Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2012

Zprávy Ministerstva financí 1/2012 3.

30. 1. 2012 MF ČR Zprávy Ministerstva financí

čj.: 12/109 853/2011 – 121 – ref. Ing. J. Pavlíková

Ministerstvo financí ČR

I. Dotace pro obce a hl. m. Prahu ve státním rozpočtu na rok 2012 a podmínky pro vyúčtování vybraných dotací

V souvislosti s předpokládanými změnami státního rozpočtu počátkem příštího roku, které budou reagovat na skutečný ekonomický vývoj, mohou být upraveny i objemy dotací. O případných změnách, které budou realizovány ve vztahu k územním rozpočtům, budou obce prostřednictvím kraje aktuálně informovány.

V následujícím textu jsou uváděny objemy dotací schválené zákonem o státním rozpočtu ČR na rok 2012 dne 14. prosince 2011.

Obce a hl. m. Praha obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):

  1. Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2012) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2012).
  2. Ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa.
  3. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.

Ad A) Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2012) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2012)

Ve srovnání s rokem 2011 nedochází v podobě finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a k rozpočtu hl. m. Prahy k žádným změnám. Zahrnují příspěvek na školství, dotace na vybraná zdravotnická zařízení, příspěvek na výkon státní správy a dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím. Vzhledem k problematické situaci ve státním rozpočtu nebyly dotace a příspěvky v nich zahrnuté pro rok 2012 valorizovány. U příspěvku na výkon státní správy pro obce a hl. m. Prahu bylo provedeno ještě snížení zejména v souvislosti s novelizací zákonů v sociální oblasti (podrobněji vysvětleno v další části metodiky).

Celkový objem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finančního vztahu k rozpočtu hl. m. Prahy činí 9 978 787 tis. Kč, z toho obcím v jednotlivých krajích je určeno 9 010 404 tis. Kč (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2012) a hl. m. Praze 968 383 tis. Kč (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2012).

Finanční vztahy obsahují následující účelové dotace na běžné výdaje a příspěvky:

Příspěvek na školství
Příspěvek na školství celkem 1 504 727 tis. Kč
z toho: pro obce v jednotlivých krajích 1 359 215 tis. Kč
pro hl. m. Prahu 145 512 tis. Kč

Příspěvek na školství je určen na částečnou úhradu provozních výdajů základních, mateřských, speciálních základních a mateřských škol, víceletých gymnázií (pokud v nich žáci plní povinnou školní docházku), mateřských a základních škol při zdravotnických zařízeních zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou a dále pro přípravné stupně speciálních škol zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou.

Propočtový ukazatel na dítě/žáka, který byl použit pro alokaci příspěvku na školství, činí 1401 Kč (oproti roku 2011 nebyl valorizován). Kritériem je počet žáků, který vychází z údajů převzatých z výkazů MŠMT za školní rok 2010/2011 (v době zpracování návrhu rozpočtu na rok 2012 nebyly aktuálnější údaje k dispozici). Při sestavování rozpočtu bude obec vycházet z objemu dotace rozepsané krajem na základě aktualizovaných údajů o počtech žáků (zahajovací výkazy za školní rok 2011/2012); propočtový ukazatel může být proto odlišný od propočtového ukazatele, který byl použit při zpracování návrhu rozpočtu na rok 2012 Ministerstvem financí.

V případě, že školu nebo školské zařízení zřizuje dobrovolný svazek obcí, má rovněž nárok na poskytnutí dotace v této výši. Příspěvek bude uvolněn formou mimořádné účelové dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa na základě žádosti dobrovolného svazku obcí.

Za školní rok 2010/2011 byly použity výkazy S 1-01, S 3-01, S 4-01, Z 4c-01, S 8-01, S 9-01.

Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.

Dotace na vybraná zdravotnická zařízení 33 504 tis. Kč

Dotace je určena pro zvláštní dětská zařízení (kojenecké ústavy, dětské domovy), zřizovaná ve smyslu vyhlášky č. 242/1991 Sb., která nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotních pojišťoven a u nichž zřizovatelskou funkci vykonává obec. Dotace na jedno místo činí 93 068 Kč a pro rok 2012 nebyla valorizována. Kapacita těchto zařízení činí 360 míst.

Dotace je zúčtovatelná a podléhá finančnímu vypořádání.

Vyúčtování bude provedeno na základě údaje z Ročního výkazu o činnosti ZZ, druh ZZ (obor): kojenecké ústavy a dětské domovy A (MZ) 1 – 01 za rok 2012 (výkaz bude přílohou finančního vypořádání), který vyjadřuje skutečnou kapacitu zařízení (ř. 32). Skutečnou kapacitou zařízení v počtu ošetřovacích dnů se rozumí součet denních stavů provozuschopných míst, tj. počet míst × 365 (366) – počet dnů vyřazení míst z provozu. Provozuschopným místem rozumíme každé místo, na které lze přijmout kojence či dítě do ošetřování. Obce provedou vyúčtování dotací za jednotlivá zařízení.

