Pracovní úraz místostarosty

Dotazy a odpovědi 2025 25.

20. 6. 2025 Obec a finance Legislativa

Místostarosta města pracoval dvě hodiny a poté odcházel do místa bydliště řešit svoje soukromé věci. Při odchodu z pracoviště špatně šlápl na hranu schodu a následně upadl. Po tomto mu vznikla pracovní neschopnost. Jak se takový úraz bude řešit?

KVB advokátní kancelář
226 259 401
pravnik@akkvb.cz
www.akkvb.cz

Místostarosta sice není zaměstnancem, nicméně otázku odpovědnosti za škodu vzniklou osobám plnícím veřejnou funkci zákoník práce speciálně upravuje. Tento zákon konkrétně stanoví, že mj. fyzickým osobám plnícím veřejné funkce odpovídá za škodu vzniklou při výkonu funkce nebo v přímé souvislosti s ní ten, pro koho byli činní, tj. příslušná obec.

V případě pracovních úrazů se taktéž zkoumá souvislost s plněním pracovních úkolů, přičemž tato se posuzuje z hlediska místního, časového a věcného, tj. zda je tato souvislost dána vzhledem k činnosti, při níž došlo k úrazu, a k plnění povinností, které pro zaměstnance vyplývají z pracovního poměru, jak již dovodila judikatura (např. viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 20. 11. 2001, sp. zn. 21 Cdo 2507/2000).

Dle našeho názoru lze tyto závěry vztáhnout i na škodu vzniklou při výkonu funkce nebo v přímé souvislosti s ní. Vzhledem ke skutečnosti, že se úraz stal na „pracovišti“, přičemž místostarosta se na něm nacházel kvůli předchozímu bezprostřednímu vykonávání své funkce, se tak přikláníme k závěru, že v uvedeném případě bude dána přímá souvislost úrazu s plněním úkolů vyplývajících z funkce místostarosty, a půjde tak o úraz, kdy obec bude odpovídat za vzniklou škodu.

Tereza Šlesingerová, právník junior

Na otázky z praxe obcí a měst odpovídají dlouhodobě experti advokátní kanceláře KVB, která získala opakovaně ocenění Právnická firma roku.

Seriál Dotazy a odpovědi 2025
  1. Svoz odpadu a noční klid, 3. 1. 2025
  2. Plot na hranicích pozemků, 10. 1. 2025
  3. Společenství obcí a vstup nových členů, 17. 1. 2025
  4. Rozhodování při prodeji obecních pozemků, 24. 1. 2025
  5. Povinnost nájemce a drobná údržba, 31. 1. 2025
  6. Pohyb psů a náhrady škody, 7. 2. 2025
  7. Veřejná zakázka na potraviny pro školní jídelnu, 14. 2. 2025
  8. Účelový příspěvek základní škole, 21. 2. 2025
  9. Stížnost na sousedova štěkajícího psa, 28. 2. 2025
  10. Podávání žádosti na stavební úřad, 7. 3. 2025
  11. Odchodné obecních strážníků, 14. 3. 2025
  12. Určení termínu dovolené, 21. 3. 2025
  13. Kácení stromů a spoluvlastníci pozemku, 28. 3. 2025
  14. Pacht a nájem restauračního prostoru, 4. 4. 2025
  15. Vklad smlouvy budoucí darovací do katastru, 11. 4. 2025
  16. Zdravotní způsobilost ředitele školy, 17. 4. 2025
  17. Stravenky a pracovní cesta, 25. 4. 2025
  18. Pálení suchých větví, 2. 5. 2025
  19. Anonymizace materiálů obce a GDPR, 9. 5. 2025
  20. Navýšení poplatku jako důsledek pozdní platby, 16. 5. 2025
  21. Pravidla rozpočtového provizoria, 23. 5. 2025
  22. Hodnocení nabídky dodavatele veřejné zakázky, 30. 5. 2025
  23. Respektování osobních údajů v knihovnách, 6. 6. 2025
  24. Společenství obcí a střet zájmů, 13. 6. 2025
  25. Pracovní úraz místostarosty, 20. 6. 2025 (právě čtete)