Rozpočtové hospodaření za 1Q 2025
Příjmy rozpočtů krajů, Prahy a ostatních obcí se v prvním čtvrtletí letošního roku, ve srovnání se stejným obdobím, snížily, a to o 1 % na celkem 100,2 mld. Kč. Jejich výdaje se naopak významně zvýšily, a to o více než pětinu. I tak územní samospráva vykázala přebytek rozpočtu, i když mnohem nižší než o rok dříve.
Územní samospráva ušetřila 16 % svých disponibilních příjmů, o rok dříve to bylo téměř dvakrát tolik. A to je dobře, protože lépe, než loni využila disponibilní prostředky, které měla v daném období k dispozici.
Územní samospráva celkem
Celkové příjmy územní samosprávy se meziročně snížily o 1,6 mld. Kč. Vyššímu poklesu zabránil značný přírůstek neinvestičních dotací, které byly o 8,6 mld. Kč vyšší než před rokem. O 0,2 mld. Kč se meziročně zvedly i kapitálové příjmy, jejich význam pro celkové příjmy je však zanedbatelný. Výrazný propad zaznamenaly nedaňové příjmy, také vlivem dokončení procesu vyrovnání věřitelů Sberbank v loňském roce. Snížily se však i investiční dotace, a to o 1,8 mld. Kč, a to není příjemné zjištění.
I přes pokles investičních dotací však územní samospráva zvýšila své kapitálové výdaje, ty meziročně vzrostly rychleji než výdaje běžné. Jejich meziroční přírůstek v rozsahu 4,5 mld. Kč zvedl jejich objem na 23,9 mld. Kč. Provozní přebytek (rozdíl mezi běžnými příjmy a výdaji) byl o 29,1 mld. Kč vyšší než uskutečněné kapitálové výdaje. Územní samospráva tak plně nevyužila úspor, které dosáhla při financování provozu na bezproblémové financování investic.
V důsledku uvedeného vývoje se podíl kapitálových výdajů na příjmech zvýšil z 9 % na 11 %. Na investice tak samospráva věnovala v tomto období více než jednu desetinu svých příjmů. Podíl investičních dotací na kapitálových výdajů se snížil, a to z 35 % loni na letošních 21 %. Investiční dotace se na celkovém objemu dotací podílely 5 %, což je o dva procentní body méně než loni.
2024 | 2025 | 2025/2024 | |
---|---|---|---|
Daňové příjmy | 103,6 | 100,2 | −3 % |
Nedaňové příjmy | 24,3 | 19,0 | −22 % |
Kapitálové příjmy | 1,9 | 2,1 | 11 % |
Neinvestiční dotace | 87,6 | 96,3 | 10 % |
Investiční dotace | 6,8 | 5,0 | −27 % |
Příjmy | 224,2 | 222,6 | −1 % |
Dotace celkem | 94,4 | 101,2 | 7 % |
Výdaje běžné | 134,3 | 162,5 | 21 % |
Výdaje kapitálové | 19,4 | 23. 9 | 23 % |
Výdaje | 153,7 | 186,4 | 21 % |
Saldo | 70,6 | 36,2 | −49 % |
Pramen: Zpráva o výsledku hospodaření územní samosprávy, Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Krajské samosprávy
Rovněž celkové příjmy krajů se v prvních třech měsících letošního roku snížily meziročně o 1 %. A i jejich výdaje rostly mnohem rychleji než příjmy. Meziročně stouply o 33 %. Saldo jejich rozpočtu zůstalo kladné, ale kleslo na téměř polovinu loňské hodnoty. Kraje letos neutratily 18 % disponibilních příjmů, což je méně než poloviční podíl oproti stejnému období loni.
Vyššímu propadu krajských příjmů zabránil přírůstek neinvestičních dotací o 5,9 mld. Kč. K poklesu došlo nejen u nedaňových příjmů (3,7 mld. Kč), ale i u příjmů daňových (0,7 mld. Kč) a u investičních dotací (o 2,5 mld. Kč).
