Seriál Svazkové školy
Tento článek si rozhodně neklade za cíl být fundovanou analýzou, týkající se
tolik diskutované reformy regionálního školství. Pouze se snaží sdělit pohled na
ekonomickou problematiku venkovských škol z pozice jejího vedení, kterému se
jako optimální jeví zřízení svazkové školy. Ale…
V jednom z minulých
článků jsme vzdychali nad
úskalími, která stojí v cestě zřízení svazkové školy. Naše úsilí směrem
k Ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy přineslo výsledky a ledy se
hnuly.
Předkládáme již třetí článek zabývající se tématem
svazkové školy. Tentokrát bychom rádi stručně popsali, jak reálně vzniká první
svazková škola ve středočeském kraji. Pokud vše dopadne jak má, bude se jednat
o třetí svazkovou školu v ČR.
Pod názvem
Školy zřizované svazky obcí připravilo Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy praktického průvodce určeného pro zřizovatele a ředitele
škol, pro pedagogy i rodiče žáků.
Odpovědnost za zajištění podmínek pro vzdělávání a školské služby
v oblasti regionálního školství jsou prostřednictvím právní úpravy
v České republice rozděleny mezi stát (reprezentovaný zejména Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy), a kraje a obce jako územní samosprávné celky.
Založení a vznik školské právnické osoby (ŠPO) může obcím pomoci
k řešení lokálních otázek v oblasti školství. Svazkové školy, tedy
školské právnické osoby založené svazkem obcí, prokázaly své opodstatnění.
Základem je dohoda obcí a jejich přesvědčení, že jde o prospěšný krok,
který povede k zlepšení ekonomické a vzdělávací úrovně škol na jejich
území včetně řešení materiálních i personálních otázek.