Archiv článků (Obec a finance)

Bylo nalezeno 3138 záznamů.

1. Sázkový průmysl – plusy a mínusy

Sázkový průmysl je významným hráčem v ekonomice, přináší miliardové příjmy do státní pokladny, vytváří pracovní místa a podporuje sportovní i kulturní aktivity. Na druhé straně však přináší i určité výzvy spojené s regulací, ochranou spotřebitelů a prevencí problémového hráčství.
14. 3. 2025 Obec a finance Ostatní

2. Odchodné obecních strážníků

Byla již uzákoněna výplata odchodného pro strážníky obecní policie, když dosáhli důchodového věku a v jaké výši? Odchodné se vyplácí v den odchodu do důchodu a ukončení pracovního poměru s nástupem do důchodu, je to tak? Může po vyplacení odchodného strážník dále pracovat na pozici strážníka i v důchodovém věku?
14. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

3. Nové povinnosti obcí

Při převodech nemovitostí ve prospěch státu (a naopak při převodu majetku státu na obce) přináší nová legislativa významné změny v postupech převodů vlastnictví. Tyto změny zavádějí systematický přístup k nakládání s nemovitostmi, které jsou strategicky důležité pro stát, zejména v oblasti dopravní infrastruktury, veřejně prospěšných staveb a bezpečnostních zájmů.
13. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

4. Digitalizace katastru nemovitostí je dokončena

Český úřad zeměměřičský a katastrální (ČÚZK), jeden z největších úřadů v ČR dokončil svoji plnou digitalizaci a lidé tak už z pohodlí domova mohou vyřídit i tak zásadní věc, jako je návrh na vklad do katastru nemovitostí. Díky novému Portálu katastru a zeměměřictví to zvládnou sami během několika minut, navíc ušetří 400 Kč ze správního poplatku. Systém je uživatelsky přívětivý a běží plynule, což se ukázalo i během měsíčního testovacího provozu.
12. 3. 2025 Obec a finance Veřejná správa online

5. OSA – změna pravidel

Pořádáte koncerty, které jsou financované nebo spolufinancované z veřejných zdrojů (např. z rozpočtů měst, krajů nebo ministerstev)? Pak věnujte následujícímu textu pozornost, změna zveřejněná na stránkách Ochranného svazu autorského (OSA): Dotace a veřejné finanční zdroje ve výpočtu autorské odměny u koncertů a akcí s živě hranou hudbou.
12. 3. 2025 Obec a finance Ostatní

6. Interní audit ve veřejné správě

Interní audit je nezávislá, objektivně ujišťovací a poradenská činnost zaměřená na přidávání hodnoty a zdokonalování procesů v organizaci. Interní audit pomáhá organizaci dosahovat jejich cílů tím, že přináší systematický metodický přístup k hodnocení a zlepšování účinnosti systému řízení rizik, řídicích a kontrolních procesů a řízení a správy organizace.
7. 3. 2025 Obec a finance Reforma veřejné správy

7. Podávání žádosti na stavební úřad

Jak má postupovat obec či jiná právnická osoba při podávání žádosti na stavební úřad, když prostřednictvím portálu stavebníka je k podání žádosti vyžadována e-identita, kterou právnická osoba nedisponuje a jednotliví zaměstnanci města (jako soukromé osoby) ji nemají, a ani nemohou použít? Je možné podat žádost v listinné podobě (přes DS), nebo je nutné podávat žádosti do portálu stavebníka např. přes e-identitu statutárního zástupce (starosty města)?
7. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

8. Není dluh jako dluh

V řadě mediálních zpráv se často stává, že se používají pojmy jako „vládní dluh“, „zadlužení vlády“ či „veřejný dluh.“ Tyto pojmy se však mnohdy vzájemně nerozlišují nebo se uvádějí nepřesně.
6. 3. 2025 Obec a finance Ekonomika

9. Růst elektřiny z obnovitelných zdrojů

Eurostat (statistický úřad Evropské komise) zveřejnil aktualizované pokyny za rok 2023 k zaznamenávání smluv o energetické náročnosti v účtech vládních institucí. V roce 2023 se obnovitelné zdroje energie podílely na hrubé spotřebě elektřiny v EU 45,3 %, což představuje výrazný nárůst o 4,1 procentního bodu oproti roku 2022.
6. 3. 2025 Obec a finance Energetika