Běžné výdaje krajů rostly podstatně rychleji než výdaje kapitálové. K meziročnímu přírůstku celkových výdajů o 22 ,2 mld. Kč přispěly ty běžné částkou 21,6 mld. Kč a kapitálové pak 0,6 mld. Kč. Na financování kapitálových výdajů se investiční dotace podílely 21 %, což je podstatně méně než o rok dříve.
Letošní tři měsíce zatím ukazují, že krajské samosprávy jsou schopné zvýšil své kapitálové výdaje i při poklesu investičních dotací. Vzhledem k tomu, že saldo provozního rozpočtu krajů skončilo přebytkem ve výši 23,5 mld. Kč, což je čtyřikrát tolik, kolik dosáhly kapitálové výdaje, mohly investovat i více.
2024 | 2025 | 2025/2024 | |
---|---|---|---|
Daňové příjmy | 25,0 | 24,3 | −3 % |
Nedaňové příjmy | 7,2 | 3,5 | −52 % |
Kapitálové příjmy | 0,1 | 0,0 | −32 % |
Neinvestiční dotace | 73,6 | 79,6 | 8 % |
Investiční dotace | 3,5 | 1,0 | −70 % |
Příjmy celkem | 109,3 | 108,4 | −1 % |
Dotace celkem | 77,1 | 80,6 | 4 % |
Výdaje běžné | 62,2 | 8,.8 | 35 % |
Výdaje kapitálové | 4,5 | 5,1 | 13 % |
Výdaje celkem | 66,7 | 88,9 | 33 % |
Saldo | 42,7 | 19,5 | −54 % |
Pramen: Zpráva o výsledku hospodaření územní samosprávy, Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Hlavní město Praha
Na rozdíl od krajů, příjmy hlavního města se v prvním čtvrtletí zvýšily, i když pomaleji než jejich výdaje. Vzrostly o 1,2 mld. Kč na 34,4 mld. Kč. Jejich celkové výdaje zvedly o 1,4 mld. Kč na 23,2 mld. Kč. Přebytek rozpočtu hlavního města se meziročně snížil jen velmi málo. Praha tak v prvním čtvrtletí neutratila celou třetinu svých disponibilních příjmů.
Na přírůstku příjmů se podílel růst neinvestičních dotací o 1 mld. Kč a nedaňových příjmů o 0,9 mld. Kč. O 0,5 mld. Kč se meziročně snížily daňové příjmy a o 0,2 mld. Kč pak investiční dotace. K růstu celkových výdajů o 1,4 mld. Kč přispěly běžné výdaje částkou 1,2 mld. Kč a zbývající část připadla na výdaje kapitálové. Kapitálové výdaje se tak meziročně zvedly o stejnou částku, o kterou se snížily investiční dotace. I pražské investice se staly méně závislé na pomoci státu.
Praha vydala na investice 8 % příjmů, stejně jako o rok dříve. Investiční dotace se na financování kapitálových výdajů podílely zanedbatelnou částkou, loni jejich podíl dosáhl 7 %. I tak bylo provozní saldo o více než 11 mld. Kč vyšší než uskutečněné kapitálové výdaje. Ani Praha v prvním čtvrtletí nevyužila všechny možnost, jak zvýšit objem investic.
