Metodika pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2012

Zprávy Ministerstva financí 1/2012 5.

30. 1. 2012 MF ČR Zprávy Ministerstva financí

čj.: 12/109 853/2011 – 121 – ref. Bc. D. Léblová

Metodika pro poskytování dotací ze státního rozpočtu obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2012

Ministerstvo financí ČR
  1. Dotace se poskytuje obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze na základě § 7 odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů, a § 58 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí stanovuje, že „náklady vzniklé v souvislosti s výkonem sociálně-právní ochrany, není-li stanoveno jinak, hradí stát…“.
  2. Jedná se o dotaci účelovou neinvestiční, která je určena ke krytí výdajů vzniklých v souvislosti s výkonem činností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. Výdaje hrazené z této dotace musí přímo souviset s povinnostmi plynoucími ze zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, jejich výčet je uveden v příloze. Především se jedná o níže uvedené výdaje:
    1. Mzdy pracovníků (nově přijatých i stávajících) vykonávajících agendu sociálně-právní ochrany dětí. Ke mzdovým nákladům z hlediska úhrady uvádíme, že výdaj musí být v roce vzniku zaevidován a vypořádán. Prostředky na platy zaměstnanců za měsíc prosinec se v předpokládané výši jejich výplaty převádějí na depozitní účet (účet cizích prostředků – jedná se o platy zaměstnanců za měsíc prosinec), jsou sledovány jako výdaj daného roku a v lednu roku následujícího se provádí jejich výplata.
    2. Pojistné na veřejné zdravotní pojištění pracovníků vykonávajících SPOD
    3. Pojistné na sociální zabezpečení pracovníků vykonávajících SPOD
    4. Výdaje na stravování pracovníků vykonávajících SPOD, kteří byli vysláni na pracovní cestu a vznikl jim nárok na stravné podle § 176 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce
    5. Jízdní výdaje vzniklé v souvislosti s plněním výkonu SPOD
    6. Služby telekomunikací
    7. Výdaje na spotřebu energií
    8. Poštovné
    9. Nájemné
    10. Výdaje na nákup odborné literatury
    11. Výdaje na pořízení mobilních telefonů a fotoaparátů
    12. Výdaje na kancelářské potřeby
    13. Výdaje na vzdělávání a supervizi zaměstnanců SPOD
    14. Náklady na tlumočnické a překladatelské služby spojené se zajišťováním SPOD v případech se zahraničním prvkem
    15. Náklady na vypracování znaleckého posudku vypracovaného znalcem, kterého orgán sociálně-právní ochrany dětí k tomuto účelu ustanovil podle § 56 správního řádu, jestliže potřebné odborné posouzení nelze opatřit od jiného správního orgánu, např. od nadřízeného krajského úřadu.
    16. Náklady na právní zastoupení obecního úřadu obce s rozšířenou působností advokátem při výkonu opatrovnictví dítěte, jedná-li se o zvláště složité případy vyžadující specifickou právní specializaci, která přesahuje rámec běžných odborných znalostí pracovníků sociálně-právní ochrany dětí. Takovými případy může být např. soudní řízení o dědictví, jehož předmětem je jmění velkého rozsahu nebo zvláštní povahy (podnik, cenné papíry, práva duševního vlastnictví), soudní řízení o schválení právního úkonu za nezletilého, kterým se disponuje s majetkem dítěte, soudní řízení o náhradě škody způsobené dítěti nebo dovolací řízení u Nejvyššího soudu, ve kterém musí být odvolatel přímo ze zákona zastoupen advokátem nebo notářem anebo za něj musí jednat osoba s právnickým vzděláním (§ 241 občanského soudního řádu).
    17. Náklady spojené s poskytováním nebo zprostředkováním odborných poradenských a mediačních služeb pro rodiče a děti a pro jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte, které orgán sociálně-právní ochrany dětí zajišťuje zaměstnanci SPOD nebo prostřednictvím zařízení sociálně-právní ochrany dětí, osob pověřených k výkonu sociálně-právní ochrany dětí nebo poskytovatelů sociálních služeb (§ 11 odst. 1, § 12 odst. 1 zákona č 359/1999 Sb.).
    18. Úhrady za specifické zdravotní výkony provedené na základě žádosti orgánu sociálně-právní ochrany dětí o poskytnutí údajů o zdravotním stavu podle § 53 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb. ve spojení s § 15 odst. 14 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
    19. Výdaje na nákup kancelářského zařízení (jenom zařízení potřebné k výkonu SPOD: židle, kancelářské stoly, skříně).
    20. Náklady na pořízení nebo aktualizaci softwarového vybavení, které používají pracovníci vykonávající agendu sociálně-právní ochrany dětí; podmínkou je, že náklady na pořízení softwaru nesmí přesáhnout částku 60 tis. Kč tak, aby se jednalo pouze o nákup drobného nehmotného majetku a aby byl zachován neinvestiční charakter dotace.
    21. Náklady na osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen „ochranné prostředky“), mycí, čistící a dezinfekční prostředky pro zaměstnance SPOD, kteří se v souvislosti s plněním pracovních úkolů pohybují v rizikovém prostředí nebo v prostředí se zvýšeným stupněm znečištění. Jejich poskytování se řídí podmínkami podle § 104 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce a v prováděcím nařízení vlády č. 495/2001 Sb.