10. Výsledky kontroly obcí

Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly na Ministerstvu vnitra, v souladu se zákonem o kontrole, zveřejnil výsledky kontrolní činnosti obcí v roce 2024. Kontrolní úkony se týkaly převážně činnosti obcí ve výkonu samostatné působnosti.
5. 3. 2025 Obec a finance Ostatní

11. Převody majetku mezi státem a územní samosprávou

Dne 1. března 2025 nabyla účinnost novelizace zákona o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích (č. 219/2000 Sb.), přijatá zákonem č. 36/2025 Sb. Zákon mimo jiné zavádí do právního řádu nová ustanovení o převodech vlastnictví státu na územní samosprávné celky (ÚSC) a do legislativy obcí, krajů a hlavního města Prahy obdobná ustanovení o převodech jejich majetku na stát.
4. 3. 2025 Obec a finance Legislativa

12. Jak ven z byrokratické pasti

Česká národní banka oznámila, že omezí zbytečnou byrokracii na finančním trhu. Na základě její analýzy totiž vyplynulo, že tuzemské regulace jdou v některých případech zbytečně nad rámec unijního minima. Centrální banka tak do konce letošního roku zruší 36 pravidel ve vyhláškách, včetně povinných výkazů nebo úředních sdělení.
3. 3. 2025 Obec a finance Ostatní

13. Co se chystá v bydlení

Zadlužení obyvatel Česka v loňském roce vzrostlo o 8,9 procenta na 3,6 bilionu korun. Loni se také poprvé po deseti letech meziročně zvýšil objem nespláceného dluhu na bydlení, a to o tři procenta. Vyplývá to z vyjádření Bankovního a Nebankovního registru.
28. 2. 2025 Obec a finance Bydlení a stavby

15. Dotace a jejich možné zneužití

Obce a města v rámci investiční politiky velmi často využívají dotační prostředky k realizaci rozvojových cílů na svém území. A zdaleka nemusí jít jen o investice, dotace jsou mnohdy využívány i podpoření sociálních, kulturních či vzdělávacích záměrů.
27. 2. 2025 Obec a finance Dotace

17. Vyrovnané hospodaření krajů

Finanční hospodaření veřejných rozpočtů vykazuje v posledních letech patrné rozdíly, pokud srovnáváme státní rozpočet a rozpočty územních samosprávných celků. Zatímco státní rozpočet je již několik let deficitní a státní dluh narůstá, rozpočty územní samosprávy končí pravidelně přebytkem hospodaření, rostoucími úsporami a klesající zadlužeností.
25. 2. 2025 Obec a finance Ekonomika

18. Daň z nemovitých věcí – metodika pro obce

Aktuálně vychází druhé, přepracované vydání metodiky, věnované problematice tvorby a vydávání obecně závazných vyhlášek obcí, a zcela nově také vydávání opatření obecné povahy v oblasti daně z nemovitých věcí.
25. 2. 2025 Obec a finance Legislativa

19. Pomoc obcím a knihovnám

Knihovnický institut Národní knihovny ČR nabízí již druhé, aktualizované vydání příručky pro starosty a zastupitele. Příručka s názvem Knihovna v obci přináší soubor informací o tom, jaké místo má dobrá knihovna v životě a infrastruktuře obce. Nově vychází také metodika Ministerstva kultury ke knihovnickým a informačním službám poskytovaným knihovnami obcí a měst.
24. 2. 2025 Obec a finance Ostatní

20. Nikdo, nikdy a nikde

Rozeberme si situaci, jaká dnes v EU existuje a co se stalo. Určitá skupina násilím a nedemokraticky prosadila ideologickou sérii ničivých a destruktivních zákonů a nařízení, které mají extrémně negativní dopad na společnost a ekonomiku EU a poslala celý kontinent o desítky let do minulosti.
21. 2. 2025 Obec a finance Ostatní

21. Účelový příspěvek základní škole

Jakým způsobem má být obcí poskytován účelový příspěvek její organizací (základní škole) určený na pořízení movitého majetku v hodnotě jednotlivé věci nad 40 tis. Kč? Může být tento příspěvek součástí příspěvku na provoz či nikoliv?
21. 2. 2025 Obec a finance Legislativa

22. Začerňování úřednických podpisů

Podpis úředníka na správním rozhodnutí je sice osobním údajem, není však důvod jej začerňovat, pokud o dokumenty někdo požádá podle informačního zákona. Vypovídá totiž o úřední činnosti funkcionáře nebo zaměstnance veřejné správy, uvedl Nejvyšší správní soud (NSS) ve svém rozsudku 1 As 300/2024 - 41.
20. 2. 2025 Obec a finance Legislativa

