Organizační složka územního samosprávného celku

Zprávy Ministerstva financí 2/2012 2.

23. 3. 2012 MF ČR Zprávy Ministerstva financí

čj.: MF – 21 777/2012/12 – 124 – ref. Mgr. H. Peterová

Podle ustanovení § 23 odst. 1 písm. a) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, může územní samosprávný celek ve své pravomoci k plnění svých úkolů, zejména k hospodářskému využívání svého majetku a k zabezpečení veřejně prospěšných činností zřizovat vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity.

Ministerstvo financí ČR

V § 24 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb. je stanoveno, že organizační složka územního samosprávného celku (dále jen „organizační složka“) vzniká rozhodnutím zastupitelstva územního samosprávného celku. Organizační složka hospodaří jménem svého zřizovatele a není účetní jednotkou. Tuto formu svého hospodaření volí územní samosprávný celek pro takové činnosti, které

  1. nevyžadují velký počet zaměstnanců,
  2. nepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení,
  3. nejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné,
  4. nevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů.

Podle našeho právního názoru je plně v kompetenci zastupitelstva obce rozhodnout, pro výkon jakých činností v samostatné působnosti obce zvolí formu organizační složky, která je zařízením bez právní subjektivity a není účetní jednotkou. Kompetence zastupitelstva rozhodnout o zřízení organizační složky vyplývá rovněž z ustanovení § 84 odst. 2 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, podle kterého je zastupitelstvu obce vyhrazeno zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky obce, schvalovat jejich zřizovací listiny.

Zastupitelstvo obce by při rozhodování o zřízení organizační složky obce mělo zvažovat, zda tato forma organizace, která není právnickou osobou a není účetní jednotkou, je vhodná pro plnění účelu, pro který má být zřízena a zda by jiná právní forma nebyla pro činnosti, které mají být touto organizací vykonávány, nebyla vhodnější. Při tomto zvažování by mělo vzít v úvahu skutečnost, že veškeré úkony činěné organizační složkou obce jsou prováděny jménem jejího zřizovatele, zaměstnanci v ní zařazení jsou zaměstnanci obce, rozpočet organizační složky (příjmy a výdaje) je obsažen v rozpočtu obce. Domníváme se, že toto zvažování je poměrně důležité, neboť má přímý dopad na rozsah výkonu činnosti obecního úřadu (obchodní vztahy, fakturace, rozpočet, pracovněprávní vztahy apod.), popř. i na počet zaměstnanců, kteří tyto činnosti v rámci obecního úřadu vykonávají.

Seriál Zprávy Ministerstva financí 2/2012
  1. Vázání rozpočtových výdajů, 23. 3. 2012
  2. Organizační složka územního samosprávného celku, 23. 3. 2012 (právě čtete)
  3. Zveřejňování účetní závěrky příspěvkové organizace zřízené územním samosprávným celkem, 23. 3. 2012
  4. Dotazy a odpovědi k rozšíření pravomocí obcí při regulaci loterií a jiných podobných her…, 23. 3. 2012