    22. Náhrady mezd, platů nebo odměn z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr v době prvních 21 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti podle § 192 až 194 a násl. zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce. Z dotace nelze poskytnout náhradu za první 3 dny dočasné pracovní neschopnosti, za které podle § 192 odst. 1 zákoníku práce náhrada mzdy nebo platu nepřísluší.
    23. Náhrady platu v dalších případech, ve kterých má v souladu se zákoníkem práce zaměstnanec nárok na náhradu mzdy nebo platu, to znamená:
      • v případě jiných důležitých osobních překážek v práci podle § 199 zákoníku práce ve spojení s prováděcím nařízením vlády č. 590/2006 Sb. (např. náhradu platu za dobu ošetření nebo vyšetření ve zdravotnickém zařízení, náhrada platu při svatbě, úmrtí v rodině apod.);
      • v případě překážek v práci z důvodu obecného zájmu podle § 200 a násl. zákoníku práce (např. činnost zaměstnance v rámci odborové organizace, činnost dárce krve, účast na školení apod.).
      Samozřejmě se vždy musí jednat o takové překážky v práci na straně zaměstnance, při nichž zákon nebo prováděcí předpis přiznává výslovně zaměstnanci nejen nárok na pracovní volno, ale rovněž nárok na náhradu mzdy nebo platu.
    24. Náklady spojené se sjednáním pracovní pohotovosti s pracovníky orgánu sociálně-právní ochrany dětí podle § 95 zákoníku práce (tj. zejména náklady na odměnu za pracovní pohotovost, příplatek za práci přesčas, příplatek za práci v sobotu a v neděli). Sjednání pracovní pohotovosti je nezbytné pro plnění úkolů obecního úřadu obce s rozšířenou působností při poskytování neodkladné pomoci dítěti v případech jeho bezprostředního ohrožení, zejména pro plnění povinností podle § 16 a § 37 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve spojení s § 76a a § 273a občanského soudního řádu. Vzhledem k omezenému počtu pracovníků, kteří jsou na některých obecních úřadech zařazeni v oddělení sociálně-právní ochrany dětí, může obecní úřad obce s rozšířenou působností dohodnout pracovní pohotovost pro zajištění úkolů stanovených zákonem o sociálně-právní ochraně dětí také s pracovníky jiných útvarů, kteří mají v popisu práce převážně jinou agendu (např. pomoc v hmotné nouzi, sociální služby), popřípadě může být pracovní pohotovost dohodnuta také s vedoucím odboru. Podmínkou pro sjednání pracovní pohotovosti s pracovníky jiných útvarů však je, že tito pracovníci splňují podmínky zvláštní odborné způsobilosti na úseku sociálně-právní ochrany dětí podle § 21 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, tj. že mají zkoušku odborné způsobilosti nebo mají uznanou odbornou způsobilost na základě dosaženého vzdělání odpovídajícího stupně a zaměření.
    25. Dotaci lze v poměrné části využít na osobní náklady vedoucího odboru, do jehož působnosti náleží agenda sociálně-právní ochrany dětí. Určení poměrné části, ve které bude dotace na vedoucího odboru využita, by mělo vycházet z konkrétního objektivně přezkoumatelného kritéria, jako je např. počet zaměstnanců vykonávajících agendu sociálně-právní ochrany dětí v poměru k celkovému počtu zaměstnanců odboru anebo počet případů řešených oddělením sociálně-právní ochrany dětí (podle statistického výkazu) v poměru k počtu případů řešených v ostatních agendách odboru (pomoc v hmotné nouzi, agenda sociálních služeb a zdravotnictví, veřejné opatrovnictví, agenda kurátora pro dospělé apod.). Není vhodné, aby poměrná část dotace použitá na personální náklady vedoucího odboru byla určena pouze podle počtu oddělení, ze kterých se odbor skládá, neboť se může lišit počet zaměstnanců v jednotlivých odděleních i rozsah agendy v jednotlivých odděleních.
    26. V případě jiných než vedoucích pracovníků, u kterých dochází ke kumulaci pracovní náplně a kteří vedle výkonu sociálně-právní ochrany dětí zastávají ještě další agendy, je nutné jednoznačně určit, v jakém rozsahu pracovního úvazku se tito pracovníci zabývají sociálně-právní ochranou dětí. Může se jednat např. o kumulaci agendy kurátora pro mládež a kurátora pro dospělé, v některých případech mohou pracovníci sociálně-právní ochrany vykonávat částečně i agendu v oblasti pomoci v hmotné nouzi. Dále se může jednat o kumulaci výkonu sociálně-právní ochrany dětí s funkcemi, které spadají do samostatné působnosti obce, jako je např. funkce manažera prevence kriminality, protidrogového koordinátora, koordinátora pro národnostní menšiny, sociálního koordinátora apod. U těchto pracovníků je nezbytné určit, jaký čas za týden nebo za měsíc věnují práci spojené s výkonem těchto funkcí spadajících do samostatné působnosti obce (účast na jednání komisí a jiných jednáních, tvorba koncepčních materiálů, zpráv atd.), a na základě toho následně stanovit poměrnou část úvazku, ve které vykonávají jinou činnost než agendu sociálně-právní ochrany dětí.
    27. Náklady na pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu způsobenou při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání hrazeného zaměstnavatelem podle vyhlášky Ministerstva financí č. 125/1993 Sb. za zaměstnance obce vykonávající agendu sociálně-právní ochrany dětí.