23. Nastavení veřejné zakázky na FVE

V době rostoucího zájmu o komunitní energetiku a udržitelné zdroje energie se mnoho měst a obcí rozhoduje pro instalaci fotovoltaických elektráren (FVE) na veřejných budovách. Pokud není zajištěno optimální zadání a správný průběh výběrového řízení, může se proces zkomplikovat a výrazně prodloužit.
19. 2. 2025 Obec a finance Veřejné zakázky

24. Prosperita regionů

Dlouhodobý projekt České spořitelny a analytického portálu Evropa v datech „Index prosperity a finančního zdraví,“ porovnává širokou škálu ekonomických a sociálních aktivit evropských zemí – od stavu jejich ekonomiky až po úroveň životního prostředí. Aktuálně byl zveřejněn Index prosperity regionů, který se dosud zaměřoval výhradně na srovnání Česka s ostatními zeměmi EU, nově sleduje i prosperitu napříč českými mikroregiony.
18. 2. 2025 Obec a finance Regiony

25. Veřejná zakázka na potraviny pro školní jídelnu

Jakým způsobem je nutno zadávat, resp. určovat předpokládanou hodnotu veřejné zakázky na nákup potravin do školní jídelny zadavatele? Vycházíme z premisy, že půjde o zadání veřejné zakázky ve smyslu § 2 ZZVZ. Dále se díváme na právní úpravu § 16 a § 19 odst. 3 ZZVZ. Dle posledně citovaného platí, že za veřejné zakázky pravidelné povahy nelze považovat nákupy, u kterých je proměnlivá cena v době jejich pořízení, které pokrývají aktuální nastanuvší potřebu a jejichž hodnota nedosahuje hodnot určených pro nadlimitní veřejnou zakázku.
14. 2. 2025 Obec a finance Veřejné zakázky

26. Co je zodpovědné hraní

Hazard a gamblerství bývá mnohdy velkým rodinným problémem a důsledky často řeší sociální pracovníci v obcích a městech. Hazardní hry jsou však také populární zábavou, kterou si denně dopřává spousta lidí po celém světě. Jenže s hraním přichází i zodpovědnost – je důležité si udržet kontrolu a vědět, kdy přestat. Právě zodpovědné hraní pomáhá hráčům i celé společnosti předejít problémům spojeným s nadměrným sázením.
13. 2. 2025 Obec a finance Sociální problematika

27. Zachrání to legislativa?

Aktuální vývoj ohledně problematiky maření elektřiny je důsledkem dlouhodobě chybějící legislativy v oblasti akumulace a nedostatečné transpozice evropského designu trhu do českého právního rámce. Na problematickou situaci dlouhodobě upozorňují energetičtí experti, včetně Sdružení pro agregaci flexibility (SAF), fungující v rámci Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT.
12. 2. 2025 Obec a finance Energetika

28. Karel IV. by zíral

Nové Město pražské dokázal vybudovat český král Karel IV. v hrubých rysech za necelých dvacet let. Je to plocha od dnešní Petrské čtvrti na severu, po Vyšehrad na jihu, od Národního musea na východě, po Můstek na západě. Pro upřesnění je to plocha 360 hektarů, přibližně 3 kilometry na délku a 1 kilometr na šířku.
11. 2. 2025 Obec a finance Bydlení a stavby

29. Na rozdělení peněz mezi stát a samosprávu je něco zvláštního

Hospodaření územní samosprávy za 11 měsíců letošního roku potvrzuje trvalou tendenci, která je již několik let stále stejná – přebytek hospodaření a klesající zadlužení. Je to rozdíl oproti výsledkům státního rozpočtu, kde se vysoký deficit stává pravidlem a růst dluhu samozřejmostí.
10. 2. 2025 Obec a finance Ekonomika

30. Pohyb psů a náhrady škody

Občané si stěžují na znečistěné fasády od močících psů, kteří jsou vedeni po chodníku majitelem nebo jsou na volno. Chodník je umístěn u domů. Co lze dělat, aby se tomu zabránilo? Co sdělit poškozeným majitelům?
7. 2. 2025 Obec a finance Legislativa

31. Optimistický ekonomický výhled

Česká ekonomika se v loňském roce vrátila k růstu, který letos podle nové makroekonomické predikce Ministerstva financí (MF) zrychlí o více než procentní bod na 2,3 %. Meziroční inflace by se měla celý letošní rok pohybovat v blízkosti 2 %. Díky přetrvávajícímu napětí na trhu práce a klesající inflaci porostou reálné výdělky.
6. 2. 2025 Obec a finance Ekonomika

