucích z realizace opatření obsažených v programovém prohlášení vlády (např. zdanění příspěvků na stavební spoření) a z dalších opatření, která mají vliv na daňové příjmy (např. snížení slevy na dani poplatníka). Předpokládaný kladný efekt do rozpočtů krajů se odhaduje ve výši cca 1,1 mld. Kč ve srovnání s predikcí daňových příjmů na rok 2011, která nezohledňuje vliv zmiňovaných opatření.
Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Ad B) Ostatní dotace pro kraje v kapitole Všeobecná pokladní správa
Pro rok 2011 se jedná o dotace v celkové výši 759 153 tis. Kč. Objem 263 375 tis. Kč je zahrnut v ukazateli "Další prostředky pro územní samosprávné celky". Jde o tituly, které nelze v etapě přípravy návrhu rozpočtu rozpočtovat u konkrétních příjemců, např. prostředky na výdaje stanovené zvláštními zákony nebo dalšími právními předpisy (např. na protiradonová opatření atd.).
Hl. m. Praze přísluší podle zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, i postavení kraje. Proto má hl. m. Praha po splnění stanovených podmínek nárok na čerpání dotačních titulů, které jsou rozpočtovány pro obce a kraje.
V ukazateli "Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem" je pro kraje určena částka 495 778 tis. Kč. Jedná se o prostředky určené na majetkové vypořádání pozemků pod silnicemi II. a III. tříd (usnesení vlády č. 1059/2005).
Ad C) Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu
Dotace z ostatních kapitol v předpokládané výši 76 588 230 tis. Kč jsou směrovány na financování investičních i neinvestičních akcí a budou krajům poskytnuty přímo z rozpočtů příslušných kapitol.
Kapitolou s největším objemem dotací určených pro kraje je kapitola Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, v níž je pro rok 2011 rozpočtována částka 72 927 857 tis. Kč. Tato částka zahrnuje dotace na přímé náklady pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (příp. dobrovolnými svazky obcí) a soukromými zřizovateli. Přímé náklady jsou tvořeny osobními výdaji (jedná se o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné a další související platby) a ostatními přímými neinvestičními výdaji (jedná se o učebnice, učební pomůcky apod.). Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn. že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.
II. Daňové příjmy krajů v roce 2011 a jejich alokace do území
Referent: Ing. Lucie Maříková
Predikci výnosů vybraných daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů krajů na těchto daních v roce 2011 uvádí následující tabulka:
Vybrané daňové příjmy veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů krajů na těchto daních v roce 2011 (v mld. Kč)*
Daňový příjem | Predikce 2011 | ||
---|---|---|---|
VR celkem | z toho podíl krajů | ||
Daň z přidané hodnoty | 278,5 | 24,8 | |
Daň z příjmů právnických osob | 126,8 | 11,2 | |
v tom: | daň z příjmů právnických osob | 120,6 | 10,8 |
daň z příjmů právnických osob placená obcemi a kraji | 6,2 | 0,4 | |
Daň z příjmů fyzických osob | 151,0 | 13,1 | |
v tom: | daň z příjmů fyzických osob vybíraná zvl. sazbou | 19,3 | 1,7 |
daň z příjmů fyzických osob z podnikání celkem | 10,6 | 0,6 | |
daň z příjmů fyzických osob z podnikání – sdílená část | 7,4 | 0,6 | |
daň z příjmů fyzických osob z podnikání – 30 % motivace obcí | 3,2 | ||
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti celkem | 121,1 | 10,8 | |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti – sdílená část | 119,3 | 10,8 | |
daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti – 1,5 % motivace | 1,8 | ||
Celkem | 556,3 | 49,1 |
*) Propočet podle § 3 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, vychází z predikce celostátního inkasa daní použité pro sestavení návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2011, vliv zpoždění při převodech daňových příjmů v závěru roku není zohledněn.
Ministerstvo financí zasílá finančním úřadům informaci o stavu inkasa vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 1. a 15. dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k nárůstu inkasa, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z těchto přírůstků nároky jednotlivých krajů (procentem stanoveným každému kraji v příloze č. 1 k citovanému zákonu). Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají ČNB převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým krajům následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním inkasu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).
V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem inkasa daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích inkasa daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty krajů až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá výlučně do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby kraje při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.
Pro bližší informaci a v zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme čísla převodových účtů státního rozpočtu, z nichž jsou krajům převáděny jejich podíly, a jejich zaúčtování na příslušnou položku rozpočtové skladby:
Daňový příjem | Převodový účet státního rozpočtu u ČNB | Položka rozpočtové skladby | |
---|---|---|---|
Daň z přidané hodnoty | 4677 | 1211 | |
Daň z příjmu právnických osob | 4642 | 1121 | |
Daň z příjmu fyzických osob, v tom: |
daň z příjmu fyzických osob vybíraná zvláštní sazbou | 4669 | 1113 |
daň z příjmu fyzických osob z podnikání | 4650 | 1112 | |
daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti | 4626 | 1111 |
III. Způsob převádění prostředků do rozpočtů krajů a obcí v roce 2011
Referent: Ing. Rudolf Kotrba
Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2011 je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084 ze dne 6. 11. 2002.
Způsob převádění dotací do rozpočtů obcí:
- Obcím jsou dotace poskytovány prostřednictvím rozpočtů krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce, pokud není zákonem stanoveno jinak. Tato skutečnost vyplývá z novely zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, kde je tato povinnost krajům dána v § 19 odst. 2 a z usnesení vlády č. 1084/2002.
- Zaúčtování dotací pro obce obsažených ve finančních vztazích státního
rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (dle
přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) kraj provede
ve svém účetnictví následujícím způsobem:
- přijetí prostředků na příjmové položce 4112 a s kladným znaménkem,
- uvolnění prostředků obcím rovněž na položce 4112 se záporným znaménkem.
- Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu
(státních fondů) do rozpočtů obcí v roce 2011:
- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) – příjmová položka 4112,
- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu – příjmová položka 4111,
- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu – příjmová položka 4116,
- Účelové dotace ze státních fondů – příjmová položka 4113.
Způsob převádění dotací do rozpočtů krajů:
- Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu
(státních fondů) do rozpočtů krajů v roce 2011:
- Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 5 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2011) – příjmová položka 4112,
- Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu – příjmová položka 4111,
- Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu – příjmová položka 4116,
- Účelové dotace ze státních fondů – příjmová položka 4113.
- Seriál Zprávy Ministerstva financí 1/2011
-
- Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2011, 31. 1. 2011
- Metodika financování krajů pro rok 2011, 31. 1. 2011 (právě čtete)
- Metodika pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ORP a hl. m. Praze na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2011, 31. 1. 2011
- Metodické doporučení pro krajské úřady a Magistrát hl. m. Prahy k vyměřování místních poplatků a aplikaci vybraných ustanovení daňového řádu, 31. 1. 2011
- Podnikatelská činnost obce, 31. 1. 2011
- Informace pro obce a kraje k provedení Sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011, 31. 1. 2011