2024 | 2025 | 2025/2024 | |
---|---|---|---|
Daňové příjmy | 21,0 | 20,5 | −2 % |
Nedaňové příjmy | 1,9 | 2,8 | 51 % |
Kapitálové příjmy | 0,1 | 0,1 | −14 % |
Neinvestiční dotace | 10,0 | 11,0 | 10 % |
Investiční dotace | 0,2 | 0,0 | −95 % |
Příjmy celkem | 33,2 | 34,4 | 4 % |
Dotace celkem | 10,2 | 11,0 | 8 % |
Výdaje běžné | 19,2 | 20,4 | 6 % |
Výdaje kapitálové | 2,6 | 2,8 | 7 % |
Výdaje celkem | 21,8 | 23,2 | 6 % |
Saldo | 11,4 | 11,2 | −2 % |
Pramen: Zpráva o výsledku hospodaření územní samosprávy, Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Hospodaření obcí (bez Prahy)
Příjmy obcí bez Prahy dosáhly koncem prvního čtvrtletí výše 82,1 mld. Kč a výdaje částky 77,1 mld. Kč. Zatímco se jejich příjmy, stejně jako krajům, o 1 % meziročně snížily, jejich výdaje naopak o 24 % vzrostly. Výsledkem je kladné saldo rozpočtu na zhruba třetinové úrovni loňské skutečnosti. I ostatní obce využily disponibilní prostředky v rozpočtu efektivněji než o rok dříve.
V absolutní vyjádření se celkové příjmy ostatních obcí meziročně snížily o 1,1 mld. Kč. Přispěl k tomu pokles nedaňových příjmů o 2,5 mld. Kč a daňových příjmů o 2,2 mld. Kč. Vyššímu propadu příjmů zabránil značný růst neinvestičních dotací (o 2,1 mld. Kč) a investičních dotací (o 1,3 mld. Kč). Celkový objem dotací ostatním obcím se meziročně zvedl rychleji než v případě krajů a hlavního města.
Ostatní obce se letos tak staly více závislými na dotacích než ve stejném období loňského roku. Jejich podíl na celkových příjmech se zvýšil z 11 % až na 15 %. Naopak, podíl daňových příjmů, o kterých obce samy rozhodují, a rozhodují o tom, jak je využijí, klesl z 69 % na 67 %.
K růstu celkových výdajů o 9,5 mld. Kč přispěly zejména běžné výdaje částkou, a to 5,8 mld. Kč, zbývající část (3,7 mld. Kč) připadla na výdaje kapitálové. Investiční dotace pomohly obcí financovat kapitálové výdaje z jedné čtvrtiny, tedy více než o rok dříve. Provozní saldo (15,1 mld. Kč) bylo 0,9 mld. Kč nižší než objem uskutečněných kapitálových výdajů. Ostatní obce tak lépe než kraje a Praha využily v tomto období dostupné prostředky na financování investic.
2024 | 2025 | 2025/2024 | |
---|---|---|---|
Daňové příjmy | 57,6 | 55,4 | −4 % |
Nedaňové příjmy | 15,0 | 12,5 | −17 % |
Kapitálové příjmy | 1,7 | 2,0 | 13 % |
Neinvestiční dotace | 6,2 | 8,3 | 33 % |
Investiční dotace | 2,7 | 4,0 | 46 % |
Příjmy celkem | 83,3 | 82,1 | −1 % |
Dotace celkem | 9,0 | 12,3 | 37 % |
Výdaje běžné | 55,3 | 61,1 | 10 % |
Výdaje kapitálové | 12,3 | 16,0 | 30 % |
Výdaje celkem | 67,6 | 77,1 | 14 % |
Saldo | 15,6 | 5,0 | −68 % |
Pramen: Zpráva o výsledku hospodaření územní samosprávy, Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Shrnutí
V prvním čtvrtletí se příjmy územní samosprávy meziročně snížily, i když jen o 1 %. V posledních 11 letech je to po druhý meziroční pokles příjmů. Letos zatím je pokles nedaňových příjmů (dopady vyrovnání věřitelů Sberbank), ale i investičních dotací. Ty se meziročně snížily o 27 %, zatímco neinvestiční dotace stouply o 27 %. Potěšitelné je, že i v těchto podmínkách dokázaly kraje, Praha a ostatní obce své kapitálové výdaje zvýšit. Zajímavou skutečností je, že navzdory meziročním poklesu příjmů a snížení investičních dotací dokázaly nejen zvednout investice, ale ještě ušetřit a vykázat přebytek rozpočtu.