Příspěvek na výkon státní správy
Příspěvek na výkon státní správy celkem 8 208 939 tis. Kč
z toho: pro obce v jednotlivých krajích 7 386 068 tis. Kč
pro hl. m. Prahu 822 871 tis. Kč

Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy dle § 62 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. V roce 2012 je příspěvek na výkon státní správy obcím stejně jako v předchozích letech rozdělován podle metodiky zpracované Ministerstvem vnitra.

Konstrukce příspěvku se proti roku 2011 nemění. Znamená to, že u jednotlivých obcí (vyjma obcí s rozšířenou působností) se příspěvek vypočte jako jedna částka. Z důvodu snížení příspěvku v roce 2011 o 17,6 % došlo k modifikaci všech koeficientů B. Do výše koeficientu B u obcí s pověřeným obecním úřadem se promítlo také snížení příspěvku o 92 013 tis. Kč v návaznosti na nabytí účinnosti novely zákona č. 254/2001 Sb. (vodní zákon) a s ním souvisejícímu převodu kompetencí na obce s rozšířenou působností. Úprava byla provedena Ministerstvem vnitra se souhlasem Ministerstva zemědělství s cílem zohlednit reálný výkon kompetencí u obcí s pověřeným obecním úřadem.

Princip propočtu u obcí s rozšířenou působností v roce 2012 se v porovnání s rokem 2011 nemění. Tzn., použije se „kumulovaná“ konstrukce příspěvku představující součet částek vypočtených pro každou ze správních působností. Z důvodu snížení příspěvku v roce 2011 o 17,6 % došlo k modifikaci všech koeficientů B. Do výše koeficientu B u působnosti obce s rozšířenou působností se navíc promítlo několik skutečností:

  1. Došlo k zahrnutí položky v kapitole VPS s názvem „Částečná kompenzace snížení příspěvku na výkon státní správy v roce 2011 pro obce s rozšířenou působností s ekonomickým dopadem z tohoto snížení“ ve výši 220 588 tis. Kč do objemu příspěvku na výkon státní správy. Částka je tak nově rozdělena mezi všechny obce s rozšířenou působností. Původní rozdělení částky vycházelo z porovnání snížení příspěvku v roce 2011 a očekávaného nárůstu daňových příjmů a netýkalo se všech obcí s rozšířenou působností. V roce 2011 Ústavní soud zrušil ustanovení zákona o dani z příjmů, která ukládají mimořádnou daň na příspěvek na stavební spoření za rok 2010. Za těchto okolností již nemá stávající způsob rozdělení finančních prostředků opodstatnění.
  2. Příspěvek byl navýšen o 92 013 tis. Kč v návaznosti na nabytí účinnosti novely zákona č. 254/2001 Sb. (vodní zákon) a s ním souvisejícímu převodu kompetencí z obcí s pověřeným obecním úřadem na obce s rozšířenou působností. Úprava byla provedena Ministerstvem vnitra se souhlasem Ministerstva zemědělství s cílem zohlednit reálný výkon kompetencí u obou typů obcí.
  3. Příspěvek byl snížen o 415 000 tis. Kč v návaznosti na novelizaci zákonů v sociální oblasti tzv. Sociální reformu I. , která znamená delimitaci zaměstnanců z obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na Úřad práce ČR.

Postavení hl. m. Prahy při výkonu státní správy je specifické, neboť hl. m. Praha vykonává jak státní správu, která podle zákona přísluší obcím, tak i státní správu, jejíž výkon zajišťují kraje. Na úhradu výkonu státní správy je hl. m. Praze poskytován příspěvek dle § 31 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.

Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je stanoven jako součet příspěvku vypočteného použitím pevné sazby na 100 obyvatel hl. m. Prahy (působnost obce) a příspěvku odvozeného od počtu funkčních míst převedených v průběhu reformy veřejné správy a dále od rozsahu dalších delegovaných agend státní správy (působnost kraje).

Pro rok 2012 objem příspěvku na výkon státní správy pro hl. m. Prahu zohledňuje meziroční nárůst počtu obyvatel dle bilance obyvatel ČR k 1. 1. 2011 a krácení příspěvku ve výši 17,6 % v roce 2011. U působnosti kraje se příspěvek navíc snižuje o 6,3 mil. Kč z důvodu novelizace zákonů v sociální oblasti.

Příspěvek na výkon státní správy je stanoven v tis. Kč (součást přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu). Krajské úřady jednotlivé příspěvky rozepisují na obce s přesností na celé stokoruny podle matematických zásad. Případné rozdíly promítne krajský úřad zaokrouhlením příspěvku u velkých měst (příjemců největších hodnot dotací).

