Vodohospodářská politika – plnění cílů a koncepce pro období 2011–2015
Zpravodaj Ministerstva zemědělství 0.
Ministerstvo zemědělství se od roku 2000 věnuje zpracování koncepčních záměrů a strategií pro vodní hospodářství ČR s cílem zabezpečit zlepšování a udržitelnost vodních zdrojů a jejich racionální využívání, které podmiňují jak celou ekonomiku, tak kvalitu života obyvatel.
Obsah koncepcí ovšem neztratil tradiční a historicky podmíněný standard péče o vodní zdroje v ČR, které jsou závislé prakticky výhradně na atmosférických srážkách a tudíž snadno zranitelné klimatickými podmínkami, zejména extrémy (suchem, povodněmi).
Plnění cílů za období 2004–2010
Zvýšení počtu obyvatel připojených na veřejný vodovod na úroveň 91 % do konce roku 2010
Bylo splněno překročením více než 92 % obyvatelstva připojených na veřejné vodovody již v r. 2009.
Výstavba chybějící infrastruktury (čistíren odpadních vod a kanalizačních systémů) a zlepšení technologií čištění
V roce 2000 při vyjednávání o přijetí ČR do EU se zdálo období 10 let dostatečné k realizaci evropských směrnic. Skutečná výstavba se však protáhla stejně jako uvolňování finančních prostředků. Povinná výstavba se rozběhla, některé stavby však budou dokončeny s mírným skluzem. Ve více než 500 aglomeracích se daří infrastrukturu realizovat. Obtížný úkol je plněn a svědčí o tom nárůst počtu obyvatel (81,5 %) připojených na kanalizaci s přiměřeným čištěním a zvýšení počtu ČOV o 1271 v mezidobí 2000–2009. Zejména došlo k zlepšení jakosti našich vodních toků (viz uvedené mapky).
Výstavba kanalizačních systémů a čištění odpadních vod v malých sídlech pod 2000 EO
Tam, kde není kanalizace zakončena ČOV, přetrvává ještě řada výjimek, které je třeba řešit. Podpora malým obcím šla z programů MZem, zatímco podpory z OP MŽP byly striktně soustředěny na aglomerace nad 2000 EO. V dalším období je třeba podpory orientovat zejména na malé aglomerace venkova. Podíl znečištění z těchto aglomerací na zátěži vodních zdrojů však nepřekračuje několik málo procent a navíc je řešení třeba velmi pečlivě ekonomicky posoudit.
Zkvalitnění technologie úpravy vody a zlepšování jakosti povrchové vody určené pro odběr pitné vody
Tento cíl je úspěšně plněn, o čemž svědčí údaje v informačním systému PIVO ("pitná voda") provozovaném Státním zdravotním ústavem.
Motivace a podpora integrace municipálních vlastníků vodohospodářské infrastruktury
Integrace se nedaří a je třeba se problémem zabývat v dalším období, projevují se spíše odstředivé tendence.
Zefektivnění činnosti státní správy a zkvalitňování právních předpisů
Novelizace legislativy proběhla, ale praxe žádá další změny, které se stanou předmětem koncepce 2011–2015.
Vytvoření Koncepce rozvoje vodovodů a kanalizací ČR
Záměr byl splněn a Plán hlavních povodí i Plány oblastí povodí svojí integritou přesahují nároky Rámcové směrnice vodní politiky (2000/60/ES
Vytváření a podpora finančních zdrojů pro rozvoj a obnovu vodohospodářské infrastruktury vodovodů, kanalizací a čistíren odpadních vod
Zatímco finanční zdroje na investiční výstavbu se dařilo zajistit jak na národní úrovni, tak s využitím fondů ES, finanční zdroje na obnovu představují i nadále problém.
Zřízení institutu pro uplatnění regulace a kontroly s cílem zabezpečit veřejný zájem v oblasti vodohospodářských služeb oboru vodovodů a kanalizací
Institut pro regulace nebyl založen, nicméně určité posílení stávajících regulačních mechanismů se začalo odvíjet od průběžného publikování cen za vodohospodářské služby v provázání s údaji o majetkoprávní evidenci.
Zdokonalení systémů zabezpečení vodohospodářských služeb obyvatelstvem za mimořádných okolností (následkem přírodních katastrof nebo krizových situací)
Tento záměr je zajištěn aktivitou a povinnostmi provozovatelů, jak svědčí řešení pro sérii povodňových situací, které zasáhly vodní zdroje a vodohospodářskou infrastrukturu v různých regionech.
Koncepční záměry pro období 2011–2015
Pokračování v dotační podpoře investic pro výstavbu infrastruktury kanalizací a čistíren odpadních vod
- dokončení kolaudací staveb ke splnění požadavků směrnice 91/271/EHS (tedy odkanalizování obcí nad 2000 EO s příslušným čištěním odpadních splaškových vod) s využitím stávajícího dotačního programu
- orientace na aglomerace s počtem ekvivalentních obyvatel pod 2000 – a to nejen v Programu rozvoje venkova, ale i v pokračování Programu na podporu výstavby infrastruktury vodovodů a kanalizací III.
- zpracování dokumentace k pokračování investičního Programu na podporu výstavby infrastruktury vodovodů a kanalizací ministerstva zemědělství se zajištěním dostatečných finančních zdrojů
