Interní audit ve veřejné správě
Interní audit je nezávislá, objektivně ujišťovací a poradenská činnost zaměřená na přidávání hodnoty a zdokonalování procesů v organizaci. Interní audit pomáhá organizaci dosahovat jejich cílů tím, že přináší systematický metodický přístup k hodnocení a zlepšování účinnosti systému řízení rizik, řídicích a kontrolních procesů a řízení a správy organizace.
Zejména se interní audit zaměřuje na hodnocení vnitřního kontrolního systému v organizaci tím, že orgánům společnosti a vrcholovému managementu poskytuje informace, hodnocení, analýzy, doporučení a konzultace pro efektivní plnění jejich úkolů.
Rozsah interního auditu
v organizaci je široký a může zahrnovat i témata jako řízení organizace, řízení rizik a řídící kontrola, která se týkají účinnosti/efektivity procesů a operací (včetně ochrany majetku), spolehlivosti finančního a manažerského výkaznictví a dodržování zákonů a předpisů.
Interní auditoři nejsou zodpovědní za řízení společnosti, jsou poradním orgánem vedení, jak lépe vykonávat své povinnosti. V důsledku svého širokého rozsahu působení by měli mít interní auditoři vysokou úroveň vzdělání a kvalitní odborné zázemí.
Historie interního auditu se začala vyvíjet v USA po druhé světové válce a v 2006 byl vydán mezinárodní rámec profesní praxe interního auditu, který zahrnuje nejdůležitější dokumenty jako jednotné principy a postupy auditorské praxe. Současně s nejnovějšími světovými trendy pak interní audit poskytuje ujištění o tom, že společnost si je vědoma rizik, kterým je vystavena, a zvládá je.
V České republice je interní audit poměrně mladá profese, která se zde ve svém moderním pojetí rozvinula až teprve v polovině devadesátých let minulého století, zejména v bankách. Výrazný rozvoj zaznamenala profese interního auditu díky zákonu č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, který vymezil působnost interního auditu ve veřejné správě. Zákon mimo jiné ukládá v rámci územní samosprávy všem obcím nad 15 000 obyvatel povinnost zřídit útvar interního auditu. Povinnost se týká tudíž asi devadesáti měst. Interní audit je však, zvláště ve veřejné správě, vítaným pomocníkem, který slouží každé obci a městu, jejímu rozvoji a plnění jejího poslání. Moderní interní auditor pracuje jako poradce s osobními zkušenostmi se záměrem pokrýt a definovat rizika. Menší města a obce mohou interní audit nahradit přijetím jiných dostatečných opatření např. následnou řídící kontrolou, přísnějšími pravidly pro kontrolní vzorky apod. Důležité však je zajišťovat průběžné sledování a hodnocení účinnosti přijatých opatření. Malá obec tedy není povinna zřídit útvar interního auditu, ale může řadou vlastních opatření zvyšovat výkonnost a omezovat rizika.
Manuál interního auditu
Ministerstvo financí v těchto dnech vydalo v souladu s ustanovením § 7 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), vzorový Manuál interního auditu.
Manuál stanoví doporučené zásady a postupy výkonu interního auditu v orgánu veřejné správy, které povedou útvar interního auditu systematickým a metodickým způsobem k naplňování strategie interního auditu, vypracování plánu interního auditu a dodržování Globálních standardů a legislativních požadavků daných zákonem o finanční kontrole a jeho prováděcí vyhláškou. Obsah Manuálu vychází ze zákona o finanční kontrole a z Mezinárodního rámce profesní praxe interního auditu. Níže uvedená aktualizace Manuálu reflektuje Globální standardy interního auditu vydané Institutem interních auditorů (IIA) a přeložené Českým institutem interních auditorů (ČIIA).
Manuál je nezávazný a představuje metodickou pomůcku, kterou orgány veřejné správy mohou využít pro vytvoření vlastního manuálu interního auditu.
- Příloha
-
- Manuál interního auditu – Doporučený vzor, Verze 2.0, právní stav k 3. 3. 2025