Anonymizace materiálů obce a GDPR
Je povinností pověřence pro ochranu osobních údajů anonymizovat materiály pro radu obce za všechny zaměstnance, kteří je předkládají? Potažmo, když úvazek na tuto činnost je v rozsahu 0,25 a k pověřenci obce je ještě pověřencem pro 11 organizací zřízených obcí.
pravnik@akkvb.cz
www.akkvb.cz
Podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (dále jen „GDPR“), zejména článků 37 až 39, nejsou mezi taxativně vymezenými úkoly pověřence pro ochranu osobních údajů zahrnuty povinnosti osobně provádět anonymizaci předkládaných materiálů.
Z článku 39 odst. 1 GDPR jednoznačně vyplývá, že úloha pověřence spočívá primárně v:
- poskytování informací a poradenství správcům nebo zpracovatelům a zaměstnancům, kteří provádějí zpracování, o jejich povinnostech podle GDPR;
- monitorování souladu s GDPR a dalšími předpisy v oblasti ochrany údajů;
- poskytování poradenství na požádání, pokud jde o posouzení vlivu na ochranu osobních údajů;
- spolupráci s dozorovým úřadem;
- působení jako kontaktní místo pro dozorový úřad.
Odpovědnost za zpracování osobních údajů, včetně jejich případné anonymizace, nese v souladu s čl. 24 GDPR primárně správce (obec) a v rozsahu svěřených úkolů jednotliví zaměstnanci provádějící zpracování dle čl. 29 GDPR. Tato odpovědnost nemůže být přenesena na pověřence pro ochranu osobních údajů, jehož role je ze své podstaty primárně poradenská, konzultační a monitorovací.
V kontextu předloženého rozsahu pracovního úvazku pověřence (0,25) a jeho současného působení pro 11 dalších organizací zřízených obcí je skutečně obtížně představitelné, že by kapacitně zvládal osobně anonymizovat všechny materiály předkládané radě města.
Je však důležité zdůraznit, že rozhodující může být také obsah smlouvy mezi pověřencem a obcí. Pokud je v této smlouvě explicitně uvedeno, že mezi povinnosti pověřence patří i osobní anonymizace předkládaných materiálů, pak je pověřenec smluvně zavázán tuto činnost vykonávat, ačkoliv to není jeho zákonnou povinností dle GDPR. Rozsah povinností může být smluvně rozšířen nad rámec zákonného minima stanovených v článcích 37 až 39 GDPR.
V případě, že takové ustanovení ve smlouvě existuje a pověřenec nemá kapacitu tuto činnost vykonávat, bylo by vhodné iniciovat jednání o úpravě smluvních podmínek tak, aby lépe odpovídaly reálným možnostem pověřence a zákonné definici jeho role.
Na otázky z praxe obcí a měst odpovídají dlouhodobě experti advokátní kanceláře KVB, která získala opakovaně ocenění Právnická firma roku.
- Seriál Dotazy a odpovědi 2025
-
- Svoz odpadu a noční klid, 3. 1. 2025
- Plot na hranicích pozemků, 10. 1. 2025
- Společenství obcí a vstup nových členů, 17. 1. 2025
- Rozhodování při prodeji obecních pozemků, 24. 1. 2025
- Povinnost nájemce a drobná údržba, 31. 1. 2025
- Pohyb psů a náhrady škody, 7. 2. 2025
- Veřejná zakázka na potraviny pro školní jídelnu, 14. 2. 2025
- Účelový příspěvek základní škole, 21. 2. 2025
- Stížnost na sousedova štěkajícího psa, 28. 2. 2025
- Podávání žádosti na stavební úřad, 7. 3. 2025
- Odchodné obecních strážníků, 14. 3. 2025
- Určení termínu dovolené, 21. 3. 2025
- Kácení stromů a spoluvlastníci pozemku, 28. 3. 2025
- Pacht a nájem restauračního prostoru, 4. 4. 2025
- Vklad smlouvy budoucí darovací do katastru, 11. 4. 2025
- Zdravotní způsobilost ředitele školy, 17. 4. 2025
- Stravenky a pracovní cesta, 25. 4. 2025
- Pálení suchých větví, 2. 5. 2025
- Anonymizace materiálů obce a GDPR, 9. 5. 2025 (právě čtete)
- Navýšení poplatku jako důsledek pozdní platby, 16. 5. 2025
- Pravidla rozpočtového provizoria, 23. 5. 2025
- Hodnocení nabídky dodavatele veřejné zakázky, 30. 5. 2025