- podpora výstavby veřejných vodovodů v místech, kde jsou dosud obyvatelé odkázáni na privátní zdroje vody anebo nedostatečné vodní zdroje.
Zabezpečení dostatečných a udržitelných vodních zdrojů pro vodárenství pro případ následků změny klimatu
- zpracování očekávaného výhledu potřeb vodárenských vodních zdrojů v perspektivě r. 2030 a podpořit připojení obyvatel na dostatečné a udržitelné vodní zdroje
- promítnout nároky na potřeby vodních zdrojů pro vodárenství do II. etapy Plánů v oblastech povodí
- v návaznosti na možnosti pokrytí vodárenských odběrů z vodních zdrojů ČR upravovat a racionalizovat PRVKUKy
- prověřit možnosti úspor spotřeby vody omezením úniků ve vodovodních sítích v relaci k dostupným vodním zdrojům a k racionálním nákladům
- podpořit hájení lokalit vhodných k akumulaci vod pro vodárenství výstavbou nádrží v případě nedostatečnosti vodních zdrojů následkem hydrologického sucha
Zajištění dostatku finančních zdrojů pro vodní hospodářství ČR (zabezpečení zdrojů před následky hydrologických extrémů)
- přehodnocení úrovně plateb a poplatků za odběry povrchových a podzemních vod
- přehodnocení stávajícího rozdělení získávaných výnosů z poplatků za odběry podzemních vod pro příjemce
- ověřit možnosti zavedení nových zpoplatnění za užívání vodních zdrojů a nakládání s vodami včetně uplatnění plateb za činnosti v krajině, které souvisejí s vodním režimem (zejména zvýšení plateb za odnětí půdy)
Problematika financování a zajištění udržitelnosti infrastruktury vodovodů, kanalizací a čistíren odpadních vod náležitou obnovou a údržbou existujícího majetku
- prověření návratnosti v ekonomice vodohospodářských služeb dle Rámcové směrnice vodní politiky (2000/60/ES)
- rozpracování modelů přijatelného financování obnovy infrastruktury z plateb uživatelů
- uplatnění základních premis návratnosti vodohospodářských služeb: "Uživatel platí" a "Znečišťovatel platí"
- příprava metodického pokynu pro tzv. "diferenciované stočné" pro plné využití principu "Znečišťovatel platí"
- vytvořit rámcové normativy nákladů a výnosů pro různé skupiny majetku a různé organizační struktury poskytovatelů
Zkvalitnění stávající legislativy a metodik významných pro obor vodovodů a kanalizací
- racionální podmínky pro uplatňování tzv. kombinovaného hodnocení jakosti vod
- novela zákona o vodovodech a kanalizacích ke zlepšení jeho praktické a jednoznačné využitelnosti
- zvýšit zájem provozovatelů a vlastníků infrastruktury na doplňování databáze centrální majetkové a provozní evidence
- zavést zvýšené nároky na kvalifikaci provozovatelů vodovodů a kanalizací vč. průběžného vzdělávání
- omezit administrativní náročnost provozování informačního systému vodovodů a kanalizací na bázi elektronické podoby
Posilování komunikace hlavních subjektů v oboru vodovodů a kanalizací: vlastník – provozovatel – uživatel
- aktivněji reagovat v plánech rozvoje a provozování infrastruktury na sdružování subjektů vlastnických i provozovatelských na základě ekonomických nástrojů bez podstatných nárůstů ceny za služby pro obyvatele
- omezovat další rozpad (rozmělnění) vlastníků a provozovatelů vhodnými stimuly v dotačních titulech a v podmínkách na správu či provozování majetku
- účinněji zapojit státní správu vodního hospodářství do posilování uvedené komunikace
- využívat komunikaci hlavních subjektů k úpravě cen za služby na základě lokálních podmínek a sociálních možností
- podporovat v politice resortu zemědělství využití kalů z čistíren odpadních vod
- využívat poznatky z výkonu vrchního dozoru v oboru vodovodů a kanalizací kontrolou vlastníků a provozovatelů (eliminovat nejčastější přestupky)
Uvedené hlavní zásady budou v textu připravované Koncepce vodohospodářské politiky ministerstva zemědělství na období 2011–2015 podrobněji rozpracovány, doplněny časovým harmonogramem a podrobeny diskusi s dotčenými subjekty se záměrem cíle postupně prosadit v období do roku 2015.
Vývoj jakosti vody (v ukazatelích zatížení organickými látkami a kyslíkovém režimu) ve vodních tocích ČR
1990–1991

2000–2001

2008–2009

Zpracoval Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka z podkladů ČHMÚ.
Uvedený článek byl publikován v časopise SOVAK č. 1/2011 a je přetištěn s laskavým svolením autora i redakce. Text byl redakčně krácen.
- Seriál Zpravodaj Ministerstva zemědělství
-
- Úspory jsou na prvním místě, 10. 3. 2011
- Program rozvoje venkova – proces administrace žádosti o dotaci a o proplacení, 11. 3. 2011
- Vodohospodářská politika – plnění cílů a koncepce pro období 2011–2015, 16. 3. 2011 (právě čtete)