Z důvodu změn správních obvodů obcí (zejména u stavebních úřadů) může při rozpisu příspěvku na výkon státní správy pro jednotlivé obce dojít k situaci, kdy potřeba finančních prostředků bude vyšší než je celková výše příspěvku v příloze č. 6 k zákonu o státním rozpočtu. Pokud toto zvýšení v součtu za rok přesáhne 1000 Kč, obec zašle Ministerstvu financí prostřednictvím krajského úřadu žádost o navýšení příspěvku na výkon státní správy podpořenou kladným vyjádřením Ministerstva vnitra. Po posouzení žádosti poskytne Ministerstvo financí dotčeným obcím z kapitoly VPS účelovou dotaci na financování výkonu státní správy. Rozdíly nižší než 1000 Kč promítne krajský úřad do výše příspěvku u velkých měst (příjemců největších hodnot dotací).

Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.

Dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím 231 617 tis. Kč

V souvislosti se zánikem okresních úřadů přešly do samostatné působnosti obcí zřizovatelské funkce k vybraným organizacím. Pro rok 2012 se jedná o organizace působící v odvětví kultury (knihovny, divadla apod.). Dotace je určena na úhradu provozních výdajů těchto organizací a pro rok 2012 nebyla valorizována.

Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.

Ad B) Ostatní dotace poskytované z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu

Mimo finanční vztahy jsou v kapitole Všeobecná pokladní správa rozpočtovány další dotační tituly pro obce a hl. m. Prahu v celkovém objemu 1 458 057 tis. Kč. Jedná se zejména o prostředky zahrnuté v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“ v objemu 784 447 tis. Kč a prostředky zahrnuté v ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“ v objemu 267 500 tis. Kč.

Významnou položkou v rámci ostatních dotací z kapitoly Všeobecná pokladní správa v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“, která je určena pro obce a hl. m. Prahu, je stejně jako v roce 2011 položka „Dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí“. Dotace je poskytována na základě § 58 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Dotace je určena pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu, pro rok 2012 nebyla valorizována a je rozpočtována v celkové výši 739 447 tis. Kč. Dotace bude příjemcům uvolňována Ministerstvem financí ve čtvrtletních částkách na základě údajů a propočtů Ministerstva práce a sociálních věcí.

Od roku 2012 se ruší v ukazateli „Další prostředky pro územní samosprávné celky“ položka „Navýšení příspěvku na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu“. Tato dotace, která byla určena na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, zejména na činnosti související se správou příspěvku na péči (posuzování žádostí, vyplácení příspěvku a kontrola jeho využití), již není v souvislosti s připravovanou sociální reformou od roku 2012 rozpočtována.

V ukazateli „Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem“ je pro obce určena částka 267 500 tis. Kč. Pro oblast regionálního školství v působnosti obcí je vyčleněn v programu 29821 – Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství objem 125 000 tis. Kč. Prostředky budou použity na řešení havarijních situací a neodkladných opatření obcí k zabezpečení provozu škol a předškolních zařízení, u nichž budou splněny podmínky stanovené příslušnou vyhláškou upravující systém financování programů reprodukce majetku a pravidla pro poskytování dotací z programu. Zbývajících 142 500 tis. Kč je určeno obcím v programu 29822 – Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a vlády ČR, a to na rozestavěné stavby registrované v letech 2009 až 2011 a jednu nově zahajovanou.

Ad C) Dotace poskytované z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace pro obce a hl. m. Prahu z ostatních kapitol státního rozpočtu byly schváleny v celkovém objemu 16 860 823 tis. Kč. Kapitolou s největším objemem dotací určených pro obce a hl. m. Prahu je kapitola Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zde jsou rozpočtovány neinvestiční dotace v předpokládané výši 9 539 739 tis. Kč. Jedná se zejména o dotace na přímé náklady na vzdělávání poskytované hl. m. Praze.

V souvislosti s připravovanou reformou v sociální oblasti od roku 2012 obce již nebudou zprostředkovávat výplatu nepojistných sociálních dávek (dávky v hmotné nouzi a pro zdravotně postižené) a příspěvku na péči v sociálních službách. Jejich výplata se sjednotila pod kompetenci státu do Úřadu práce ČR a prostředky již nejsou v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí rozpočtovány pro obce a hl. m. Prahu.

Investiční dotace obcím a hl. m. Praze z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány ve výši 5 007 618 tis. Kč, z toho významnější částky jsou rozpočtovány v kapitolách Ministerstva zemědělství a Ministerstva pro místní rozvoj.