    28. Z dotace lze hradit roční paušál k speciálnímu programu (software), který specializovaná firma vytvořila pro konkrétní obecní úřad obce s rozšířenou působností výhradně pro účely sociálně-právní ochrany dětí.
  3. Dotaci nelze využít ke krytí výdajů, které nesouvisí přímo s výkonem agendy sociálně-právní ochrany dětí a musely by být hrazeny i v případě, kdy by obecní úřad obce s rozšířenou působností danou agendu nevykonával. Dotaci proto nelze využít například na výdaje na mzdy zaměstnanců podatelny, hospodářské správy, údržby, recepce, úklidu a ostrahy budovy a výdaje na opravu budovy. Dotaci nelze v poměrné části využít ani na zaměstnance, kteří na obci s rozšířenou působností zabezpečují personální či pracovněprávní agendu, byť se tato personální agenda týká zaměstnanců vykonávajících sociálně-právní ochranu dětí. Z dotace také nemůže být hrazeno pořízení mikrovlnky, ledničky, dekorace, navigace, kamerový systém a jakékoliv očkování, s výjimkou očkování proti žloutence pro terénní zaměstnance sociálně – právní ochrany dětí, kteří se pohybují v prostředí se zvýšeným rizikem nákazy. Pokud jde o drobný dlouhodobý majetek (mobilní telefony, fotoaparáty a kancelářské zařízení) pořízený z dotace na výkon činností sociálně-právní ochrany dětí, musí být používán k účelu, ke kterému byl jako nezbytný prostředek pořízený a nemůže být převeden na jiné oddělení.
    Pokud jde o úhradu regulačních poplatků podle § 16a zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, regulační poplatky je povinen platit pojištěnec, anebo za něj jeho zákonný zástupce. Požadavek na úhradu regulačních poplatků od orgánu sociálně-právní ochrany dětí nemá oporu v zákoně. Z toho důvodu není možné hradit regulační poplatky z dotace na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí.
    Z dotace není možné hradit náklady na pohoštění. Dotace, ani její část, nesmí být vložena do peněžního fondu zřízeného obcí s rozšířenou působností podle § 5 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
  4. Dotace je poskytována jako neinvestiční, z čehož plyne, že nesmí být použita ke krytí výdajů na pořízení a technické zhodnocení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku. Tím se dle vyhlášky Ministerstva financí č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů, rozumí, že nemůže být použita k nákupu dlouhodobého hmotného majetku v hodnotě nad 40 tisíc Kč, dlouhodobého nehmotného majetku v hodnotě nad 60 tisíc Kč a k technickému zhodnocení tohoto majetku. Ministerstvo financí nebude měnit charakter dotace. Dotace zůstane stejně jako v roce 2011 neinvestiční účelová.
  5. Jedná se o průtokovou dotaci, která je obcím poskytována dle § 19 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, „prostřednictvím krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce, pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak“.
  6. Podle § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, se dotace obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze poskytuje formou rozhodnutí Ministerstva financí o poskytnutí dotace. Rozhodnutí zašle Ministerstvo financí jednotlivým obcím prostřednictvím krajů.
  7. Účtování dotace se řídí platnou rozpočtovou skladbou. Kraj bude účtovat přijetí dotace na položku 4111-Neinvestiční přijaté transfery z všeobecné pokladní správy státního rozpočtu s plusem a její zaslání jednotlivým obcím s rozšířenou působností na položku 4111-Neinvestiční přijaté transfery z všeobecné pokladní správy státního rozpočtu s mínusem. Obce zaúčtují přijetí dotace na položku 4111-Neinvestiční přijaté transfery z všeobecné pokladní správy státního rozpočtu a výdaje budou sledovat pod účelovým znakem 98 216 – Sociálně-právní ochrana dětí na položkách třídy 5 druhového třídění platné rozpočtové skladby.
  8. Dotace je poskytována obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze Ministerstvem financí z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu čtvrtletně. Dotace na I. čtvrtletí bude uvolněná v lednu 2012 a její výše bude určena jako čtvrtina celkové dotace poskytnuté v roce 2011. Dotace na další čtvrtletí budou uvolňovány v měsících březnu, červnu a září a budou vycházet z aktuálních údajů poskytnutých Ministerstvem práce a sociálních věcí. Výše poskytnuté dotace bude vycházet z koeficientu počtu případů evidovaných obecními úřady obcí s rozšířenou působností ve vztahu k celostátnímu statistickému průměru počtu případů na jednoho pracovníka a z průměrného ocenění nákladu na jednoho pracovníka. Do počtu případů jsou vedle počtu spisů Om vykázaných v řádku 71, sloupec 3 statistického výkazu V (MPSV) 20-01 zahrnuty rovněž spisy Nom (řádek 72, sloupec 3 statistického výkazu) a počty žadatelů o náhradní rodinnou péči.
  9. Dotace je předmětem finančního vypořádání ze státním rozpočtem za rok 2012. Vyúčtování dotace bude prováděno za celý rozpočtový rok. Neprovádí se vyúčtování po jednotlivých čtvrtletích.