32. Národní parky a cestovní ruch

Návštěvnost národních parků a chráněných krajinných oblastí v Česku roste, což potvrzuje jejich oblíbenost jak mezi domácími, tak zahraničními turisty. Tak například do Krkonoš v létě 2023 zamířilo přes 900 tisíc turistů a NP České Švýcarsko zase zaznamenal nejvyšší podíl zahraničních návštěvníků (31 %).
5. 2. 2025 Obec a finance Cestovní ruch

33. Rozvoj území

Mezi základní povinnosti obce, jako samosprávné veřejnoprávní korporace, patří všestranný rozvoj svěřeného území a péče o potřeby svých občanů. Velmi zjednodušeně, zatímco lidské potřeby vyžadují každodenní fungování základních i doplňkových služeb, územní rozvoj je disciplína, založená spíše na dlouhodobém a cíleném úsilí, které vyžaduje koncepční přístup a vytrvalost.
4. 2. 2025 Obec a finance Územní plánování

34. Budíček v Bruselu

Evropská komise se podle posledních zpráv probouzí a snaží se učinit směrem ke klopýtajícímu automotivu vstřícný krok. Možná pět minut po dvanácté. Evropské automobilky čelí slabé domácí poptávce (v roce 2024 víceméně stagnovala a něco podobného se očekává i letos), sílící zahraniční konkurenci (zejména z Číny a USA), riziku protekcionismu a postupné ztráty některých klíčových zahraničních trhů.
31. 1. 2025 Obec a finance Ostatní

35. Povinnost nájemce a drobná údržba

Obec pronajímá restauraci. Nájemce má ve smlouvě uvedeno, že je povinen hradit náklady spojené s obvyklým udržováním předmětu nájmu. Nyní přišel s žádostí o zakoupení dvou vodovodních baterií se sprchou. Dohromady cca 10 000 Kč. Kdo má platit zakoupení vodovodních baterií?
31. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

36. Soudní přezkum obecních dotací

Problematika dotací poskytovaných z rozpočtů měst a obcí představuje v současném právním prostředí České republiky mimořádně důležité téma, které se dotýká každodenní praxe územních samosprávných celků. Zatímco města a obce disponují značnou mírou autonomie při rozdělování dotačních prostředků, musí současně respektovat základní principy správního práva a judikaturu správních soudů.
30. 1. 2025 Obec a finance Dotace

37. Účetnictví není jen o číslech

Účetnictví veřejného sektoru má svá specifika a pro obce představuje klíčový nástroj transparentního hospodaření s veřejnými prostředky. Zatímco podnikatelé sledují především zisk, obce musí dbát na efektivní správu majetku a zodpovědné nakládání s prostředky svých občanů.
29. 1. 2025 Obec a finance Ekonomika

38. Nové digitální služby státu

Začátek roku 2025 přináší řadu nových digitálních služeb, které šetří čas a zjednodušují administrativu. Mezi klíčové novinky patří automatická evidence započitatelných doplatků za léky v systému eRecept, elektronické podávání žádostí o kartu řidiče a řidičské průkazy s profesní způsobilostí a přibudou také nové portály Ministerstva financí, životního prostředí, obrany a vnitra.
28. 1. 2025 Obec a finance Veřejná správa online

39. Rozhodování při prodeji obecních pozemků

Na obec byla podána žádost o koupi pozemku, obec nemá zájem pozemek prodat, musí být tato žádost projednána radou a následně zastupitelstvem, nebo lze žadatele informovat přímo, že obec nemá zájem pozemek prodávat. Tedy odpovědět bez projednání příslušných orgánů obce.
24. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

40. Hospodaření samosprávných celků za 10 měsíců 2024

V období deseti měsíců za posledních 12 let vykázala územní samospráva deficit rozpočtu pouze jednou, a to v roce 2020 ve výši 1 % celkových příjmů. V průměru každý rok obce a kraje odložily stranou 4 % celkových příjmů. Jejich rozpočtové hospodaření se tak značně odchyluje od obecně uznávaného principu správného fungování ve veřejném sektoru, které předpokládá vyrovnaný rozpočet v delším období.
23. 1. 2025 Obec a finance Ekonomika