II. Daňové příjmy obcí v roce 2012 a jejich alokace do území

Ref.: Ing. Lucie Maříková

Tabulka predikce výnosů daňových příjmů veřejných rozpočtů a podíl rozpočtů obcí na těchto daních zde není vzhledem k očekávaným změnám vývoje ekonomiky v roce 2012 uváděna.

Ve schváleném státním rozpočtu na rok 2012 je predikován objem daňových příjmů, který vychází z ekonomického vývoje (růst ekonomiky 2,5 %) předpokládaného v době sestavení návrhu rozpočtu. Je velmi pravděpodobné, že tento předpoklad nebude naplněn. Vzhledem k tomu, že je velmi obtížné odhadnout vývoj ekonomiky v příštím roce, očekává se, že bude zpracováno zpřesnění daňové predikce na rok 2012 podle skutečného ekonomického vývoje počátkem příštího roku. Obce budou prostřednictvím krajů o zpřesněné predikci daňových příjmů na rok 2012 aktuálně informovány.

V následujícím textu jsou dále uvedeny informace, které jsou nadále platné.

Podíl jednotlivých obcí na příslušné části celostátního hrubého výnosu daní je stanoven vyhláškou Ministerstva financí č. 259/2011 Sb. ze dne 24. srpna 2011. Základem pro stanovení procentního podílu každé obce na sdílených daních je počet obyvatel obce k 1. lednu 2011 dle bilance počtu obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem, výměra katastrálních území obcí k 1. lednu 2011 podle údajů Českého úřadu zeměměřického a katastrálního a počty zaměstnanců k 1. prosinci 2010.

Ministerstvo financí zasílá finančním úřadům informaci o stavu inkasa vybraných daní dvakrát měsíčně, zpravidla dle stavu k 1. a 15. dni měsíce. Pokud v době od posledně provedených převodů došlo k nárůstu inkasa, vypočtou se (dle pravidel daných zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní) z přírůstků inkasa nároky jednotlivých obcí. Finanční úřady tyto údaje zpracují a předají ČNB převodní příkazy, na jejichž základě jsou jednotlivým obcím následně (cca 5. a 20. dne každého měsíce) zasílány podíly na celostátním inkasu vybraných daní (pokud přesáhnou částku 500 Kč).

V průběhu procedury převodů daňových příjmů vzniká určité zpoždění mezi stavem inkasa daní a dnem převodu podílů z něj vyplývajících. V důsledku tohoto zpoždění jsou podíly na přírůstcích inkasa daní v závěru rozpočtového roku převedeny na účty obcí až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že tvorba rozpočtu spadá výlučně do oblasti samostatné působnosti územních samosprávných celků, je třeba, aby obce při sestavování rozpočtů braly v úvahu mimo jiné právě existenci zpoždění při převodech daňových příjmů.

Pro bližší informaci a v zájmu správného zaúčtování na příslušné položky rozpočtové skladby uvádíme čísla převodových účtů státního rozpočtu, z nichž jsou obcím převáděny jejich podíly, a jejich zaúčtování na příslušnou položku rozpočtové skladby:

Daňový příjem Převodový účet státního rozpočtu u ČNB Položka rozpočtové skladby
Daň z přidané hodnoty 1679 1211
Daň z příjmu právnických osob 641 1121
Daň z příjmu fyzických osob vybíraná zvl. sazbou 1660 1113
z podnikání – sdílená část 1652 1112
z podnikání –30 % motivace obcí 1628 1112
ze závislé činnosti – sdílená část 2612 1111
ze závislé činnosti – 1,5 % motivace 4634 1111
Daň z nemovitosti 633 1511

III. Způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí, krajů a hl. m. Prahy v roce 2012

Ref.: Ing. Rudolf Kotrba

Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů v roce 2012 je stanoven v příloze usnesení vlády České republiky č. 1084 ze dne 6. 11. 2002.

Způsob zaúčtování neinvestičních přijatých dotací ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtu hl. m. Prahy v roce 2012:

  • Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2012) – příjmová položka 4112,
  • Účelové dotace z kapitoly VPS státního rozpočtu – příjmová položka 4111,
  • Účelové dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu – příjmová položka 4116,
  • Účelové dotace ze státních fondů – příjmová položka 4113.
Seriál Zprávy Ministerstva financí 1/2012
  1. Finanční toky ve školství v roce 2012 (metodika zatřídění podle rozpočtové skladby), 30. 1. 2012
  2. Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10 odst. 4 písm. b) zákona č. 420/2004 Sb., 30. 1. 2012
  3. Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2012, 30. 1. 2012 (právě čtete)
  4. Metodika financování krajů pro rok 2012, 30. 1. 2012
  5. Metodika pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2012, 30. 1. 2012
  6. Shrnutí účetních dopadů realizace sociální reformy I. pro obce, 30. 1. 2012
  7. Upozornění na nový Cenový věstník, 30. 1. 2012