Seriál Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci
Podle čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a svobod má každý
právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného
státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem.
Z uvedené citace Listiny základních práv a svobod mj. vyplývá, že rovněž
obce při výkonu veřejné moci (svěřené jim zákonem v rámci samostatné
působnosti) odpovídají za škodu, kterou způsobí vydáním nezákonného rozhodnutí
nebo nesprávným úředním postupem.
Obce při výkonu veřejné moci svěřené jim zákonem v rámci
samostatné působnosti odpovídají za škodu, kterou způsobí vydáním nezákonného
rozhodnutí nebo nesprávným úředním postupem (§ 2 zákona
č. 82/1998 Sb.).
Pokračujeme ve výkladu odpovědnosti obce za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu
způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem.
Pokračujeme další částí výkladu odpovědnosti obce za škodu způsobenou
při výkonu veřejné moci podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti
za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným
úředním postupem.
Text pokračuje v popisu jednotlivých aspektů odpovědnosti obce za
škodu způsobenou při výkonu veřejné moci v režimu zákona
č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem (zákon
o odpovědnosti za škodu).
Následující pokračování popisu odpovědnosti obce za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci v intencích zákona č. 82/1998 Sb.,
o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, se bude týkat
odpovědnosti za škodu způsobenou vydáním nezákonného rozhodnutí.
Předkládaný text navazuje na předchozí pojednání popisu odpovědnosti obce za
škodu způsobenou vydáním nezákonného rozhodnutí, a to zejména popisem aktivní
legitimace subjektu, který má právo na náhradu škody ve smyslu § 7 zákona
o odpovědnosti za škodu.
Předchozí článek našeho seriálu se věnoval nezákonnosti pravomocného
rozhodnutí ve smyslu § 8 zákona o odpovědnosti za škodu, přičemž
následující text pokračuje ve výkladu dalších souvisejících záležitostí.
V předchozí části série článků popisující odpovědnost obce za
škodu způsobenou při výkonu veřejné moci byla věnována pozornost zejména
zrušení správního rozhodnutí soudy a odpovědnosti za škodu způsobenou nicotným
rozhodnutím.
Desáté pokračování této série se bude věnovat některým vybraným rozhodnutím
Nejvyššího soudu či nálezům Ústavního soudu, které mají vztah ke čtyřem
základním podmínkám pro uplatnění nároku na náhradu škody ve vztahu
k rozhodnutím vydaným orgány veřejné moci.
Předchozí série článků o odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci se zabývala především odpovědností za škodu způsobenou
vydáním nezákonného rozhodnutí orgány veřejné moci. Stát však odpovídá
rovněž za takovou škodu, která byla způsobena tzv. nesprávným úředním postupem.
Text navazuje na předchozí článek k problematice náhrady škody,
která byla způsobena při výkonu státní moci v případě tzv. nesprávného
úředního postupu v intencích § 13 zákona č. 82/1998 Sb.,
o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo
nesprávným úředním postupem.
Zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpovědnosti za škodu“), obsahuje
vedle konkrétních hmotněprávních podmínek úpravy rovněž související procesní
stránku, tj. postup při uplatnění nároku na náhradu škody.
Text z minulého čísla popisující postup při uplatnění nároku na náhradu
škody podle zákona o odpovědnosti za škodu (č. 82/1998 Sb.) obsahoval
přehled příslušné právní úpravy a problematiku předběžného uplatnění nároku
na náhradu škody. Následující text je pokračováním výkladu daného tématu.
V případě, že v rámci šestiměsíční lhůty od uplatnění
nároku na náhradu škody poškozeným u příslušného úřadu postupem podle
§ 15 odst. 1 zákona o odpovědnosti za škodu nedošlo k plnému
upokojení tohoto nároku, může se poškozený obrátit na soud.
Následující text se zabývá problematikou regresních úhrad upravených
v zákoně č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpovědnosti za škodu“).
Po předchozím seznámení se s právní úpravou regresních úhrad a nárokem
státu na regresní úhradu podle § 16 zákona o odpovědnosti za škodu vůči
úředním osobám a územním samosprávným celkům, bude v následujícím textu
následovat pojednání o nároku na regresní úhradu vůči osobám, které se
podílely na vzniku škody.
Následující text se zabývá společnými ustanoveními o regresní
úhradě, která jsou obsažena v § 18 zákona č. 82/1998 Sb.,
o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo
nesprávným úředním postupem.
Zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpovědnosti za škodu“),
upravuje – vedle odpovědnosti státu za škodu způsobenou při výkonu státní
moci – rovněž odpovědnost územních samosprávných celků (ÚSC) tj. obcí,
krajů a hlavního města Prahy za škodu, která vznikla při výkonu veřejné moci
v rámci samostatné působnosti.
Obdobně jako u odpovědnosti státu za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci rozlišuje zákon o odpovědnosti za škodu i v případě
územních samosprávných celků při výkonu samostatné působnosti dvě formy
objektivní odpovědnosti.
V předchozím textu byla popsána odpovědnost územních samosprávných celků
za vydaná správní rozhodnutí v samostatné působnosti podle § 20
odst. 1 zákona o odpovědnosti za škodu, tj. v případě, že toto
správní rozhodnutí v samostatné působnosti bylo vydáno podle správního
řádu.
Následující text popisuje odpovědnost územních samosprávných celků za
škodu způsobenou nesprávným úředním postupem při výkonu jejich samostatné
působnosti ve smyslu zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci (z. č. 82/1998 Sb.).