41. Jeden rok sdílení elektřiny

Česká republika vykročila před rokem na cestu sdílení elektřiny v rámci komunitní energetiky. V prosinci 2023 vzniklo podle novely energetického zákona LEX OZE II Elektroenergetické datové centrum (EDC). Po dvanácti měsících s ním má uzavřenou smlouvu již více než 13 tisíc účastníků sdílení, kteří si mezi sebou nasdíleli 1059,49 MWh elektřiny.
22. 1. 2025 Obec a finance Energetika

42. Dotační kolečko se uzavírá

Masivní dotační podpora obnovitelných zdrojů energie (OZE) je dostatečně známá. Vychází z dlouhodobé Zelené dohody, kterou schválily členské státy Evropské unie s cílem dekarbonizovat do roku 2050 území našeho světadílu a zachránit tak planetu před oteplováním, vlivem klimatických změn.
20. 1. 2025 Obec a finance Energetika

43. K doplňkovým volbám poprvé s eDoklady

Právě probíhající doplňkové volby do Senátu v Brně přinesou premiéru. Díky mobilní aplikaci eDoklady budou mít voliči možnost poprvé v historii prokázat svou totožnost digitálně. Při příchodu do volební místnosti se místo plastového průkazu totožnosti mohou prokázat pomocí mobilní aplikace eDoklady, kterou členové volební komise ověří pomocí mobilního telefonu nebo webové čtečky.
17. 1. 2025 Obec a finance Veřejná správa online

44. Společenství obcí a vstup nových členů

Jak rozhoduje společenství obcí o vstupu nových členů? Vzhledem k tomu, že v našem ORP lze zřídit pouze jedno společenství obcí, má toto společenství obcí možnost žádost nových obcí o vstup do společenství odmítnout nebo naopak povinnost jejich vstup do společenství schválit?
17. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

45. Výdejní zásilkové boxy a obce

V případě výdejních boxů (např. AlzaBoxy aj.), se podle Ministerstva průmyslu a obchodu (stanovisko MPO z 12. 12. 2024) jedná o provozovny podnikatele, jemuž tyto boxy patří, a to s ohledem na definici provozovny obsaženou v § 17 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů; provozovnou se pro účely tohoto zákona rozumí prostor, v němž je živnost provozována.
16. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

46. Rychlejší povolování výstavby nových jaderných zdrojů

Povolování výstavby nových jaderných zdrojů včetně malých modulárních reaktorů v Česku by mělo být jednodušší a rychlejší. Atomové právo by také mělo být připraveno na příchod nových jaderných technologií. Předpokládá to vládní novela atomového zákona, kterou přijala Poslanecká sněmovna.
14. 1. 2025 Obec a finance Energetika

47. Zklidňování dopravy v okolí škol

Školy jsou jediným místem ve městě, kde se každé ráno během několika málo minut setkají stovky dětí různých věkových kategorií a jejich rodičů. Jejich okolí proto vyžaduje promyšlené plánování. Klíčem k dobře fungujícímu prostoru u školy a spokojenosti školní komunity je zklidnění automobilové dopravy, podpora chodců a cyklistů a odstranění rizikových míst, kde může docházet k dopravním kolizím.
13. 1. 2025 Obec a finance Doprava

48. Plot na hranicích pozemků

Občan v obci by chtěl posunout plot, který se nenachází na přesné hranici pozemku. Tento plot se nachází na pozemku občana, avšak je více než 50 let starý a není jasné, kdo je jeho vlastníkem. Může tento občan plot svévolně přesunout na nově vyměřenou hranici pozemku bez souhlasu souseda?
10. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

49. Nároky na čistírny odpadních vod stále rostou

Jakkoli je Česká republika v rámci EU řazena mezi vodohospodářsky nejvyspělejší země, nároky na čistírny odpadních vod (dále jen ČOV) u nás stále rostou. Čištění odpadních vod čelí nelehké výzvě v podobě potřeby odstraňovat velmi malé částice, tzv. mikropolutanty. V odpadních vodách roste nejen objem pevného odpadu, ale také množství mikročástic v podobě mikroplastů a léčiv, které prokazatelně škodí životnímu prostředí i lidskému zdraví.
9. 1. 2025 Obec a finance Životní prostředí

50. Bez uhlí to nepůjde

Vládní Vnitrostátní plán v oblasti klimatu a energetiky počítá s tím, že Česko z případného blackoutu vytáhnou uhelné elektrárny. Jejich provoz však emisní povolenky ukončí v nejbližších letech. A náhrada za ně bude až po roce 2030.
8. 1. 2025 Obec a finance Energetika
Bylo nalezeno 3138 záznamů.