Příloha k Metodice pro poskytování dotací ze státního rozpočtu obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2012

Ustanovení zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, na jejichž základě vykonávají obecní úřady obcí s rozšířenou působností přenesenou působnost na úseku sociálně-právní ochrany dětí:

§ 8 odst. 1, 2, 3, § 9, § 10 odst. 1, 3, § 11 odst. 1, § 12 odst. 1, 2, § 13 odst. 1, 2, § 14 odst. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 a 8, § 15 odst. 1, 2, § 16, § 16a odst. 1, 2, § 17 písm. a), b), § 18, § 19 odst. 1, 3, 5, § 21 odst. 1, 3, 4, 5, 6 a 7, § 24b odst. 4 písm. a), § 24c odst. 4 písm. a), § 27a odst. 1, § 28, § 29 odst. 1, 2, 3, 4 a 5, § 30 odst. 1, 2, 3 a 5, § 32 odst. 1, 2, 3, § 33 odst. 1, 2 ve spojení se zákonem č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže a zákonem č. 200/1990 Sb., o přestupcích, § 34 odst. 1, 2, 3 a 4, § 35a, § 36 odst. 2, odst. 3 písm. a), odst. 4 písm. c), § 37 odst. 1, 2, 3, § 38 odst. 1, 2, 3, 5, 6 a 7, § 42 odst. 2 písm. b), odst. 3, odst. 4 písm. a), b), § 42g odst. 1, § 49 odst. 3, § 51 odst. 1, 3, 4 a 5, § 52 odst. 1, 2, § 53 odst. 1, 5, § 53a, § 54, § 55 odst. 1, 4, 6 a 7, § 57 odst. 1, 3, § 59l odst. 5 písm. b), d), e) a f), odst. 6, § 62 odst. 1, 2, 3, 4 a 5.

Seriál Zprávy Ministerstva financí 1/2012
  1. Finanční toky ve školství v roce 2012 (metodika zatřídění podle rozpočtové skladby), 30. 1. 2012
  2. Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10 odst. 4 písm. b) zákona č. 420/2004 Sb., 30. 1. 2012
  3. Metodika financování obcí a hl. m. Prahy pro rok 2012, 30. 1. 2012
  4. Metodika financování krajů pro rok 2012, 30. 1. 2012
  5. Metodika pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2012, 30. 1. 2012 (právě čtete)
  6. Shrnutí účetních dopadů realizace sociální reformy I. pro obce, 30. 1. 2012
  7. Upozornění na nový Cenový věstník, 30. 1. 2012