Navýšení poplatku jako důsledek pozdní platby
Vzhledem k velkému množství pozdních plateb za místní poplatek z pobytu jsme se rozhodli napsat platební výměry na navýšení poplatku (až na trojnásobek). Jak postupovat?
pravnik@akkvb.cz
www.akkvb.cz
Správce poplatku může poplatkovému subjektu stanovit zvýšení poplatku jako následek za pozdní úhradu poplatku nebo jeho části, a to až do výše dvojnásobku rozdílu mezi částkou poplatku, která má být zaplacena nebo odvedena, a částkou zaplacenou nebo odvedenou do původního dne splatnosti poplatku.
Ohledně odůvodnění zvýšení poplatku pak lze uvést, že správce daně je povinen zvýšení řádně odůvodnit a uvést všechny skutečnosti, na jejichž základě dospěl ke konkrétní částce zvýšení. Tzn., že by správce daně měl v rámci odůvodnění zejména zhodnotit, zda byl místní poplatek poplatkovým subjektem uhrazen ve správné výši a včas, ale také délku prodlení nebo opakování protiprávního jednání poplatkového subjektu, které spočívá zejména v neplnění poplatkové povinnosti. Vedle toho může správce daně zohlednit též další skutečnosti, které měly zásadní vliv na plnění uvedené poplatkové povinnosti, tedy např. i skutečnost, zda poplatkový subjekt se správcem daně spolupracoval či nikoli. Je samozřejmě třeba posoudit i další specifické okolnosti a konkrétní argumenty, které případně uplatňoval poplatkový subjekt. Povinností správce poplatku v rámci odůvodnění je tedy též vypořádat se se všemi konkrétními okolnostmi, které způsobily, že poplatník neuhradil místní poplatek ve lhůtě k tomu určené, tzn. existují-li nějaké polehčující okolnosti atd.
V této souvislosti je nutno upozornit, že správce daně je při rozhodování obdobných případů povinen postupovat tak, aby mezi poplatkovými subjekty nevznikaly nedůvodné rozdíly, tzn. pokud máte neplatičů více, přičemž by se v jejich případě jednalo o obdobné situace a neexistovaly by podstatnější odlišnosti či polehčující nebo naopak přitěžující okolnosti, pak by zvýšení poplatku mělo být v takových případech zásadně ve stejné výši.
Zákon o místních poplatcích obsahuje pravidla pro vyměření místních poplatků, nicméně se nejedná o komplexní právní úpravu dané problematiky, tzn. že v případě, kdy zákon o místních poplatcích nestanoví něco jiného, je třeba podpůrně použít obecnou právní úpravu dle daňového řádu.
Co se týče samotného vymáhání neuhrazených poplatků, pak platí, že správce daně postupuje při jejich vymáhání v souladu s daňovým řádem, přičemž daňový řád dává několik možností k vymáhání poplatků, když v první řadě zmiňuje daňovou exekuci a poté připouští též zajištění vymožení pohledávky prostřednictvím soudu, případně soudního exekutora.
Na otázky z praxe obcí a měst odpovídají dlouhodobě experti advokátní kanceláře KVB, která získala opakovaně ocenění Právnická firma roku.
- Seriál Dotazy a odpovědi 2025
-
- Svoz odpadu a noční klid, 3. 1. 2025
- Plot na hranicích pozemků, 10. 1. 2025
- Společenství obcí a vstup nových členů, 17. 1. 2025
- Rozhodování při prodeji obecních pozemků, 24. 1. 2025
- Povinnost nájemce a drobná údržba, 31. 1. 2025
- Pohyb psů a náhrady škody, 7. 2. 2025
- Veřejná zakázka na potraviny pro školní jídelnu, 14. 2. 2025
- Účelový příspěvek základní škole, 21. 2. 2025
- Stížnost na sousedova štěkajícího psa, 28. 2. 2025
- Podávání žádosti na stavební úřad, 7. 3. 2025
- Odchodné obecních strážníků, 14. 3. 2025
- Určení termínu dovolené, 21. 3. 2025
- Kácení stromů a spoluvlastníci pozemku, 28. 3. 2025
- Pacht a nájem restauračního prostoru, 4. 4. 2025
- Vklad smlouvy budoucí darovací do katastru, 11. 4. 2025
- Zdravotní způsobilost ředitele školy, 17. 4. 2025
- Stravenky a pracovní cesta, 25. 4. 2025
- Pálení suchých větví, 2. 5. 2025
- Anonymizace materiálů obce a GDPR, 9. 5. 2025
- Navýšení poplatku jako důsledek pozdní platby, 16. 5. 2025 (právě čtete)
- Pravidla rozpočtového provizoria, 23. 5. 2025
- Hodnocení nabídky dodavatele veřejné zakázky, 30. 5. 2025
- Respektování osobních údajů v knihovnách, 6. 6. 2025
- Společenství obcí a střet zájmů, 13. 6. 2025
- Pracovní úraz místostarosty, 20. 6. 2025